Kontrola dodržování zákonných požadavků na zemědělské hospodaření

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Zemědělci a vodohospodáři – protivníci nebo spojenci? J a n K l í r Výzkumný ústav rostlinné výroby Praha - Ruzyně
Nové právní předpisy v oblasti rostlinolékařského vzdělávání Seminář MZe
Aktivity v zájmu zvyšování bezpečnosti půdy Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský Hroznová 2, Brno Veronika Večeřová www.ukzuz.cz.
Zásady správné zemědělské praxe
Marie Trantinová ÚZEI - pracoviště Opava Ústí nad Labem
Komunální odpadní vody a kaly
Nové standardy GAEC.
Nitrátová směrnice v LPIS
1 Znevýhodněné oblasti a Natura 2000 Ing. Jaroslav Humpál ÚZEI Praha.
Jak předcházet neshodám na ekofarmách Obecná pravidla produkce Zákaz používání GMO - Zákaz používání GMO - zákaz se týká potravin, krmiv, činidel,
Kontrola podmíněnosti
Půda – složka životního prostředí
23. září 2009, Ústí nad Labem, Odborný seminář 1 Vysoké učení technické v Brně Fakulta stavební Ústav vodního hospodářství krajiny Doc. Ing. Miroslav DUMBROVSKÝ,
DÚ I.1 Analýza podílu plošných a difúzních zdrojů na celkovém znečištění vod VÚV T.G.M, v.v.i, pobočka Ostrava, Ing. Martin Durčák.
GAEC-proč je předkládané řešení bodu 2 špatné. Poradci ministra.
Podmínky pro poskytování plateb za přírodní znevýhodnění v horských oblastech a oblastech s jinými znevýhodněními.
Registrační číslo projektu:
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
Kontrola podmíněnosti Shrnutí klíčových informací Martin MISTR Ministerstvo zemědělství.
Kontrola a certifikace v ekologickém zemědělství
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Změny v požadavcích podmíněnosti v novém programovacím období
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
Praha 28. dubna 2015 Kontrolní činnost České obchodní inspekce v oblasti výkupu odpadů Mgr. Michael Maxa Česká obchodní inspekce.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Některé environmentální aspekty zemědělského hospodaření
Nové požadavky pro zemědělské podniky v oblasti cross compliance Ing. Martina Svobodová Agroteam CZ s.r.o.
Ochrana půdy a lesa.
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
CROSS-COMPLIANCE Milan Kouřil DAPHNE ČR – Institut aplikované ekologie Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Monitorovací výbor Cross-compliance Ministerstvo zemědělství.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Havarijní plán Olomouc února 2009.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Cross compliance Ing. Petr Jakobe, CSc., Střední zemědělská a potravinářská.
Státní zemědělský intervenční fond Česká republika Souhrn nejčastějších kontrolních nálezů při kontrolách na místě v roce 2015.
Pozemkové úpravy nástroj pro obnovu a ochranu krajiny.
Zákonné požadavky na hospodaření SMR Minimální požadavky pro AEO Ing. Jan Dvorský
Příspěvek na hospodaření v rámci AGROENVIRONMENTÁLNÍCH OPATŘENÍ ČESKÉ REPUBLIKY LUŽE Listopad 2008 Jan Simek DAPHNE ČR - Institut aplikované ekologie.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Kontrola podmíněnosti pravidla pro správnou zemědělskou praxi a dodržování zákonných norem pro příjemce plateb Jan Dvorský poradce náměstka ministra Ministerstvo.
Kontroly podmíněnosti pro nové období SZP od
TRESTNÉ ČINY PROTI ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ §§ 293 – 308 TZ.
Návrhy změn požadavků podmíněnosti a greeningu Lubomír Smrček Podklady pro prezentaci pocházejí z materiálů odboru přímých.
TRESTNÉ ČINY PROTI ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Cross compliance – součást SZP EU a jeho legislativní základy
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Odbor životního prostředí
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Pracovní skupina CROSS COMPLIANCE
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Odbor životního prostředí MHMP
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Podpora a ochrana stromů v krajině v rámci dotačních titulů MZe
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Pracovní skupina CROSS COMPLIANCE
Právní režim ochrany půdy
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
DZES 5 od hodnocení porušení
Pracovní skupina cross compliance
EKOLOGICKÉ REKULTIVACE
Transkript prezentace:

