Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek
Výdaje rozpočtů územní samosprávy v ČR Investice samospráv jako výdaj rozpočtů Tato investice může být pořízena: Dodavatelsky od soukromého sektoru Vlastní investiční činností Využití komunálního leasingu, finančního pronájmu Komunální leasing jako výdaj rozpočtů ÚSS Finanční náročnost – velká nevýhoda Výhody Rychlost pořízení investice Pružnost splátkového kalendáře Investici je možné pořídit i bez krytí úvěrem, či bez kapitálové dotace Výdaje na smíšené veřejné statky Spotřeba je mnohdy fakultativní (např. hromadná doprava) Část hradí sám uživatel – občan Z výdajů rozpočtu se dotuje úhrada na ekonomicky nutnou výši Výše dorovnání závisí na adresnosti uživatelského poplatku (obci – komunální odpad, PO – věř. doprava) Větší jsou běžné, provozní výdaje, menší kapitálové
Výdaje rozpočtů územní samosprávy v ČR Při pořizování investic ÚSS je třeba zohlednit: Různé varianty pořízení Finanční hledisko Časové hledisko Adresnost investice Udržitelnost investice Přínos investice Nenávratné transfery ÚSS jako výdaj rozpočtů: Přímé adresné dotace soc. slabším občanům na spotřebu smíšených veř. statků Adresné sociální výpomoci nižším příjmovým kategoriím Dotace soukromým podnikatelům na podporu podnikání Dary Pokuty a sankční platby Placené daně, kdy je obec i kraj plátcem daně
Výdaje rozpočtů územní samosprávy v ČR Výdaje na finanční investování Jsou velmi malé Nákup cenných papírů Tyto výdaje provází i výdaje na zprostředkovatelské a poradenské služby Mezi návratné výdaje ÚSS patří: Půjčky poskytované subjektům Za účelem zhodnocení financí Za účelem bezúročné dočasné pomoci Do výdajů na splácení návratných finančních prostředků patří: Splácení úvěrů a úroků návratných půjček Výdaje na splácení finanční výpomoci Výdaje na úhradu nákladů emise obligací Splácení emise včetně úrokových výnosů Cílem je aby problém s návratností půjčených finančních prostředků byl minimální
Mimorozpočtové fondy ÚSS a PO Vedle rozpočtu může ÚSS vytvářet i mimorozpočtové fondy: Neúčelové – fond rezerv a rozvoje Úhrada budoucího schodku obce Financování neplánovaných potřeb účelové Množství fondů by mělo být velmi omezené Příspěvkové organizace Jejich hospodaření upravuje zákon PO jsou na rozpočet ÚSS napojeny saldem svého rozpočtu Příjmy PO jsou obvykle příspěvky jako výdaj ÚSS: Běžný příspěvek – provozní Kapitálový – na investice Uživatelský poplatek je také mnohdy příjmem PO
Hospodaření PO Pečují o majetek, který jim dá zřizovatel do správy Jsou založeny na neziskovém principu Uživatelské poplatky často nepokrývají ekonomicky nutnou výši výdajů Nejsou finančně soběstačné Dostávají z rozpočtu zřizovatele finanční prostředky ve formě příspěvku Příspěvky PO jsou jejich příjmy a tedy výdaji ÚSS Na rozpočet zřizovatele jsou tedy PO napojeny: Příspěvkem na provoz Příspěvkem – investiční dotace na investice PO může být i tzn. odvodovou Je na rozpočet zřizovatele napojena odvodem A to když jsou výnosy vyšší než výdaje, pak je stanoven odvod financí Je určen odvod, když investiční zdroje PO jsou vyšší než jejich potřeba (např. se plánuje zrušení) PO poruší rozpočtovou kázeň
Hospodaření PO
Hospodaření PO Peněžní fondy PO Rezervní fond Na rozvoj činnosti Na překlenutí rozp. období K úhradě ztráty za min. obd. Zůstatky se mohou převádět do investičního f. Investiční fond Z investičních dotací zřizovatele Z investičních dotací státu Z výnosů prodeje hmotného investičního majetku Účelovými investičními dary Převodem z FR Fond odměn Nástroj motivace Možné převést max. 20% přebytku, do výše 20% limitu mzdových nákladů Fond kulturních a sociálních potřeb Financování sociálních, kulturních a dalších potřeb zaměstnanců PO může některé úkony hospodaření učinit jen se souhlasem zřizovatele: Využít úvěrů a půjček Využít úvěru k překlenutí části rozpočtového období Ručit za závazky jiných subjektů Pořizovat věci na splátky Přijímat protihodnotu za své pohledávky PO nemůže: Nakupovat akcie Poskytovat dary
Hospodaření PO