Where? 1) An adverb of place: Doma, tady, tam, vepředu, vzadu, nalevo, napravo, nahoře, dole, uprostřed … 2) A preposition + a noun in locative: V Praze,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poslechneme píseň: Jediná
Advertisements

Orientace ve městě.
Píseň “Mám príma den” Reakce?. Fonologie Cvičení číslo 3.
OSOBNÍ ZÁJMENA A SLOVESO BÝT VE VĚTÁCH V PŘÍTOMNÉM ČASE
“W questions” with a preposition
Píseň “ABC” Reakce?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Co tohle znamená? What does this mean?. Všichni ví kdo jsem. Everyone knows who I am.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Dikt át L6 ex4 1. Rád ____ rozhlas.
Fonologie Cvičení číslo 7. Otázky o zkoušce Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
 pondělí (n.)  úterý (n.)  středa (f.)  čtvrtek (m.)  pátek (m.)  sobota (f.)  neděle (f.)
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Nov á slova Stránky eportfolio Otázka číslo 6.
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád ______.
⇨ sto (nom. sg.; neutral) 200 ⇨ dvě stě (dual) 300, 400 ⇨ tři, čtyři sta (nom. pl.) 500 – 900 ⇨ pět, šest,… set.
Eportfolio otázka 7. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Právě chystám snídani. Právě píše úkol. Právě se díváme na televizi. Proč se mi směješ? Proč odcházíš? Těšíš se na prázdniny? Co to jíš? Kam jdeš? Jdeme.
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA1_18
Záporné otázky.
Liking in Czech Translate the following sentences into Czech. A number of possible answers will be displayed. Vzor: How did you like the play? Jak se vám.
Fonologie Cvičení číslo 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Věra Vepřeková Třída/ročník:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tázací zájmena (6.ročník) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
2 Czech 100 Czech for Travelers Czech for Travelers Lesson 2 - Geography
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.1.
Feminine Nouns, Adjectives, and Demonstratives Czech 403.
USED TO. 1.Mívali jsme psa. 2.Ulice nebývaly tak špinavé. 3.Každý rok jsme jezdívali do Londýna. 4.Před deseti lety jsem nepracoval tak pilně. 5.Tady.
Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Mgr. Marcela Kloučková Název:VY_32_INOVACE_05_Aj6 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Zájmena Anotace:Tato.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_ 11 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: PaedDr. Vaňková Marcela Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_3C_10_.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Dative singular (Komu? Čemu?) after verbs: rozumět, kupovat, posílat, věřit, radit Eva chce dát Petrovi dárek. KOMU chce dát Eva dárek? Medik měří pacientovi.
FAMILY = RODINA. pes kočka sestra bratr maminka dcera tatínek syn.
MÍSTA Locative sg NÁMĚSTÍ-NA NÁMĚSTÍ NA NÁDRAŽÍ NÁDRAŽÍ.
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
Integrovaná střední škola v Semilech 28. října 607, Semily.
Čeština: 8. lekce Czech language: 8 th lesson TEST 3. Communicative Competency: My daily routine. University city Brno. Grammar:. Where do you go versus.
Čeština: 6. lekce Czech language: 6th lesson
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
Čeština: 3. lekce Czech language: 3rd lesson
Č. DUMu: VY_22_INOVACE_02_TO BE – krátká odpověď
Čeština: 11. lekce Czech language: 11th lesson
Object pronouns Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Čeština: 7. lekce Czech language: 7th lesson
Čeština: 10. lekce Czech language: 10th lesson
Instrumentál singuláru
Basic phrases Dobrý den. (F) Ahoj./Čau. (I) Na shledanou. (F)
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Numerals 0 nula 1 jeden, jedna, jedno 11 jedenáct
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Personal pronouns 1. Já 2. Ty (I)/vy (F) 3. On (m.)/ona (f.)/ono (to) (n.) 1. My 2. Vy 3. Oni (m.)/ony (f.)/ ona (n.)
Čeština: 1. lekce Czech language: 1st lesson
Dative in singular.
Čeština: 3. lekce Czech language: 3rd lesson
Exercise 1.
Liking in Czech Translate the following sentences into Czech. A number of possible answers will be displayed. Vzor: How did you like the play? Jak se.
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Transkript prezentace:

Where? 1) An adverb of place: Doma, tady, tam, vepředu, vzadu, nalevo, napravo, nahoře, dole, uprostřed … 2) A preposition + a noun in locative: V Praze, v restauraci, ve škole, ve městě … Na obraze, na skříni, na stole, na židli …

V x ve V divadle, v Londýně x Ve vlaku, ve filmu Ve středu, ve škole

V/ve x na Míč je ve skříni. X Míč je na skříni.