Kontrola dodržování zákonných požadavků na zemědělské hospodaření Ing. Jiří Papež - předseda zemědělského výboru PSP ČR Ing. Michal Pospíšil, poradce ministra zemědělství ČR Pelhřimov – 16.prosinec 2008

§5 vládního nařízení 47/2007 , odstavec 2: je vyloučeno pěstování kukuřice, brambor, řepy, bobu setého, sóji a slunečnice na půdních blocích, popřípadě dílech půdních bloků, s průměrnou sklonitostí převyšující 12 stupňů

Cíl Evropského práva v oblasti Cross-Compliance Naplnit smysl právní normy - zlepšení Respektovat specifickou situaci jednotlivých států EU Pravidelně vyhodnocovat zpětnou vazbu Flexibilně reagovat na zpětnou vazbu

Cíle Cross-Compliance – „křížové shody“ Donutit zemědělce k zavedení takových agrotechnických a organizačních postupů, které nebudou způsobovat rizika pro životní prostředí, chovy zvířat a potravinový řetězec

Cíle Cross-Compliance – „křížové shody“ Uchránit rozpočet a platby pro zemědělce před veřejným tlakem na jejich snížení či odstranění

Sankce 1-5% snížení přímých plateb Opakované porušení - snížení až do 20% Úmyslné až do 100% - odnětí přímých plateb Nutnost prokázat porušení Odnětí dotací je nezaplacení odměny za veřejnou objednávku – není to pokuta z pohledu správního řízení

Sankce Porušuje-li zemědělec národní legislativu, pak se nejenom vystavuje riziku odepření výplaty dotace – tedy odměny za tzv. „veřejné zboží – externality“ ,ale vystavuje se i riziku udělení pokut ve správním řízení

Správná zemědělské praxe Sleduje 5 témat: Zabránit erozi půdy Zachovat organickou složku v půdě Zlepšit a nepoškozovat půdní strukturu Zajistit minimální údržbu krajiny Ochránit vodu kvalitativně i kvantitativně

Zákonné normy v systému Cross Compliance – křížové shody Časový průběh zavádění systému v ČR: Od 1.1.2009 oblast A = životní prostředí a identifikace zvířat

Zákonné normy v systému Cross Compliance – křížové shody Časový průběh zavádění systému v ČR: Od 1.1.2010 oblast B = veřejné zdraví, zdraví zvířat a rostlin oblast C = dobré životní podmínky zvířat

Zákonné normy v systému Cross Compliance – křížové shody Oblast A: Životní prostředí: 5 směrnic Oblast A: Identifikace zvířat: 1 směrnice a 2 nařízení Povinnost k 1.1.2009

Kontrola – 3 principy Minimum kontrolovaných farem ( cca 300) Minimální rozsah kontrol – pouze SZP a 8 směrnic a nařízení (od 1.1.2009) Minimální zátěž pro zemědělce – jeden až dva dny

Transparentní kontrola Přesné kontrolní body Přesná metodika Poradenský systém Charta farmáře a úředníka Kontrola bude sledovat cíl směrnic a nařízení nikoliv formální požadavky

Časový průběh zavádění systému v ČR: konec 2008 – přesná definice systému 1.1.2009 – spuštění systému do 15.5.2009 – informační kampaň od 15.5.2009 – kontroly na farmách

Aktuální situace výběru a sestavení kontrolovaných zákonných požadavků C-C, použitelných od 1.1.2009. Stav k 13.10.2008

SMR 1 (SR 79/409/EHS o ochraně volně žijících ptáků (ČIŽP) Nedošlo k poškození nebo zničení VKP vodní tok a podmáčené a rašelinné louky vymezené v LPIS. (§ 4 odst.2 z.č. 114/92 o ochraně přírody a krajiny) Předmět kontroly: Zemědělci se zdrží smykování a válení, nezasahují do stávajícího vodního režimu těchto pozemků tzn. nedojde k vysušování nebo odvodňování, výstavbě meliorací atd., nezmění kulturu TTP na ornou půdu, koryta vodních toků nebudou zasypávána, poškozována pastvou.

