Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: EKO Ročník: 4 Téma: Marketing Tematický okruh: Podnik, právní úprava podnikání Jméno autora: Ing. Marie Kábová Datum tvorby: únor 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_EKO_KV004 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_EKO_KV004 Anotace: Marketing – základní pojmy, využití BCG matice
MARKETING Definice: Marketing je proces řízení zajišťující poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojování potřeb zákazníka tak, aby byly efektivně dosaženy cíle firmy.
HISTORIE MARKETINGU Výrobní podnikatelská koncepce (1900-1920) čím levnější výrobek, tím lépe se prodá (Ford, Baťa) Výrobková podnikateská koncepce (1920-1940) kvalitní zboží si svého zákazníka vždy najde Prodejní podnikatelské koncepce (1940-1950) výrobek je úspěšnější na trhu pokud je podpořen reklamou Marketingová podnikatelská koncepce (1950-1970) poznej potenciální zákazníky a teprve potom podnikej Sociální koncepce marketingu dopad výroby do oblasti životního prostředí, etiky, sociálních vztahů
SEGMENTACE TRHU Agregátní trh lze členit např. : trhy zdrojů trhy výrobců trhy obchodních zprostředkovatelů trhy vládní nebo trhy spotřební trhy organizací Chování spotřebitele – zákazníka ovlivňují tyto faktory: kultura sociální faktory osobní faktory psychologické faktory
ZÁKLADNÍ MARKETINGOVÁ STRATEGIE - NA SVÉM TRHU MŮŽEME ZVOLIT TŘI MOŽNOSTI: HROMADNÝ MARKETING DIFERENCOVANÝ MARKETING CÍLENÝ MARKETING
Příklad: Trh osobních aut HROMADNÝ MARKETING – výroba jednoho univerzálního typu vozu DIFERENCOVÁNÝ MARKETING – výroba několika obměn téhož vozu CÍLENÝ MARKETING – výroba vozů rozčleněna do samostatných kategorií (např. nižší, střední, vyšší), pro každou kategorii je třeba najít správný segment zákazníků
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ V MARKETINGU ÚROVNĚ: NA ÚROVNI FIRMY NA ÚROVNI STRATEGICKÉ OBCHODNÍ JEDNOTKY (SBU) NA ÚROVNI KAŽDÉHO VÝROBKU
Strategické plánování firmy jako celku OTAZNÍKY – většinou nové obchodní jednotky HVĚZDY – úspěšné otazníky PENĚŽNÍ KRÁVY – nejdůležitější zdroj příjmů PSI – určeny k útlumu a likvidaci hvězdy otazníky 20 % 10 % tempo růstu trhu dojné krávy psi relativní tržní podíl (firma se porovnává, kolikrát má větší podíl na trhu než největší konkurent) 0 % 10x 1x 0,1x