ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
O GALERII CHODBA ● na Katolické gymnázium Třebíč působí od roku 2000 ● založena s cílem vzdělávat a kultivovat studenty školy ● výstavy českých i zahraničních.
Advertisements

ČESKÝ IMPRESIONISMUS 90. léta 19. století.
SYMBOLISMUS konec 19. století
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Anotace Žáci se seznámí s životem a dílem Mikoláše Alše, jeho typickými kresbami, ilustracemi… AutorMgr. Eva Dvořáková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Bratři Čapkové.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Vojtěch Hynais.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Česká kultura.
Symbolismus Název školy
Poezie ve světové literatuře
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Umělecké směry 20. století
ČESKÝ INFORMEL Jana Bobčíková.
Spisovatelé dětské literatury
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Evropské umění počátku 20. století
SECESE.
SYMBOLISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Symbolismus.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Drda Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_18_Surrealismus I TEMA:Historie.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_08_Postimpresionismus – Vincent.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Alois Jirásek „Lehká věc je mlčeti, když člověk nic neví.“
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_09_ Bohumil Kubišta a český kubismus.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_19_ Křesťanská antika III TEMA:Historie.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Planeta Země Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Secese - malířství Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Česká meziválečná poezie
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_14_Symbolismus v českém malířství I (Jan Preisler) TEMA: Historie umění 19. století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 06.04.2013

ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění. Její součástí je motivační úkol pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Svým obsahem se zaměřuje na symbolismus v českém výtvarném umění na konci 19. a počátku 20. století, především na život a dílo Jana Preislera. Navazuje na prezentaci o symbolismu v evropském umění a doplňuje toto téma. Motivačním prvkem v prezentaci je práce s internetem, která slouží k upevnění probrané látky a získání nových poznatků o tématu. Žáci shlédnou po úvodní části s informacemi o symbolismu v českém malířství a o Janu Preislerovi, který byl jedním z jeho nejvýznačnějších zástupců, krátký dokument o jeho životě a díle (odkaz na ukázku na internetu je na snímku č. 13, stručné resumé jejího obsahu pro učitele je na snímku č. 16). Nejprve se seznámí s úkolem – otázkami, kterým mají věnovat pozornost a udělat si k nim do sešitu poznámky (viz snímek č. 14). Poté následuje diskuse, během níž odpovídají na otázky, ověřují si svůj postřeh a kliknutím na snímek kontrolují správnost svých odpovědí (animace s otázkami a odpověďmi je na snímku č. 15). Látka je určena pro studenty 2. ročníků čtyřletého a 3. ročníků šestiletého gymnázia. Může být využita i jako podklad pro samostatné studium žáků. Vzdělávací cíle: seznámit žáky se symbolismem v českém malířství a především tvorbou jeho hlavního představitele – malíře Jana Preislera motivovat žáky formou aktivní práce s internetem k propojení nových poznatků s jejich předcházejícími znalostmi a zkušenostmi

SYMBOLISMUS 7

SYMBOLISMUS V ČESKÉM MALÍŘSTVÍ I 7

MALÍŘSTVÍ v českém umění se symbolismus uplatňoval od poloviny 90. let 19. století do doby kolem roku 1915 Jan Preisler František Kupka Vojtěch Preissig Max Švabinský koncem prvního desetiletí 20. století nastoupila druhá generace symbolistů - Umělecké sdružení Sursum (Vzhůru) Jan Zrzavý Josef Váchal

Charakteristika stylu symbolismus vycházel z vnitřních umělcových představ, snů a vizí inspiroval se světem pověstí, pohádek, mýtů, krásné literatury a především současné poezie vnější svět chápali jako ,,zahradu symbolů", v níž každý předmět má nějaký jiný, hlubší a duchovnější význam důraz na intuici, imaginaci a cit nevytvořil jednotný styl – žádné společné formální znaky neobyčejně rozmanitý výtvarný jazyk ke konci století začal splývat s plošným a vegetativním tvaroslovím secese

Jan Preisler (1872 – 1918) český malíř a vysokoškolský profesor vášnivý rybář zprvu tvořil v duchu neoromantismu, později se přiklání od alegorického pojetí k symbolismu odmítal akademické opakování osvědčených forem historických slohů v jeho díle ožívají pohádkové touhy, melancholické nálady, erotické smutky a osudová traumata na přelomu století se od umění očekávalo vyslovení nevyslovitelného, odhalování tajemných hlubin nitra 1. Vlastní portrét s cigaretou, asi 1900

Jaro, 1900 Impresionisticky barevný triptych 2 Zasněný chlapec s uchem přiloženým na kmen břízy z triptychu je pravděpodobně autorův idealizovaný autoportrét a krajina je venkovem z Preislerova dětství, okolí Králova Dvora. vyjádření pocitů moderního člověka, vstupujícího do nového století: bolestný pocit vykořenění, moderní individualismus touha po splynutí s přírodou nostalgie nad uplývajícím časem

Koupání, 1900 3

Černé jezero, 1904 4 expresivní série Černých jezer = poetická metafora hlubin lidské duše

Milenci, 1905 5

U Černého jezera, 1905 6

Interaktivní část Odkaz na dokument o tvorbě J. Preislera z cyklu „Národní galerie nikdy nezavírá“ http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/140604-jan-preisler-cerne-jezero/

Podívejte se na dokument o Janu Preislerovi a odpovězte na následující otázky: Co jste se dozvěděli o jeho dětství a rodině? Kteří čeští malíři měli na Jana Preislera největší vliv a proč? Na kolik a jaká období lze rozdělit jeho dílo? Jakým oborům kromě malířství se věnoval? Jak se jmenoval spolek výtvarných umělců, jehož se stal členem? Kdy a s jakým cílem byl založen? Jak pojmenovával své obrazy? Uveďte příklad. Jaký motiv se nejčastěji objevuje na jeho obrazech a jak se proměňuje? Jak se jmenuje jeho nejvýznamnější obrazový cyklus, jaké náměty na něm ztvárnil a co symbolizují? Kdy zemřel a co bylo příčinou jeho smrti? Jakým přídomkem bývá Jan Preisler někdy označován?

