Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Advertisements

Karel Havlíček Borovský
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ Autor:Mgr.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_08 Tematická.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Karel Havlí č ek Borovský 8. ročník Karel Havlí č ek Borovský Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou K. H. Borovského Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_07 Tematická.
Karel Havlíček Borovský
Karel Havlíček Borovský
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Karel Havlíček Borovský
Karel Havlíček Borovský PaedDr. Hana Vítová
Karel Havlíček Borovský
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
konec romantismu,začátek realismu narozen r v Borové novinář,básník,spisovatel a politik zakladatel české žurnalistiky,satiry a literární kritiky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 9.ročník III
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 32  Autor:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Cílový ročník: 8.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Realismus v české literatuře: Karel Havlíček Borovský Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Karel Havlíček Borovský Satira v české literatuře
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Karel Havlíček Borovský
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Karel Havlíček Borovský
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
AUTOR: Kateřina Křížová
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Karel Havlíček Borovský
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_271_ČJ8
Transkript prezentace:

Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ. 1. 07/1. 4. 00/21    Projekt: Moderní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.3192   Číslo DUM: VY_32 _INOVACE_ 11.1.13    Jméno autora: Mgr. Romana Krulišová   Datum, období, kdy byl vytvořen: 6. srpna 2012   Název práce: Karel Havlíček Borovský   Předmět, pro který je VM určen: Český jazyk – literární výchova   Ročník, pro který je VM určen: 9. ročník   Časová dotace: 45 min   Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Literární výchova, portréty autorů, Karel Havlíček Borovský   Metodický list, anotace - výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: : Prostřednictvím prezentace si žáci zopakují a upevní znalosti a informace, které získali o autorovi v průběhu literární výchovy na 2. stupni ZŠ   Pomůcky: datový projektor, plátno, počítač, psací potřeby           METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost

VY_32_INOVACE _11.1.13 KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ

KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ (* 31. října 1821 Borová u Přibyslavi–  29. července1856 Praha) http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD http://czechfolks.com/plus/2010/08/30/josef-cermak-prezidentske-zastaveni-u-pateho-prikazani/

KDO TO BYL? český básník novinář ekonom politik zakladatele české žurnalistiky, satiry a literární kritiky bývá řazen do realismu politicky pak patří k tzv. 2. generaci národních buditelů

ŽIVOT Vystudoval gymnázium a poté v Praze filozofii /šlo o přípravu na univerzitní studium/. Působil jako vychovatel v rodině univer. profesora v Moskvě. Poměry v carském Rusku byl však šokován. Tyto zkušenosti využil ve své tvorbě. Jeho cílem bylo najít si solidní zaměstnání a věnovat se literární tvorbě. Snažil se vysvětlit vše tak, aby to chápali i prostí čtenáři. Pracoval jako redaktor Národních novin. Díky Havlíčkovi měly Národní noviny velký vliv na české veřejné mínění . Lidé hltali jeho epigramy a satirické popěvky, které měly větší úspěch než projevy politiků.

Postavil se proti obnovování absolutistické vlády, většina českých liberálních politiků zanechala svojí činnosti, stanul před soudem, byl proto šikanován policií i soudem. 16. prosince 1851 byl zatčen a odvezen do Brixenu, kde musel žít ve vyhnanství tři roky. I tam se snažil studovat, překládat a tvořit. Z Brixenu se vrátil v květnu 1855. Pár dní před jeho návratem mu zemřela žena. Do Prahy mohl jen na návštěvu, trvalý pobyt mu nebyl povolen. Čekalo ho tam odmítavé chování jeho známých. Jen Palacký, Němcová, Trojan a pár dalších přátel se k němu veřejně hlásilo i přes atmosféru strachu vyvolanou Bachovým absolutismem. V té době mu lékaři diagnostikovali pokročilou tuberkulózu. Zemřel velmi brzy, v pětatřiceti letech. Karel Havlíček Borovský je považován za zakladatele českého politického novinářství. Celý život bojoval proti absolutismu. Získal si velké sympatie českého lidu. http://www.spisovatele.cz/karel-havlicek-borovsky

DÍLO Obrazy z Rus Kapitola o kritice Epištoly kutnohorské Duch Národních novin http://www.antikvariatlovosice.cz/www-eshop-rychle-cz----antikvariat/eshop/11-1-MEMOARY-BIOGRAFIE/0/5/7711-OBRAZY-Z-RUS http://www.spisovatele.cz/karel-havlicek-borovsky

„TYROLSKÉ ELEGIE“ „KRÁL LÁVRA“ název elegie (tj. nářek, žalozpěv) je ironickou nadsázkou; dílo je humorným a satirickým popisem Havlíčkova zatčení a internace v Brixenu v Tyrolsku. Kritizuje policii, společenský systém (nenavrhuje lepší). Používá skutečných jmen a příhod (např. příhoda o zatčení, kdy se splašili koně, a Havlíček sám je musel krotit). Skládá se z devíti zpěvů. Objevují se zde satirické, lyrické a ironické prvky. Celé dílo je psáno v pravidelných rýmovaných čtyřverších. http://www.antikvariat-judaica.cz/content/tyrolsk%C3%A9-elegie-0 „KRÁL LÁVRA“ alegorická satirická skladba, jejíž námětem je stará irská pověst o králi s oslíma ušima, ale předělaná do českého prostředí http://www.valentinska.cz/index.php?lang=CZ&idvyrb=180151&akc=detail

„KŘEST SVATÉHO VLADIMÍRA“ Příběh boha Peruna (slovanský bůh hromu). Car chtěl, aby mu na jeho svátek Perun zahřměl na oslavu, Perun to odmítl splnit. Car dal Peruna chytit a utopit. Dílo je psáno velmi čtivým, hovorovým, místy vulgárním jazykem. Havlíček zde ironizuje moc státního aparátu, který může poroučet i bohu. http://www.antikvariaty.cz/index.php?action=ShowPicture&id=192848 http://www.antikvariatmotyl.cz/antikvariat-knihy/poesie/karel-havlicek-borovsky-krest-sv-vladimira-2.html

EPIGRAMY krátké pointované veršované skladby. Většinou se jedná o kritiku, parodii či satiru. Havlíček je definuje: „Epigramy jsou malinké nádoby, do kterých vztek svůj nalévám, aby mi srdce nežral“. Kušte, kluci, darebáci, Češi, Rusi i Poláci! Drže huby nevymyté, to vám povídám, sic vám je tu dohromady všechněm nabaňkám. Rus a Polák - Čech a Slovan - to že vám je rovno? Dobytkové! Co vám z toho všeho pojde? - h - !“ ZLE, MATIČKO, ZLE Poctivému hrozí jenom hlad, zloději zas jenom šibenice; český literát má trampot více; jemu hrozí hlad i šibenice. http://texty.citanka.cz/havlicek/ep1-3.html http://texty.citanka.cz/havlicek/ep1-3.html

viz v průběhu prezentace ZDROJE viz v průběhu prezentace

KONEC