NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3. 2. 2. 3. F 02 TEMA: Chemie 8- Co je chemie? ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976
Co je chemie ? Anotace Tento materiál je určený pro žáky 8. třídy ZŠ. Vymezuje pojem chemie, zdůvodňuje, proč se má žák učit chemii. Klíčová slova: přírodní věda, chemie, tělesa, látky, obory chemie
CO JE CHEMIE? Chemie patří mezi přírodní vědy stejně jako fyzika, biologie nebo geologie. Chemie je přírodní věda, která studuje složení látek a jejich přeměnu v látky jiné . Zkoumá složení, stavbu a vlastnosti látek, podmínky a cesty jejich přeměn a možnosti jejich využití.
Proč se mám učit chemii? ...protože jsi součástí světa, ...i naše tělo je malá chemická továrna, ...chemické procesy ovlivňují naše životní prostředí, ...s chemickými výrobky se setkáváme každý den, ...některé chemikálie jsou nebezpečné, proto musíš vědět, jak s nimi zacházet, ...začneš chápat propojení sebe sama a životního prostředí, ...chemie je fascinující věda, která se rychle rozvíjí...
Tělesa a látky Předměty, které nás obklopují označujeme jako tělesa, např. židle, stůl, obraz, sešit, Slunce atd. Ta se liší svými vlastnostmi, např. skupenstvím, tvarem, objemem, barvou nebo teplotou. Tělesa jsou složena z látek jako je např. dřevo, železo, sklo, papír, plast atd.
Chemie je přírodní věda Látky, které nacházíme v přírodě (např. ropa, uhlí, písek, dřevo, vápenec, železná ruda) se nazývají suroviny. Z nich cílenými úpravami vznikají druhotné suroviny (např. benzin, koks, sklo, papír, vápno, železo). Chemie je přírodní věda, která zkoumá vlastnosti a přeměny látek.
Co je to chemie? Chemie je přírodní věda, která se zabývá složením a vnitřní stavbou látek, zkoumá jejich vlastnosti a změny.
Rozdělení chemie 1. OBECNÁ = se zabývá teoretickými poznatky o vlastnostech a stavbě látek, o chemických reakcích 2. ANORGANICKÁ = nauka o vlastnostech, přeměnách prvků a jejich sloučenin ( kromě organických sloučenin uhlíku). 3. ORGANICKÁ = nauka o vlastnostech a přeměnách látek obsahujících uhlík a jeho sloučenin (mimo oxidu uhličitého , kyseliny uhličité a jejích solí, karbidů , sirouhlíku aj.). 4. FYZIKÁLNÍ = věda, která zkoumá fyzikální zákonitosti látek v chemických dějích. Obory: · věda o struktuře hmoty (atomy, molekuly, skupenství ap.) · termochemie, termodynamika (tepelné efekty a jejich rovnováha) · reakční kinetika (rychlost chemických reakcí ve vztahu k vnějším podmínkám) · elektrochemie (zkoumá galvanické články a roztoky elektrolytů) · kvantová chemie (sleduje chemické děje pomocí kvantové mechaniky) · koloidní chemie (zabývá se povrchy a disperzními soustavami)
Rozdělení chemie 5. ANALYTICKÁ = stanovuje složení látek pomocí kvalitativních a kvantitativních metod. 6. MAKROMOLEKULÁRNÍ CHEMIE = se zabývá vysokomolekulárními látkami - přírodními nebo syntetickými, např. plasty 7. BIOCHEMIE = zkoumá reakce v živých organismech, např. fotosyntézu 8. OBORY HRANIČÍCÍ S JINÝMI VĚDAMI např. biochemie, geochemie, jaderná
Jaký význam má chemie? získávání kovů z rud zpracování ropy, uhlí, plynů výroba: potravin skla a keramiky stavebních hmot barviv léčiv plastů výbušnin hnojiv, prostředků pro ochranu rostlin... čištění látek... chemie zasahuje do nejrůznějších odvětví hospodářství chemie by měla sloužit pro prospěch člověka, ne pro jeho ohrožení
Rozdíl mezi chemií a fyzikou Chemický děj: Vznikají při něm nové látky, např. zahříváním cukru vzniká karamel. Fyzikální děj: Nevznikají při něm nové látky, např. zahříváním ledu led taje
Zdroje a citace Literatura: BENEŠ, CSC., Prof. RNDr. Pavel, PhDr. Václav PUMPR,CSC a Doc. RNDr. Jiří BANÝR CSC. . Základy praktické chemie pro 8. ročník základní školy. 2., aktualizované vydání. Praha: Fortuna, 1999,2003. ISBN 80-7168-879-7. Office.com: Obrázky [online]. 2012 [cit. 2012-02-23]. Dostupné z: http://office.microsoft.com/cs-cz/images