Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná Název: VY_32_INOVACE_38_zlomky Téma: zlomky M 7-9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0360 Anotace: Materiál k interaktivní tabuli –zlomky M 7-9
anotace zlomky
pojem zlomku
Rovnost, rozšiřování, krácení Zlomky rozšiřujeme, násobíme-li čitatele i jmenovatele stejným číslem. PŘ: Zlomky krátíme, dělíme-li čitatele i jmenovatele stejným číslem.
Základní tvar zlomku Při úpravě zlomku se musí zlomky krátit na základní tvar. Zlomek je v základním tvaru, když čitatel i jmenovatel jsou čísla nesoudělná. Výsledek můžeme také zapsat číslem smíšeným:
Porovnávání zlomků 1.způsob: Zlomky převádíme na společného jmenovatele. 2.způsob: Použijeme šipkové pravidlo.
Smíšená čísla Říkáme: zápas trval jeden a třičtvrtě hodiny; krůta vážila devět a půl kg… Zápis:
Sčítání a odčítání zlomků Zlomky převádíme na společného jmenovatele a pak sečteme nebo odečteme. Hledáme společný násobek čísel 5 a 4
Násobení zlomků Násobíme čitatele s čitatelem a jmenovatele s jmenovatelem: Před vynásobením provádíme výhodné krácení, abychom nepočítali se zbytečně velkými čísly:
Dělení zlomků a převrácený zlomek Při dělení zlomků využíváme převrácených zlomků. Jde o zlomky, u kterých zaměníme čitatele a jmenovatele. Zlomky dělíme tak, že první zlomek násobíme zlomkem převráceným.
Složený zlomek Složený zlomek je zlomek, který má v čitateli či jmenovateli nebo v obou místo čísla zlomek.
Desetinné zlomky a převod zlomků na desetinná čísla Desetinné zlomky mají ve jmenovateli čísla 10, 100, 1 000, … Dají se snadno zapsat desetinným číslem a desetinná čísla zlomky. Počet nul u čísel ve jmenovateli je stejný, jako počet desetinných míst za desetinnou čárkou
Test na opakování Urči: Jak je to zapsáno dobře? A) B) C)
!!! Zpět !!!
Správná odpověď je C