Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Advertisements

Fotografie. O co se jedná? je proces získávání a uchování obrazu za pomocí specifických reakcí na světlo, a také výsledek tohoto procesu. Zahrnuje získání.
Vypracovala: Luisa Strešková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: MS Word Číslo DUM: III/2/VT/2/2/30 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Software.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: USB zařízení Číslo DUM: III/2/VT/2/1/17 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Jiné typy počítačů Číslo DUM: III/2/VT/2/1/19 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: MS Excel Číslo DUM: III/2/VT/2/2/31 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Software.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Možnosti úprav fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/49 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro komunikaci Číslo DUM: III/2/VT/2/2/35 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: MS PowerPoint Číslo DUM: III/2/VT/2/2/32 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Software.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - dutá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Inkoustová tiskárna
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zdroj napájení Číslo DUM: III/2/VT/2/1/09 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotografické příslušenství Číslo DUM: III/2/VT/2/3/46 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Monitor Číslo DUM: III/2/VT/2/1/11 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Finální úpravy fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/60 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Laserová tiskárna Číslo DUM: III/2/VT/2/1/14 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Operační systém Číslo DUM: III/2/VT/2/2/21 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Software.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotokoláž Číslo DUM: III/2/VT/2/3/48 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Mapy Číslo DUM: III/2/VT/2/2/39 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro multimédia Číslo DUM: III/2/VT/2/2/33 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ořez a rámeček fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/51 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla Číslo DUM: III/2/VT/2/3/41 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Procesor Číslo DUM: III/2/VT/2/1/03 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti OS Windows Číslo DUM: III/2/VT/2/2/23 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Historie fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/42 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Publikování fotografií Číslo DUM: III/2/VT/2/3/56 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové prohlížeče Číslo DUM: III/2/VT/2/2/26 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Pevný disk Číslo DUM: III/2/VT/2/1/06 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro zabezpečení počítače Číslo DUM: III/2/VT/2/2/34 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotografické retuše Číslo DUM: III/2/VT/2/3/55 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hardware počítače Číslo DUM: III/2/VT/2/1/01 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přenos snímků do počítače Číslo DUM: III/2/VT/2/3/50 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Picasa Číslo DUM: III/2/VT/2/2/37 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Příslušensví OS Windows Číslo DUM: III/2/VT/2/2/05 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Grafické editory Číslo DUM: III/2/VT/2/3/52 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Projektor Číslo DUM: III/2/VT/2/1/12 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Grafická karta Číslo DUM: III/2/VT/2/1/05 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Multifunkční tiskárna Číslo DUM: III/2/VT/2/1/16 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Redakční systém Číslo DUM: III/2/VT/2/2/40 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skenování fotografie
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Monitor
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Síťová karta
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro multimédia
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Barevné úpravy snímku
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Druhy kompozic
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro komunikaci
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Druhy kompozic
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Světlo, světelné zdroje
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotografické příslušenství
Dírková komora VY_32_INOVACE_43_Dirkova_komora
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Procesor
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: MS Excel
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Operační paměť
Od malířství až k digitálnímu fotoaparátu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Disk Google Číslo DUM: III/2/VT/2/2/36 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Vlastnosti světla Číslo DUM: III/2/VT/2/3/41 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Počítačová fotografie Autor: Radek Mareška Anotace: Žák se seznámí s vlastnostmi světla ve fotografii Klíčová slova: Fotografie, camera obscura, difuzní světlo Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu. Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 6. – 8. ročníku Datum vzniku DUM: 14.4.2013

VLASTNOSTI SVĚTLA 1 Fotografie je proces získávání a uchování obrazu za pomocí specifických reakcí na světlo a také výsledek tohoto procesu. Zahrnuje získání záznamu světla tak, jak jej odrážejí objekty, na světlocitlivé médium pomocí časově omezené expozice. Proces je uskutečněn mechanickými, chemickými nebo digitálními přístroji – fotoaparáty. Intenzita světla má vliv především na expozici. Barva světla a vyvážení bílé barvy, jsou důležitými faktory, jak bude světlo fotografovaný předmět modelovat. Víme, že fotografie zobrazuje třírozměrné předměty reálného světa pouze dvourozměrně. Jak tedy zachytíme třetí chybějící rozměr? Musíme ho na fotografii vytvořit formou optické iluze. Světlo a jeho kvalita nám pomohou určit charakter stínů i odlesků, a tak předmět domodelovat. Světlo je to, co nám pomůže vyjádřit objem na ploché fotografii. Světlo pro fotografa řadíme do několika kategorií. Ve studiích a ateliérech se používá směrové světlo (vytváří silný stín), rozptýlené (tzv. difuzní) světlo (beze stínu) a jejich kombinace. Na obrázku 1 je světlo přirozené a umělé na obrázku 2. 2

VLASTNOSTI SVĚTLA 1 Z historie: V pátém století př. n. l. čínský filozof Mo Ti popsal princip jevu, při kterém světlo procházející malým otvorem do temné místnosti, vytvoří na protější stěně převrácený obraz předmětů před otvorem viz. obrázek 1. Řecký filosof Aristoteles tento jev roku 350 př. n. l. potvrdil ve svém díle. V roce 1485 Leonardo da Vinci popsal ve svém spisu Codex Atlanticus praktické pokusy s využitím tohoto jevu, který nazval camera obscura čili temná místnost, a na jejich základě odvodil vztah mezi funkcí oka a perspektivou. V roce 1550 Girolam Cardan zabudoval do vstupního otvoru camery obscury skleněnou čočku a tím výrazně zjasnil přenášený obraz. V roce 1620 Jan Kepler vyvinul přenosnou verzi camery obscury, která se stala vítanou pomůckou malířů krajin. Pricip: Camera obscura je v principu schránka s otvorem v jedné stěně. Světlo z vnější scény po průchodu otvorem a dopadne na konkrétní místo na protější stěně. Promítalo-li se na papír, mohl malíř obraz jednoduše obkreslit. Výhodou této techniky bylo zachování perspektivy a tím větší realističnost výsledného obrazu. S popsaným jednoduchým aparátem byl promítaný obraz vždy menší než ve skutečnosti a převrácený. V 18. století byla používána konstrukce se zrcadlem, která obraz promítala na průsvitný papír položený na skleněné desce na vrchu skříňky viz. obrázek 2. Nevýhodou camery obscury je převrácené zobrazení promítané scény. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Camera.obscura.17.jh.jpg

VLASTNOSTI SVĚTLA 1. Co je difuzní světlo? 2. Co je přirozené světlo? Závěrečný test 1. Co je difuzní světlo? 2. Co je přirozené světlo? 3. Co je směrové světlo? Co je umělé světlo? Jakým způsobem zobrazíme prostor na fotografii? 6. Vysvětli princip camery obscury. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radek Mareška.