Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OD TOTALITNÍ MOCI K DEMOKRACII
Advertisements

Sametová revoluce Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Návrat k demokracii Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s vývojem České republiky při návratu k demokracii.
Období normalizace v ČSSR VY_32_INOVACE_19 Sada 23
Vznik ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 9.
Normalizace a 80. léta Nástup normalizace
Vývoj české ústavnosti
Osobnosti Charty 77 Václav Havel Petr Uhl Jiří Dientsbier Jiří Hájek.
Číslo v digitálním archivu školy
Rok 1989 – sametová revoluce
VY_32_INOVACE_3D.9.19 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
ČESKÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Československo na cestě destalinizace
 Reformní změny v SSSR  Listopadová revoluce  Změna politického režimu Listopadová revoluce 1989.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření:
Období normalizace uč
Charta 77.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
III/2 9.B XVI dějepis Únor 1948, demise, generální stávka, Ústava 9. května IX. ročník Mgr. Miluše Malechová Komunistický převrat 1948.
Významní čeští politici. Miroslava Němcová Předsedkyně poslanecké sněmovny v letech ?
 Časové vymezení a souvislosti  Znaky  Sjezd českých spisovatelů 1967 Československo v období uvolňování napětí.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Poválečné Československo do roku
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ
Československo v letech
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
STÁTNÍ SVÁTEK 17. listopadu
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Zakázaní autoři Mgr. Ludmila Růžičková.
Česká literatura 2. poloviny 20. století
VY_32_INOVACE_ČJM4_4560_ZEM
VY_32_INOVACE_3D.9.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Normalizace Návrat k totalitě, 70. léta.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Projekt 8.A.   Úvod  Film a diskuze  Práce ve skupinách, tvorba prezentací  Prezentace skupin  Tvorba animace  Exkurze + fotodokumentace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Mgr. Šárka Rosenbergerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ ČAS5 TEMA: Čas 5.ročník – od totalitní moci.
CHARTA 77 V SOUVISLOSTI S ŽIVOTEM VÁCLAVA HAVLA A UDÁLOSTI DO ROKU 1989.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VZNIK ČSR Autor. Lenka Mulačová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Šablona III/2 ROK 1968 V ČESKOSLOVENSKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Digitální učební materiál
ČÍNA.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Formování naší státnosti do roku 89 Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Sametová revoluce Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_18_Česká historie.
Totalitní vláda komunistické strany
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Obnovení demokracie v Československu
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_17_Komunismus
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_1/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
Od totality k demokracii
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_36_Návrat_k_demokracii_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
Transkript prezentace:

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Historický kontext II. Kód DUM VY_32_INOVACE_ 5.3.2 Datum vytvoření  1. 6. 2012 Předmět  Český jazyk a literatura Tematická oblast  Literatura po roce 1945 Výstup ŠVP  Žák ukáže vliv politické a společenské situace na literaturu. Anotace DUM Prezentace obsahuje informace o klíčových historických událostech v období 1968 – 1993. Metodický popis Prezentace určená jako podpora výkladu o vlivu politické a společenské situace na vývoj literatury po roce 1945. Využitelná i jako individuální příprava žáků. Hodnocení  Prezentace se osvědčila. Žáci využívali i vědomostí z dějepisu. Na závěr dokázali vyjmenovat stěžejní okamžiky vývoje po roce 1945, které měly vliv na literaturu. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Společensko-historické pozadí vývoje české prózy po roce 1945 Léta 1968 - 1993

Pražské jaro postupně i kritika přeměn uvnitř KSČ a společnosti 27. června 1968 v Lidových novinách zveřejněna výzva Dva tisíce slov, která patří dělníkům, zemědělcům, úředníkům, vědcům, umělcům a všem – autor Ludvík Vaculík, snaha o vytvoření lidového hnutí podporujícího polednový vývoj v Československu uvnitř komunistické strany postupné vytváření konzervativního uskupení připravujícího státní převrat a žádající pomoc SSSR 21. srpna 1968 vstup vojsk Varšavské smlouvy na československé území 26. srpna 1968 podpis moskevského protokolu (závazek plnění dřívějších i nově stanovených požadavků států Varšavské smlouvy podílejících se na invazi v Československu)

