Příčiny a funkce deviací PhDr.Hana Pazlarová, ph.d

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Azylové domy. poskytují pobytové služby na přechodnou dobu osobám v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení.
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
N ORMÁLNÍ A PATOLOGICKÉ JEVY VE SPOLEČNOSTI Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Uspokojovat potřeby, zprostředkovávat vztahy Proč a jak rozlišit „sociální práci“ a „sociální služby“? Libor Musil.
Josef Středula, předseda ČMKOS
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sociální interakce a komunikace
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Právní odpovědnost a její druhy
GENDER.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Systém práva, jednota práva, kritéria členění práva na právní odvětví, právní instituty
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
PhDr.hana pazlarová, ph.d
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Katedra finančního práva a národního hospodářství
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Kriminalita a sociální práce s pachateli SPR508
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Kultura, socializace a jedinec
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
PhDr.hana pazlarová, ph.d
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
OSOBNOST.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Každý je sám svůj a proč je to dobře
Phdr. hana pazlarová ph.d.
Vychovávaný jedinec.
Podpora sociální práce na území Statutárního města Kladna
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Phdr. hana pazlarová ph.d.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Transkript prezentace:

Příčiny a funkce deviací PhDr.Hana Pazlarová, ph.d Rizikové skupiny 3 Příčiny a funkce deviací PhDr.Hana Pazlarová, ph.d

Opáčko  Jaké jsou výhody a limity statistického pojetí normality? Jaká jsou rizika mediálně vytvářených norem? Definujte deviaci Co znamená zločin bez oběti?

Co nás dnes čeká? Příčiny deviací

Deviace mají řadu příčin, které se vzájemně kombinují a ovlivňují!

Biologické faktory Genetické (chromozomální, metabolické…) Endokrinní (nedostatek či nadbytek hormonů) Fyziologické poruchy Malformace a vývojové vady Vznik Prenatálně (genetika, poškození plodu chem., trauma matky Perinatálně (komplikace při porodu) Postnatálně (poranění mozku, encefal., mening., tumory..)

Psychologické faktory Poruchy socializace v raném dětství Poruchy vazby Napodobování, sociální podmiňování Existenční krize, ztráta smyslu života

Sociální faktory Příslušnost k některým soc. skupinám či subkulturám Převratné společenské změny spojené s anomií Urbanizace Technologický pokrok…

Kulturní faktory Odlišné normy v různých kulturách Náhlý přechod do jiné kultury Adaptační problémy

Situační faktory Situace poskytující příležitost k deviantnímu chování Možnost uniknout sociální kontrole Nejasná definice norem

Reakce společnosti na deviantní chování Podmíněna pěti skupinami faktorů Charakteristika deviantního chování Charakteristika pachatele Charakteristika publika Charakteristika společnosti Charakteristika situace

Charakteristika deviantního chování Typ porušené normy (závažnost, konsenzus o platnosti, vztah k hodnotám…) Typ chování (intenzita, závažnost, trvání) Frekvence chování Viditelnost, vnímatelnost Předpokládaná odpovědnost

Charakteristika pachatele Biologické vlastnosti (např. vzhled) Informace o gen.dispozici Demografické charakteristiky (pohlaví, věk…) Sociální charakteristiky (status, příslušnost k menšině, profesní skupině apod.) Sociální kapitál Kulturní kapitál (zvýhodnění středních a vyšších vrstev) Izolovanost pachatele x příslušnost ke skupině

Charakteristika publika Formální agenti sociální kontroly x neformální publikum Vztah publika k normě Vztah publika k deviantnímu chování Vztah publika k pachateli Obecný postoj publika k deviacím Zájmy a cíle publika

Charakteristika společnosti Totalitní x demokratická Míra ohrožení moci Míra ohrožení zájmů a cílů společnosti Společenské charakteristiky (homogenita, sociální kontrola..)

Charakteristika situace Záleží na místě, čase, prostoru a sociální situace

Deviantní nálepky jsou aplikovány diferencovaně Spíše na osoby bez mocenského postavení Spíše na osoby s velkou sociokulturní distancí Deviantní chování příslušníků většiny je častěji normalizováno, mírněji sankcionováno (zločiny „bílých límečků“

Agenti sociální kontroly Oficiální (policie, soudy, lékaři) Definující a validizující význam Stigmatizující může být pouhý kontakt Riziko presumpce deviace Neoficiální Vycházejí ze stereotypizovaných představ Nerovnoměrná distribuce neg.stereotypů

Degradační ceremoniál Reakce oficiálních agentů sociální kontroly Pachatel je zástupcem veřejného zájmu s vyšším sociálním statusem ve jménu kolektivních hodnot označkován Tyto nálepky jsou velmi pevné a perzistentní