Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Svět na rozcestí Evropa Supervelmoci – SSSR, USA Atomové zbraně.
Advertisements

Evropa po válce Kvíz Pro návrat na klikni na broučka.
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VMzáří 2011 Ročník použití VM9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VMPowerpoint prezentace,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kapitola 1: Poválečné rozdělení světa
POSTUPIMSKÁ KONFERENCE
STUDENÁ VÁLKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 9.
SVĚT PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE PhDr. Jana Žáková.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Sovětizace.
Vytvoření protihitlerovské koalice, otevření druhé fronty
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
POSTUPIMSKÁ KONFERENCE
EVROPA PO ROCE 1945.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Poválečné.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Trojitý zápisník Přečti si citaci.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Poválečné.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Jméno autora:Mgr. Stanislav Pexa Třída/ročník:
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA ( – )‏
Postupimská konference
Rozdělená Evropa.
EVROPA V POČÁTCÍCH STUDENÉ VÁLKY
EVROPA A SVĚT PO ROCE 1945.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (XIV. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Postupimská konference
Otázky po válce Období po 2. sv. válce. Charakter doby velmoci řeší uspořádání světa řeší, zda mají potrestat viníky války konference v Postupimi (Německo,
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Svět po 2. světové válce. Mír Válka v Evropě skončila Německo bylo rozděleno na 4 okupační pásma, která si rozdělili vítězové (VB, Francie,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_5_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 5 Číslo projektu:
M. Kryška.  41/A  1. Porovnej počet zapojených států v I. a II. světové válce. O kolik se lišil?  2. Kolik států bylo během II. světové války neutrálních?
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_5_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 16 Číslo projektu:
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
EVROPA A SVĚT PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE – 2. část
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. OPAKOVACÍ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Formování protihitlerovské koalice. Velká trojka.
PRVNÍ FÁZE STUDENÉ VÁLKY
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
FORMOVÁNÍ SPOJENECKÉ KOALICE
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis ročník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
STUDENÁ VÁLKA 1.
Plány na uspořádání světa po druhé světové válce
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. KONTROLNÍ OPAKOVACÍ TEST
POVÁLEČNÉ USPOŘÁDÁNÍ SVĚTA
Poválečné uspořádání uč
Šablona 32 VY_32_INOVACE_08_23_Poválečné uspořádání světa.
Transkript prezentace:

Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_32_ ROZDĚLENÁ EVROPA – EVROPA PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1115 Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu

EVROPA PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE ROZDĚLENÁ EVROPA EVROPA PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE

POVÁLEČNÉ USPOŘÁDÁNÍ EVROPY O poválečném uspořádání Evropy a světa se několikrát jednalo již v průběhu druhé světové války. 1943 v TEHERÁNU Únor 1945 v JALTĚ Červenec 1945 v POSTUPIMI (městečko nedaleko Berlína).

TEHERÁN 1943

JALTA – ÚNOR 1945 W. CHURCHILL Harry TRUMAN J.V. STALIN

POSTUPIMSKÁ KONFERENCE Červenec 1945 – setkání tzv. „VELKÉ TROJKY“ – za SSSR J.V. STALIN, za USA prezident Harry TRUMAN, za Velkou Británii nejdříve W. CHURCHILL, toho vystřídal nový premiér C. ATTLEE. Jednání se týkala hlavně USPOŘÁDÁNÍ EVROPA a SAMOTNÉHO NĚMECKA a NOVÝCH POVÁLEČNÝCH HRANIC V EVROPĚ.

POSTUPIMSKÁ KONFERENCE – ČERVENEC 1945

POSTUPIMSKÁ KONFERENCE – ČERVENEC 1945

Výsledky jednání: NĚMECKO a jeho hlavní město BERLÍN byly rozděleny na ČTYŘI OKUPAČNÍ PÁSMA, která přešla pod kontrolu a správu USA, SSSR, VELKÉ BRITÁNIE a FRANCIE. Byla stanovena NOVÁ HRANICE MEZI NĚMECKEM A POLSKEM – tu tvořila linie řek ODRA-NISA. Německo ztratilo část území, které získalo Polsko. SOVĚTSKÝ SVAZ získal POBALTSKÉ REPUBLIKY a VÝCHODNÍ ČÁST POLSKA. Byl schválen ODSUN NĚMECKÝCH OBYVATEL Z ČESKOSLOVENSKA, POLSKA a MAĎARSKA !!!!!!!

4 okupační zóny – americkou, Francouzskou, anglickou Rozdělení Německa na 4 okupační zóny – americkou, Francouzskou, anglickou a sovětskou

Byl schválen „PROGRAM ČTYŘ D“, který se týkal NĚMECKA Byl schválen „PROGRAM ČTYŘ D“, který se týkal NĚMECKA. Program zahrnoval: DEMILITARIZACI = rozpuštění armády. DENACIFIKACI = odvolání nacistů ze státní správy a zákaz nacistické strany –NSDAP. DEMOKRATIZACI = výchovu Němců k dodržování demokratických zásad ve společnosti. DEKARTELIZACI (demonopolizaci) = zavření velkých továren, které se nejvíce podílely na zbrojení.

ZALOŽENÍ OSN Státy protinacistické koalice již během války uvažovaly o založení organizace, která bude řešit konflikty mezi státy za pomocí JEDNÁNÍ a tím zabránit dalším válkám. V dubnu 1945 byla v americkém městě SAN FRANCISKU založena ORGANIZACE SPOJENÝCH NÁRODŮ = OSN. K zakládajícím 51 státům patřilo i Československo.