Konsolidace a normalizace konsolidace = proces pomalého návratu k totalitnímu režimu plně závislému na SSSR (zahájen na podzim 1968, ukončen v květnu 1971) normalizace = totalitní politický a společenský vývoj v Československu (od srpna 1968 do listopadu 1968) prezidentem republiky Gustav Husák 27. října 1968 zákon o federativním uspořádání republiky 16. ledna 1969 sebeupálení Jana Palacha na protest proti posrpnovému vývoji 25. února 1969 sebeupálení Jana Zajíce 4. dubna 1969 sebeupálení Evžena Plocka

Literatura v období normalizace od počátku roku 1969 radikální zásahy státní moci v oblasti kultury r. 1971 vydáno Poučení z krizového vývoje ve straně a společnosti po XIII. sjezdu KSČ, za viníky událostí r. 1968 označeni spisovatelé zavedena přísná cenzura, autoři vydáváni či nevydáváni podle politického smyšlení a obsahu knih literatura rozdělena na oficiálně vydávanou, samizdatovou a exilovou

Oficiální literatura = oficiálně vydávaná literatura v období normalizace vydávaná ve státech vlastněných nakladatelstvích (např. Státní nakladatelství krásné literatury, Albatros…) vydávaná v mnohatisícových nákladech bez ohledu na kvalitu a prodávanost titulů zejména autoři spolupracující s komunistickým režimem, autoři k režimu loajální, popř. vydávající nekonfliktní literaturu mezi významné autory např. Vladimír Páral, Jiří Žáček, Jan Otčenášek některým autorům vydávána díla zcenzurována (např. Všecky krásy světa Jaroslava Seiferta) vydávána hojně i díla mrtvých autorů splňujících podmínky režimu (J. Wolker, A. Jirásek, P. Bezruč)

Samizdatová literatura pojem z ruštiny sám si vydávat snaha vydávat i malé množství literatury zakázaných autorů psáno přes průklepový papír na psacích strojích čtenáři vyzýváni k dalšímu opisování a šíření v období totality přísně hlídán přístup k rozmnožovací technice někdy šířeny i magnetofonové pásky a kazety – „magnit-izdat“ významné samizdatové edice – Petlice Ludvíka Vaculíka, Expedice manželů Havlových později i literární časopisy – Vokno, Revolver Revue, Host úzká spolupráce s exilovými nakladatelstvími – např. první vydání v samizdatu, poté pašováno za hranice, vydáno v exilu a pašováno zpět – „tam-izdat“

Exilová literatura v souvislosti s vlnou emigrace po roce 1968 vznik exilových nakladatelství zaměřena na vydávání děl autorů působících v zahraničí, popř. zakázaných v komunistickém Československu nakladatelství: Sixty-Eight Publishers (Zdena Salivarová a Josef Škvorecký, Toronto), Index v Kolíně na Rýnem, nakladatelství Poezie mimo domov v Mnichově vycházely i časopisy např. Listy v Římě (vydání i v Anglii a Švédsku)

Disident a disent projevy nesouhlasu proti posrpnovému režimu organizované i neorganizované různorodé skupiny politiků, novinářů, spisovatelů, vědců a umělců těmto lidem znemožněno vykonávat svá povolání, zbavování funkcí a často i vězněni disent zásadní úlohu při vydávání a šíření ilegálních časopisů, knih a sborníků = samizdat a při šíření exilové literatury pořádání bytových divadel, přednášek, diskusí snaha informovat světovou veřejnost o poměrech v tehdejším Československu

