Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP I. Základní škola Zruč nad Sázavou Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Výtvarná výchova – 8.ročník Věci kolem nás Mgr. Šárka Kaňkovská
PROCVIČUJ VNÍMÁNÍ nauč se rozeznávat a pozorovat věci kolem sebe tak, jaké ve skutečnosti jsou JE POTŘEBA OKO TRÉNOVAT, ABY VIDĚLO KRESLIT, KRESLIT, KRESLIT
VIZOVÁNÍ přimhouříme jedno oko a tužku či štětec na dálku přikládáme k zobrazovanému předmětu tento „směr“ pak musíme přenést na svůj obraz
Je naprosto nutné, aby vzdálenost tužky a předmětu zůstala stejná. Proto nezapomeň být při měření napřímený, měj ruku nataženou a všechny délky měř ze stejného místa!
BLOKOVÁNÍ Nyní je třeba najít správný tvar. Nejdříve musíme vidět tvary, světlo a stín jako celek. Blokování nám umožňuje tvar zachytit co nejrychleji a nejprostěji a to použitím jednoduchých tvarů – čtverců, obdélníků, mnohoúhelníků, oválů.
KRESBA základem je čára linie výtvarná linie – vyjadřuje tvar (obrys tvaru jednou čarou) i prostor (tvar vyjádřen více čarami – „hledání tvaru“) aby byla linie výtvarná, musí být odvážná, dynamická, volná, měkká
NÁSTROJE NA KRESBU Kresební nástroje můžeme rozdělit podle měřítek a to na: 1) silné ( na velké formáty) x slabé (na malé formáty) 2) suché (na hrubý povrch) x mastné (na hladký povrch) tužka (B6 ideální) pastelky rudka, uhel (přírodní, umělý) pastely – suché (křídy), - polomastné, mastné (voskovky) pero (plnící, brčko, redis)
KRESLÍME PŘEDMĚT Výtvarná volná lehká kresba : lehkou sotva viditelnou čárou načrtni obrazec nebo tělesa, které se bude budoucímu předmětu nejvíce podobat přirovnej předmět k základnímu tvaru a zjednoduš oblokováním
rovnými lehkými čarami (slabě) načrtni další podobnosti a odlišnosti kreslené věci vytahování detailů detailnější vytažení předmětu popřípadě další detaily – linie silná, ale dynamická stínování
ZÁSADY STÍNOVÁNÍ stínovací čáry jsou výtvarné linie a to i tehdy, rozmazáváme-li je prstem obtahují daný předmět vždy po jeho tvaru, který sledují rovné čáry na vypouklém předmětu nedělají dojem prostoru stín je nejtmavší u samotného tělesa, kterého se dotýká; bývá někdy tmavší než stíny na samotném tělese uvnitř nádoby se světlo a stín chová obráceně
Výtvarné práce na téma VĚCI KOLEM NÁS
ZDROJE http://www.tutoriarts.cz/zaklady-kresleni-2-dil-jak-zacit-kresbu-981 http://www.zstgmivancice.cz/zaci/3-8_roc_o_perspektive/index.html