PROCESY S VÁLEČNÝMI ZLOČINCI Poprvé v dějinách světa bylo rozpoutání války uznáno jako ZLOČIN a bylo rozhodnuto o POTRESTÁNÍ VÁLEČNÝCH ZLOČINCŮ. Od listopadu 1945 do října 1946 zasedal v německém městě NORIMBERK mezinárodní vojenský soud složený z žalobců a soudců vítězných států. Ze zločinů proti lidskosti a míru bylo obžalováno 24 vysokých německých důstojníků a členů vlády. 12 z nich bylo odsouzeno k trestu smrti. Podobné procesy probíhaly i v jiných evropských zemích a v Japonsku.

„ŽELEZNÁ OPONA“ ROZDĚLUJE SVĚT Již během jednání v Postupimi se mezi SSSR a západními spojenci objevily rozdílné názory na poválečné uspořádání světa. USA předpokládaly, že se všechny evropské státy vrátí k demokratickému zřízení a tím bude vytvořena jednotná a silná Evropa. SSSR však v zemích, které osvobodil, propagoval komunismus. I díky jeho přispění se v těchto zemích dostali k moci KOMUNISTÉ.

Komunistické vlády přesvědčovaly lidi, že pouze komunistická či socialistická společnost je nejspravedlivější, proto je třeba komunismus rozšířit do celého světa a kapitalismus zničit. Tyto myšlenky pak vyvolávaly veliké obavy mezi západoevropskými státy, kde se po válce obnovovala demokracie. Evropa a svět se tak v druhé polovině 40. let rozdělily do dvou odlišných bloků – VÝCHODNÍHO a ZÁPADNÍHO (Východ a Západ). Díky tomu se objevuje nový pojem „ŽELEZNÁ OPONA“ = označení pro neprostupnou hranici mezi západním a východním blokem v době studené války. Nacházela se na západní hranici NDR, Československa, Maďarska, ale i Rumunska a Bulharska. Označení železná opona je odvozené od pojmu z oblasti divadla, kde se železnou oponou rozumí ohnivzdorná stěna mezi hledištěm a scénou.

Rozdělení Evropy a světa ZÁPADNÍ BLOK VÝCHODNÍ BLOK Státy s demokratickým zřízením a tržním hospodářstvím. USA + státy západní Evropy Státy s nedemokratickým zřízením a zestátněným hospodářstvím. SSSR + státy střední a jihovýchodní Evropy

STUDENÁ VÁLKA Rozdíly mezi státy Východu a Západu se prohloubily v roce 1947. USA přicházejí s tzv. MARSHALLOVÝM PLÁNEM – plán ministra zahraničí USA George Marshalla = plán na materiální a finanční pomoc evropským zemím, které mají hospodářské problémy. Tento plán přijalo 16 evropských zemí. SSSR nabízenou pomoc odmítl a přinutil k tomu i ostatní státy východního bloku (i ČSR).

Sovětský svaz toto zdůvodnil tím, že USA chtějí zasahovat do vnitřních záležitostí evropských států a snaží se rozšířit protisovětský blok. Největšími soupeři USA a SSSR, jsou označovány jako supervelmoci – Evropa ztratila svou vedoucí úlohu ve světové politice. Období mezinárodního napětí mezi komunistickými a demokratickými státy v letech 1947 – 1991 nazýváme STUDENOU VÁLKOU.

Zdroje: http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/praf/js09/dejiny/web/img/mapy/hq/02.jpg http://www.stiefel-eurocart.cz/tovar/53.jpg http://www.vyukovematerialy.cz/dejepis/rocnik9/foto/valka/teheran.jpg http://1.bp.blogspot.com/-yTOG5w8HJL4/TWPrR94MysI/AAAAAAAAG5E/qBIfA1GiSnw/s1600/potsdam2.jpg http://3.bp.blogspot.com/-qB2XGXYQDQ4/TWPrFPjdqcI/AAAAAAAAG48/kTza-D5qBgU/s1600/KonferencePotsdam.jpg http://nd01.jxs.cz/330/968/986f5a824c_10051049_o2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/27/Bln11_divided.jpg http://www.evropa2045.cz/hra/klara/napoveda/html/obr/osn.jpg http://denikreferendum.cz/assets/pictures/7648/hp_main/osn.jpg?1284546689 http://i.idnes.cz/10/093/gal/IPL3600d9_UN_General_Assembly_NYHA101.jpg http://www.novespravy.sk/public/media/articles/zahranicie/krimi/un-logo.jpg http://global.networldalliance.com/new/images/article/covers/Hands_Holding_Earth.150.jpg http://reasonradionetwork.com/images/2011/11/nuremberg-trial.jpg

http://www. kr-karlovarsky http://www.kr-karlovarsky.cz/NR/rdonlyres/B25C612D-A83E-48A9-A464-2616484B425B/0/signalka.jpg http://www.iron-curtain.info/iron-curtain-history/images/iron_curtain_1946.jpg http://www.nppodyji.cz/uploads/AZD/04_l__vka_lipina_jaro_90_josef_vlasak.jpg http://www.iron-curtain.info/images/ironcurtainproject/mapa.jpg http://ekolist.cz/velkeobrazky/zzbytek/zelezna_opona02_z.jpg

Použité zdroje: Obrázky jsou z www.google.cz a nepodléhají žádným autorským právům. Není-li uvedeno jinak je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: CSC. ČAPKA, František doc. PhDr. Dějepis pro 9. ročník. Novověk, moderní dějiny. 1. vydání. Nový Malín: Nová škola, s. r. o., 2010. učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. ISBN 978-80-7289-185-6. Učebnice je vybavena doložkou: „Schválilo MŠMT čj. 11336/2010-22 dne 24. června 2010 k zařazení do seznamu učebnic pro základní školy jako součást ucelené řady učebnic pro vzdělávací obor Dějepis s dobou platnosti šest let.