Formy disentu Výbor na obranu nespravedlivě stíhaných (VONS) – v dubnu 1978, za vznikem skupina chartistů (V. Havel, J. Dienstbier, P. Uhl), obhajoba osob stíhaných za politické přesvědčení Hnutí za občanskou svobodu (HOS) – r. 1988, obnova režimu politické demokracie hnutí České děti – uspořádání demonstrace 21. srpna 1988, žádost o navrácení církevního majetku, přestavbu národního hospodářství, zamezení znečišťování životního prostředí vysílání v zahraničních rozhlasech v české řeči – Svobodná Evropa, Hlas Ameriky aktivity římskokatolické církve – kardinál František Tomášek (obhajoba náboženských práv a svobod, důstojného postavení církve a obrana lidských práv a svobod) aktivity tzv. písničkářů – šíření textů s protistátním obsahem

Charta 77 volné a neformální společenství občanů různých profesí, různých politických názorů motivováno požadavkem respektování lidských a občanských práv (na základě jednání Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě v Helsinkách) 1. ledna 1977 vydáno Prohlášení Charty 77 (důraz kladen na důkazy o porušování občanských práv a svobod v tehdejším Československu) signatářů v první fázi 242 (ze spisovatelů J. Seifert, P. kohout, L. Vaculík…), do roku 1989 1883 mluvčí Charty 77 – filozof Jan Patočka, dramatik Václav Havel, bývalý ministr zahraničních věcí Jiří Hájek

Rozpad sovětského bloku roku 1985 nástup Michaila Gorbačova do čela Sovětského svazu prosazování politiky perestrojky (přestavby) a glasnosti (informovanosti) 19. srpna 1991 pokus o státní převrat v SSSR, neúspěch (díky prezidentu B. Jelcinovi), započat proces definitivního rozpadu SSSR

Situace v Československu 21. srpna 1988 demonstrace odporu proti režimu od podzimu 1988 trvalou součástí veřejného života demonstrace k výročí vzniku samostatného Československa 28. října 1988 demonstrace u příležitosti přijetí Deklarace lidských práv 10. 12. 1988 (projev Václava Havla)

Rok 1989 demonstrace i v roce 1989 (výročí upálení Jana Palacha - tzv. Palachův týden) od ledna 1989 akce na propuštění politických vězňů vznik manifestu Několik vět – žádost o svobodu a demokracii demonstrace k výročí 21. srpna 1968 a 28. října 1918 12. listopadu svatořečení Anežky České v Římě v průběhu listopadu 1989 informace o hroucení komunistických režimů v sovětském bloku

17. listopad 1989 Začátek po 16. hodině na Albertově (povolená, 15 000 mladých lidí) vzpomínka na Jana Opletala a 17. listopadu 1939 Mezinárodní den studentstva = symbol boje proti totalitním režimům demonstrace odporu proti totalitnímu režimu na Národní třídě brutální zásah ozbrojených složek české policie rozšíření falešné zprávy o smrti studenta Martina Šmída po zákroku policie

Sametová revoluce 18. 11. vyhlášena protestní stávka studentů pražských vysokých škol připojení herců a pracovníků pražských divadel z 18. na 19. 11. ustanovení Občanského fóra – v čele Václav Havel 27. 11. generální stávka na Slovensku vytvořena Veřejnosť proti násiliu od 20. listopadu každodenní masové demonstrace v Praze

Konec komunisitcké éry od 21. 11. jednání zástupců OF a studentů s předsedou vlády L. Adamcem 29. 11. zrušena část ústavy o vedoucí úloze komunistické strany 7. 12. demise federální vlády ČSSR 10. 12. ustanovena vláda „národního porozumění“ 29. 12. prezidentem zvolen Václav Havel (heslo Láska a pravda zvítězí nad lží a nenávistí) na rok 1990 vypsány svobodné volby postupně likvidování projevů totalitní moci a nastolování demokratických principů 31. 12. zánik společného státu Čechů a Slováků

Seznam použitých zdrojů: KUKLÍK, Jan a Jan KUKLÍK. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, c2002, 215 s. ISBN 80-723-5175-3. SOUKAL, Josef. Literatura pro IV. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, 390 s. ISBN 80-723-5311-X. HOZNAUER, Miloš. Česká literatura po roce 1945: učebnice literatury pro 4. ročník středních škol. Praha: Fortuna, 1992. ISBN 80-852-9848-1.