VY_12_INOVACE_ , Milenci a vrazi Mgr. Jan Křoustek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Advertisements

Osnova rozboru uměleckého textu
Rozbor uměleckého textu
Realistický román.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Holana…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Vladimír Páral Lukáš Provazník V8A
1 Exilová literatura Exilová nakladatelství Josef Škvorecký.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Český jazyk a literatura – Příběh, který nikdy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_George Orwell TEMA: Fantastická literatura ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
VY_12_INOVACE_ , Romeo, Julie a tma
Jan Neruda - dílo.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-06
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
GE - Vyšší kvalita výuky
VY_12_INOVACE_ , Christie Mgr. Jan Křoustek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Podpora adaptivní navigace
VY_62_INOVACE_ , příklady na daň z nemovitých věcí - ze staveb
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Otázka za 100 bodů Jak se jmenuje hlavní postava knihy Harry Potter? Harry Potter.
Reakce alkanů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 8
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - staveb
Forma a obsah VY_32_INOVACE_45_897
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

VY_12_INOVACE_01.02.30, Milenci a vrazi Mgr. Jan Křoustek Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu VY_12_INOVACE_01.02.30, Milenci a vrazi Autor Mgr. Jan Křoustek Tematická oblast Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ Ročník 4. ročník Datum tvorby 29. 9. 2013 Anotace Materiál slouží k prohloubení znalostí o díle Milenci a vrazi od V. Párala. Metodický pokyn Studenti si během promítání prezentace dělají poznámky do svých sešitů.

Vladimír Páral Milenci a vrazi

Vladimír Páral – Milenci a vrazi Rok vydání: 1969 Modelový společenský román, zobrazuje dějinný vývoj jako nezměnitelný sled automatismů a stereotypů, věčný souboj mezi „Dobyvateli a Obléhanými, Červenými a Modrými“. Pro kulturní politiku normalizace nepřijatelný román psaný formou životopisů několika osob různého společenského postavení a glos z politického i kulturního dění.

Vladimír Páral – Milenci a vrazi POSTAVY V románu se objevuje řada postav, které jsou rozděleny do dvou rozdílných společenských tříd. „Modří“ – společensky dobře postavení, zajištění a majetní. „Červení“ – chudí, ale draví a dobyvační. Borek Trojan – v románu mu patří největší prostor. Inženýr chemie, který postupně zdolává společenskou hierarchii od nejnižších příček až do vedení fabriky – „postupně modrá“.

Vladimír Páral – Milenci a vrazi POSTAVY „Modří“ – jsou zastoupeni ředitelem chemického závodu Kotex Evženem Gráfem, jeho ženou Zitou a synem Romanem – bydlí v domě č. p. 2000, v nejlepším bytě. „Červení“ – představují je další obyvatelé domu – Manželé Jolana a Bogan Tušlovi, Madda Serafinová a její bratr Alex. Každá z postav je v průběhu textu charakterizována životopisným sloupkem, v němž se opakují stejné a podobné motivy, takže lidský charakter se ve výsledku jeví jako odhadnutelná varianta té které série.

Vladimír Páral - Milenci a vrazi VLIV DÍLA Jedním z rysů prozaické tvorby 60. let bylo i konfrontování individuálního osudu jedince s obecným pohybem dějin. V tomto ohledu je Milencům a vrahům blízká Sekyra L. Vaculíka či Žert M. Kundery. Páral však vyčnívá právě díky vytváření schematických, modelových situací, které mu umožňují vyslovit svou filozofii dějin zřetelně a konkrétně. Román byl v roce 2004 zfilmován Viktorem Polesným.

Vladimír Páral – Milenci a vrazi MÍSTO A ČAS DĚJE Děj se odehrává v 60. letech 20. st. ve fiktivní chemičce Kotex v Ústí nad Labem (objevuje se již v předchozích Páralových dílech) a v domě symbolického č. p. 2000.

Vladimír Páral – Milenci a vrazi DĚJ DÍLA Život je představen jako věčný a uzavřený koloběh předznamenaný sexuální touhou a touhou vlastnit. V textu se střídá líčení životů příslušníků dvou společenských tříd – chudých a bohatých – tomu odpovídají série kapitol nazvané Dobyvatelé a Obležení.

Vladimír Páral – Milenci a vrazi DĚJ DÍLA Na příkladu Borka Trojana, který se ze sexuálně neukojeného laboranta vyšplhal na post ředitele Kotexu, je názorně zachycen ústřední společenský princip postupného „modrání červených“ a jejich vytlačování novými „červenými“. Tento koloběh je prezentován jako nevratný. Román zachycuje bludných kruhů několik, každá postava představuje jednu z vývojových fází. Pozitivní východisko Páral nenabízí. V závěru zobecňuje individuální lidské osudy v abstraktní koncepci dějin lidstva.

Vladimír Páral – Milenci a vrazi UKÁZKA Z DÍLA „Já už přestávám věřit, že se z téhle cimry někdy dostaneme…“ vzdechla Jolana. „Neboj, dostanem!“ „Všichni už bydlí, jen my musíme pořád škemrat a oni se nám za zády chechtají, starají se jen o svý auťáky a chaty, bodejť by ne – oni všichni už bydlí! Slyšíš, Bogane, všichni na nás kašlou – oni-už-bydlí – co my je pořád otravujeme s nějakým bytem? ONI HO UŽ MAJÍ! – „

Vladimír Páral – Milenci a vrazi UKÁZKA Z DÍLA „Tak dlouho budem na ně najíždět, až – „ „Jsou dva druhy lidí: s kvartýrem a bez něho. A mezi nima ostnatej drát. Au, když pomyslím, že v tomhle budem brzo s děckem tři…“

Vladimír Páral – Milenci a vrazi KONTROLNÍ OTÁZKY Ve kterém roce bylo dílo poprvé vydáno? Kde a kdy se děj knihy odehrává? Jak se jmenuje hlavní postava díla? Na jaké dvě vrstvy jsou postavy v díle rozděleny?

Vladimír Páral – Milenci a vrazi Seznam použitých zdrojů SLANAŘ, O. a kol. (2006). Obsahy a rozbory děl. Třebíč: Nakladatelství Petra Mrákotová. 255 s. ISBN 8090257178 http://cs.wikipedia.org/wiki/Milenci_a_vrazi http://www.cesky-jazyk.cz/ctenarsky-denik/vladimir-paral/milenci-a-vrazi.html