BUT: Na universitě Na fakultě Na poště Na nádraží Na koncertě Na Moravě x v Čechách Na Slovensku

Hard consonants: h ch k r d t n Soft consonants: ž š č ř c j ď ť ň Ambiguous consonants: b f l m p s v z

Endings in locative sg. 1) -E/-Ě:  Hard c. (d, t, n) + ambiguous c. (b, f, l, m, p, s, v, z): Kino – v kině Firma – ve firmě Obchod - v obchodě ! D t n b p v m + e =>dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě 2) -I:  Soft c. (ž, š, č, ř, c, j, ď, ť, ň) Televize – v televizi Kancelář – v kanceláři Tramvaj – v tramvaji 3) -U:  Masculines/neutrals: hard c. (h, ch, k, g, r) + borrowed words Německo – v Německu Chicago – v Chicagu Hotel – v hotelu 4) Softening + –E:  Feminines: hard c. (h, ch, k, g, r) -ha  -ze: Praha – v Praze -ka  -ce: taška – v tašce -ra  -ře: opera – v opeře -ga  -ze: synagoga – v synagoze -cha  -še: socha – na soše

Verb conjugations

1st conjugation Example: Mám Sg. Pl. 1. Mám 1. Máme 2. Máš 2. Máte 3. Má 3. Mají Negative form: nemám, nemáš, nemá … Mám čas. (accusative) Mám volno. Mám se dobře. (reflexive pronoun) Jak se máš?

2nd conjugation Example: Studuju Sg. Pl. 1. Studuju (studuji) 1. Studujeme 2. Studuješ 2. Studujete 3. Studuje 3. Studujou (studují) Negative form: nestuduju, nestuduješ, nestuduje … Jak se jmenuješ? Jak se jmenujete? Jmenuju se Petr./ Jmenujeme se Novákovi./ Já se jmenuju Petr. My se jmenujeme Novákovi.

Match nouns/pronouns with verbs:

Accusative Accusative is used: 1) To express the direct object after certain verbs: Peter (S) has a daughter (O). x Petr (S) má dceru (O)./Dceru (O) má Petr (S). 2) After some prepositions, e.g. na: Petr se dívá na Alenu. Petr vzpomíná na Alenu.

Petr miluje Janu. = Peter loves Jane. (not Eve, Lucy) Janu miluje Petr Petr miluje Janu. = Peter loves Jane. (not Eve, Lucy) Janu miluje Petr. = It is Peter who loves Jane. (not John, Paul) Petr Janu miluje. = Peter loves Jane. (not hates, likes)

Endings in accusative sg. 1) Inanimate masculines + neutrals: Nominative = accusative Ten jeden nový moderní slovník To jedno nové moderní rádio 2) Feminines: -a ⇨ -u: lampa – lampu -e ⇨ -i: televize – televizi Consonant ⇨ consonant: skříň – skříň Ta ⇨ tu Jedna ⇨ jednu Nová ⇨ novou Moderní ⇨ moderní Ta jedna nová moderní lampa ⇨ tu jednu novou moderní lampu

3) Animate masculines: Hard/ambiguous consonant ⇨ -a: Profesor – profesora; manžel – manžela; but král – krále Soft consonant/-tel /-s ⇨ -e: Muž – muže; soudce – soudce; učitel – učitele; Chris – Chrise -a ⇨ -u: Kolega – kolegu Ten ⇨ toho Jeden ⇨ jednoho Nový ⇨ nového Moderní ⇨ moderního Ten jeden nový moderní profesor ⇨ toho jednoho nového moderního profesora ! Mobile –e- in masculine words ending in –ec, -ek, -en: cizinec – cizince; tatínek – tatínka; blázen – blázna; pes – psa; Karel - Karla

Co ⇨ co Kdo ⇨ koho Co posloucháš? Poslouchám hudbu. Koho posloucháš? Poslouchám učitele.

Mám rád(a)… = I like, I love … Mám rád(a) + accusative Mám rád(a) maminku/divadlo/přítele… Sg. Pl. 1. Mám rád(a) 1. Máme rádi 2. Máš rád(a) 2. Máte rádi 3. Má rád(a) 3. Mají rádi Rád/sám ⇨ masculines in sg. (Petr má rád maminku./Petr je doma sám.) Ráda/sama ⇨ feminines in sg. (Petra má ráda maminku./Petra je doma sama.) Rádo/samo ⇨ neutrals in sg. (Dítě má rádo maminku./Dítě je doma samo.) Rádi/sami ⇨ pl. (Petr a Petra mají rádi maminku./Petr a Petra jsou doma sami.)

Mám rád(a) + accusative

Rád(a) dělám … = I like doing … Rád odpočívám. = I like resting.

Rád(a) + dělám

Jsem rád, že … = I am glad that … Jsem rád, že jsi tedy. I am glad that you are here. ________________________. I am glad that you are fine. I am glad that you are healthy.

Possesive pronouns Můj tatínek x moje maminka x moje auto Čí je ten tatínek?/Čí je to tatínek? Můj. Čí je ta maminka?/Čí je to maminka? Moje. Čí je to auto?

Possesive pronouns in nominative sg.

Possesive pronouns in accusative sg.

Change into accusative Můj přítel ⇨ Moje přítelkyně ⇨ Moje křeslo ⇨ Tvůj svetr ⇨ Tvoje taška ⇨ Tvůj tatínek ⇨ Naše maminka ⇨ Naše auto ⇨ Náš dědeček ⇨ Jeho kancelář ⇨ Její práce ⇨ Její manžel ⇨ Váš syn ⇨ Vaše dcera ⇨ Váš úkol ⇨