SMR 1 (SR 79/409/EHS o ochraně volně žijících ptáků (ČIŽP) K zásahu do krajinných prvků (remízky, meze, křoviny a křovinné pásy a jiná rozptýlená zeleň) došlo v souladu se zákonem. (§ 8 a 5a odst.1 z.č. 114/92 o ochraně přírody a krajiny) Předmět kontroly: Činnost je prováděna s příslušnými povoleními Úpravy jsou prováděny mimo období od 1.3. do 15.8 (vegetační dobu a dobu hnízdění).

SMR 1 (SR 79/409/EHS o ochraně volně žijících ptáků (ČIŽP) Nedošlo k úmyslnému usmrcení ptáka nebo úmyslnému zničení jeho hnízda (§ 5a odst.1 z.č. 114/92 o ochraně přírody a krajiny). Předmět kontroly: Pokud bude OOP (AOPK,CHKO,NP) vymezeno hnízdo do termínu stanoveného pro jednotlivé druhy, vyznačená plocha bude vynechána po dobu hnízdění z obhospodařování. Bude se jednat zejména o následující druhy: moták lužní - vymezení do 31. 7. v zemědělských plodinách , čejka chocholatá - vymezení do 30. 4. na orné půdě, kulík říční - vymezení do 30. 4. na orné půdě).

SMR 2 (SR 80/68/EHS o ochraně podzemních vod před znečišťováním některými nebezpečnými látkami (ČIŽP). Při zacházení se závadnými látkami (tj. při skladování, manipulaci a použití) nedošlo ke vniknutí do povrchových nebo podzemních vod nebo k ohrožení jejich prostředí (§ 39 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb.) Pro skladování závadných látek je používáno jen takové zařízení, které je vhodné i z hlediska ochrany vod (z hlediska technického zabezpečení - nepropustná úprava, stavební zabezpečení proti úniku závadných látek) (§ 39 odst. 4 písm. b) c) zákona č. 254/2001 Sb.)

SMR 2 (SR 80/68/EHS o ochraně podzemních vod před znečišťováním některými nebezpečnými látkami (ČIŽP). Byly prováděny zkoušky těsnosti potrubí nebo nádrží určených pro skladování ropných látek nejméně jednou za pět let, pokud nebyla technickou normou nebo výrobcem stanovena lhůta kratší (§ 39 odst. 4 písm. c) zákona č. 254/2001 Sb.) Byl vybudován a provozován odpovídající kontrolní systém pro zjišťování úniku ropných látek (§ 39 odst. 4 písm. d) zákona č. 254/2001 Sb.)

SMR 3 (SR 86/278/EHS používání kalů z čistíren odpadních vod (ÚKZÚZ) Z původně navržených 11 kontrolovaných požadavků bylo na základě analýzy směrnice a dvoustranných jednání se zástupci ÚKZÚZ vybráno pro C-C následujících 5 požadavků: Bylo používání kalů podloženo zpracovaným Programem použití upravených kalů na zemědělské půdě (§ 33 odst. 2 zák. č. 185/2001 Sb., o odpadech, § 5 vyhl. č. 382/2001 Sb.) Byl dodržen zákaz použití kalu (§ 33 odst. 3 zák. č. 185/2001 Sb. o odpadech, § 2, 3 vyhl. č. 382/2001 Sb.) Byla dodržena dávka sušiny kalu na 1 ha (§ 1 písm. c) vyhl. č. 382/2001 Sb.) Upravené kaly byly použity na zemědělské půdě, pokud obsah rizikových látek a prvků v nich nepřekračoval mezní hodnoty a jejich použití nemohlo vést ke vzniku škody na zemědělské půdě nebo na pozemcích sousedících s dotčeným pozemkem, popř. i v jeho širším okolí (§ 9 odst. 2, 3 zák. č. 156/1998 Sb., § 3 vyhl. č. 382/2001 Sb.) Je soustavně a řádně vedena evidence o upravených kalech použitých na zemědělské půdě? (§ 9 odst. 6 zák. č. 156/1998 Sb.).