Odpovězte na otázky o Janu Preislerovi: Co jste se dozvěděli o jeho dětství a rodině? Kteří čeští malíři měli na Jana Preislera největší vliv a proč? Na kolik a jaká období lze rozdělit jeho dílo? Jakým oborům kromě malířství se věnoval? Jak se jmenoval spolek výtvarných umělců, jehož se stal členem a s jakým cílem byl založen? Jak pojmenovával své obrazy? Uveďte příklad. Jaký motiv se nejčastěji objevuje na jeho obrazech a jak se proměňuje? Jak se jmenuje jeho nejvýznamnější obrazový cyklus, jaké náměty na něm ztvárnil a co symbolizují? Kdy zemřel a co bylo příčinou jeho smrti? Jakým přídomkem bývá Jan Preisler někdy označován? Obraz z roku 1904 – „Černé jezero“- evokuje vzpomínku na moře v Itálii motiv temné hladiny a bílých skal jezero, vodní hladina = duše člověka (podvědomí, ze kterého vycházejí skryté touhy) bílé skály – naše vědomí, ohraničená možnost našeho rozumu bílý kůň – symbol rozumu a moudrosti dívka – láká mladíka, svádí ho k poznání strom poznání, Adam a Eva – křesťanské symboly Narodil se v roce 1872 v Popovicích u Berouna poblíž Křivoklátu, vyrůstal v Karlově dvoře, byl synem slévače. Studoval od 15 let v ateliéru Františka Ženíška. Od něj si odnesl precizní kresebnou techniku a kompozici. Navazoval na lyriku Josefa Mánesa. Jeho dílo se dělí do tří uměleckých fází: - období novoromantické (vliv Ženíška) - období symbolismu (nejvíce ceněno) - nový klasicismus Kromě olejomalby se věnoval dekoracím architektury. Vytvářel mozaiky (dům U Nováků ve Vodičkově ulici v Praze, Obecní dům v Praze – výzdoba Palackého sálu). Zabýval se knižní grafikou a ilustracemi (O. Březina, J. Zeyer, J. Neruda). SVU Mánes - mladí umělci chtěli sledovat dobové evropské trendy, například secesi a symbolismus. Svým obrazům zásadně nedával jména. Výjimkou je obraz z roku 1902 nazvaný Obraz z většího cyklu. Na dotaz, co to znamená odpověděl otázkou: „Zda malíř stále nemaluje jeden obraz?“ Postava muže – rytíře, chlapce v bílé košili, ten se později proměnil v mladého pána v černých šatech nebo Adama. Zemřel v roce 1918 nečekaně na zápal plic. Bývá nazýván „malířem jara“, „malířem české duše“.

KONEC 7

Resumé filmu Jan Preisler – Černé jezero: studia v ateliéru Františka Ženíška vliv lyriky Josefa Mánesa 3 fáze tvorby novoromantické období – Cyklus o dobrodružném rytíři symbolismus (nejvýznamnější) nový klasicismus kromě olejomalby mozaiky na domě U Nováků (Vodičkova ulice, Praha), Obecní dům (Praha) knižní grafika a ilustrace (O. Březina, J. Zeyer, J. Neruda…) 1898 – vstup do SVU Mánes – dobové evropské trendy Časopis Volné směry obrazy zásadně nepodepisoval – výjimka – „Obraz z většího cyklu“ (1922) - na dotaz na název odpověděl otázkou, zda malíř nemaluje stále stejná díla typické motivy – postava muže, chlapce, rytíře, mladíka v bílé košili… působil jako pedagog na UMPRUM a AVU - své žáky učil v duchu zásady, že umění má vycházet z umělcovy duše studijní cesty – Itálie (F. Hudeček) Černé jezero evokuje vzpomínku na moře v Itálii motiv temné hladiny a bílých skal jezero, vodní hladina většinou symbolizuje zrcadlení, ale zde jeho temnota – duše člověk (podvědomí, ze které vycházejí skryté touhy), nevědomí, které sahá až do nekonečna bílé skály – naše vědomí, ohraničená možnost našeho rozumu bílý kůň – symbol rozumu a moudrosti dívka láká mladíka, svádí ho k poznání strom poznání, Adam a Eva – křesťanské symboly v díle syntetizuje obsahovou stránku – odkazy na křesťanská témata, mytologii i dobovou náladu, ale i formální stránku obrazu na obraz navazují další dva obrazy s námětem černého jezera bývá nazýván „malířem jara“, „malířem české duše“

Citace: Jan Preisler – Vlastní portrét s cigaretou: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_preisler2.jpg Jan Preisler – Jaro: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Preisler_tryptich_Jaro_1900.jpg Jan Preisler – Koupání: OPHELIA2. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Preisler-koupani.jpg Jan Preisler – Černé jezero: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Blacklake_preisler.jpg Jan Preisler – Milenci: OPHELIA2. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Preisler_-_Lovers.jpg Jan Preisler – U Černého jezera: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Preisler21.jpg Motýl: AUTOR NEUVEDEN. http://picasaweb.google.com [online]. [cit. 20.8.2013]. Dostupný na WWW: http://picasaweb.google.com/lh/photo/BI-uHRNrDnKsxwcFF2Awb2a--VBGWB_TZEF_meDP0wY

Tento materiál je určen k interaktivní výuce.