Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Advertisements

Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Hardy – Weibergův zákon
Stránky o genetice Testy z genetiky
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Populační genetika.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
meiotická segregace a kombinace genů
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
SPECIACE = vznik nových druhů (obrázek z
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
Genetické parametry Heritabilita, korelace. primární GP genetický rozptyl prostřeďový rozptyl kovariance sekundární GP heritabilita opakovatelnost genetické.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
VY_32_INOVACE_84. ANOTACE Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
NÁZEV ŠKOLY: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_1C_20_Zaklady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Monohybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Další operace s vektory
Narušení genetické rovnováhy
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Způsoby zápisu algoritmů
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Lineární rovnice a nerovnice III.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
1. Čím se liší pohyby těchto těles?
PŘÍRODNÍ VÝBĚR (SELEKCE)
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Biotické faktory Výukový materiál EK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
„EU peníze středním školám“
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
Název prezentace (DUMu):
GENETIKA Vazba genů.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Matematika Operace s vektory
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
13. Růst lidské populace, demografie
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Běžná pravděpodobnostní rozdělení
Matematika + opakování a upevňování učiva
Rozmnožování organismů
DRIFT II.
Genetika.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Genové interakce I..
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Výukový materiál GE 02 - 54 Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005 Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR 2014 GENETIKA POPULACÍ

Genetické zákonitosti v populacích Populace: skupina jedinců stejného druhu, žijících na určitém území jedinci se mezi sebou mohou volně křížit a pochází ze stejného předka mají společný genofond (soubor alel, které se dědičně udržují)

Rozeznáš populace ?

Druhy populací jedinci se rozmnožují autogamií (samooplozením) 1) Autogamická populace jedinci se rozmnožují autogamií (samooplozením) každý jedinec produkuje samčí i samičí gamety nový jedinec vzniká splynutím gamet pocházejících z jednoho jedince

Genetické zákonitosti v populacích homozygotní jedinec (ať už homozygotně dominantní nebo homozygotně recesivní) může produkovat jen homozygotní potomky v autogamické populaci dochází k neustálému poklesu podílu heterozygotů zvyšuje se podíl homozygotů

Genetické zákonitosti v populacích 2) Alogamická populace jedinec vzniká splynutím 2 gamet pocházejících od různých jedinců zvláštním případem - populace panmiktická rozsáhlá populace, která má ničím neomezenou možnost vzájemného křížení

Genetické zákonitosti v populacích panmixie = ničím neomezená možnost vzájemného křížení kteréhokoliv jedince s kterýmkoli dalším členem populace každá samčí gameta má stejnou pravděpodobnost setkání s kteroukoliv samičí gametou

Hardyho-Weinbergův zákon na základě Hardyho-Weinbergova zákona můžeme vypočítat genotypovou skladbu panmiktické populace

Zákon platí za těchto podmínek (předpokladů): nedochází k mutacím (alespoň ne u sledovaného genu) nedochází k selekci nedochází k migraci populace musí být panmiktická a velmi početná

Hardyho-Weinbergův zákon platí pro panmiktické populace četnost dominantní alely určitého genu v genofondu populace p platí: p + q = 1 (100%) četnost recesivní alely q pravděpodobnost setkání dvou dominantních alel (vznik dominantního homozygota) p x p = p2 pravděpodobnost setkání dvou recesivních alel q x q = q2 pravděpodobnost vzniku heterozygota (p x q)+(q x p) = 2pq Pro celkové genotypové složení populace platí p2 + 2pq + q2 = 1

Genetické zákonitosti v populacích autogametická a panmiktická populace : naprosto odlišný způsob rozmnožování rozdílné populačně – genetické vztahy v přírodě tyto krajní typy jen zřídka neexistuje 100 % samosprašný rostlinný druh

ABO systém

Genetické zákonitosti v populacích

Genetické zákonitosti v populacích

Hardyho-Weinbergova rovnováha pro 2 alely Zadání 1:   V populaci (9800 jedinců celkem) se vyskytuje hypotetický geneticky podmíněný znak. Dominantní forma tohoto znaku je podmíněna dominantní alelou A, recesivní forma znaku je podmíněna recesivní alelou a. Dominantní fenotyp mělo 4998 jedinců. Určete genovou frekvenci dominantní a recesivní alely (populace je v H-W rovnováze).

zdroje CHALUPOVÁ-KARLOVSKÁ, Vlastimila. Obecná biologie: středoškolská učebnice : evoluce, biologie buňky, genetika : s 558 řešenými testovými otázkami. 2., opr. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2010, 206 s. ISBN 978-80-7182-282-0