SMR 4 (SR 91/676/EHS o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů (ÚKZÚZ). Z původně navržených 19 kontrolovaných požadavků bylo na základě analýzy směrnice a dvoustranných jednání se zástupci ÚKZÚZ vybráno pro C-C následujících 7 požadavků: Nebylo prováděno hnojení dusíkatými hnojivými látkami v období zákazu hnojení (kontrola podle evidence používaných hnojiv, statk.hnojiv a upravených kalů) (§ 6 odst. 1). Byly při hnojení jednotlivých plodin dodrženy limity stanovené v příloze č. 3 k nařízení vlády č. 103/2003 Sb. (§ 7 odst. 1). Limit 170 kg N/ha/rok v průměru zemědělského podniku nebyl překročen. (§8 odst. 1)

SMR 4 (SR 91/676/EHS o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů (ÚKZÚZ). Jímky kapacitně odpovídají minimálně čtyřměsíční produkci u kejdy a tříměsíční produkci u močůvky (§ 9 odst. 1). Nebyly pěstovány širokořádkové plodiny (kukuřice, slunečnice, sója, bob, brambory apod.) na pozemcích se sklonem nad 7°, které sousedí s povrchovými vodami nebo se od nich nacházejí ve vzdálenosti menší než 25 m (§11 odst. 2). V blízkosti povrchových vod jsou udržovány ochranné nehnojené pásy v šířce 3m od břehové čáry (§ 12 a). Nedošlo ke hnojení na půdu přesycenou vodou, pokrytou vrstvou sněhu vyšší než 5 cm nebo promrzlou do hloubky větší než 8 cm (zákon o hnojivech)

SMR 5 (SR 92/43/EHS o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (ČIŽP). Nedochází k poškození předmětu ochrany evropsky významné lokality (§ 45b z.č. 114/92 o ochraně přírody a krajiny) Předmět kontroly: Změna vodního režimu Rozorání - změna TTP na ornou půdu

SMR 6 až 8a Označování zvířat (SR 82/102/EHS, NK č. 2629/97, NEPaR č SMR 6 až 8a Označování zvířat (SR 82/102/EHS, NK č. 2629/97, NEPaR č.1760/2000, NR č. 21/2004) Skot: Počet zvířat nikdy neoznačených Stájový registr je založen a veden počet zvířat nikdy neevidovaných v ÚE počet zvířat kterým nebyly vydány PLS Ovce a kozy: Počet zvířat nikdy neevidovaných v ÚE Prasata: Nemá zaregistrované hospodářství v ÚE Nevede registr prasat v hospodářství

Správná zemědělská praxe Kontrola dodržování zásad správné zemědělské praxe dle již nyní platných vládních nařízení

Správná zemědělská praxe Příklady z Anglie farma 200 ha brambory doplňkově - řepka, kukuřice, obilí roční produkce 15 000 tun brambor současná cena 165,- liber/ tunu (tj. cca 4 950,- Kč/tunu) Problém: vodní eroze a zhutňování půdy

Efektivní a v terénu proveditelný poradenský systém

Praktická znalost farmářů a poradců (zhutnění půd v kolejových řádcích)

Protierozní poldr (realizovaný na náklady farmáře)

Protierozní rošt při výjezdu na silnici

Respektování krajinných prvků (stromy, 3m zelený okraj pole)

Používání vhodné mechanizace

Používání vhodné mechanizace

Používání vhodné mechanizace

Děkuji Vám za pozornost www.jiripapez.cz