CESTA Z PRAVĚKU KLASICISMUS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světoví hudební skladatelé
Advertisements

ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Studijní obor: Sociální činnost
Ludwig van beethoven –
Ludwig van Beethowen Petra Molnárová.
Wolfgang Amadeus Mozart
Medailonky Wolfgang Amadeus Mozart HV-1 Hudební výchova DUM č. 17
HV-1 Hudební výchova DUM č. 18 Prima – kvarta osmiletého studia
Rozčlenění hudebního vývoje
Joseph Haydn rakouský hudební skladatel často označován jako
Poznámky pro výuku Předmět: Hudební výchova Autor: Mgr. Tomáš Fabiánek
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
René Descartes: "Myslím, tedy jsem."
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ HUDEBNÍHO KLASICISMU
Klasicismus v evropské hudbě
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Wolfgang Amadeus Mozart
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Beethoven by Andy Ludwig van
ANTONÍN DVOŘÁK.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Wolfgang Amadeus Mozart
HUDBA V BAROKU.
ICT – 2 – 3 – 23 HV Wolfgang Amadeus Mozart
Franz Joseph Haydn Mgr. Jakub Tomala.
Světem hudby! Hra na klavír Housle
Základní informace, ukázky z děl
Klasicismus.
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_08 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
W. A. MOZART geniální hudební skladatel
Základní informace, ukázky z děl Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_66_MOZART TEMA: HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_04_HV_Wolfgang Amadeus Mozart Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Jana Doubková VY_32_INOVACE_5B_05_WOLFGANG_AMADEUS_MOZART Dějiny hudby listopadu 2012 W. A. Mozart – život, dílo, zajímavosti o osobnosti skladatele.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Klasicismus v evropské hudbě -žáci se naučí charakteristické rysy evropského.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/11
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_03
Joseph Haydn.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/09
Test k ověření znalostí z HV
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny evropské hudby KLASICISMUS Wolfgang Amadeus Mozart život dílo poslech projekt.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Narozen v Bonnu Zemřel ve Vídni
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Světoví hudební skladatelé
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ROČNÍK
Hudba Test Poslech POJMY
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Název školy: Základní škola Netvořice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/20
Antonio Lucio Vivaldi Benátky – Vídeň.
Klasicismus
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Narodil se 31. ledna 1797 ve Vídni Zemřel 19. listopadu 1828 ve Vídni
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

CESTA Z PRAVĚKU KLASICISMUS Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

KLASICISMUS umělecký směr 2. poloviny 18. století - počátek 19. stol 1750- 1820 doba ovládána osvícenstvím zdůrazňuje střízlivý rozum, uměřenost a jasný, pravidelný řád důraz na rozum vrací se k antickému umění dokonalý a harmonický směr Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Bílý dům Kapitol Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

KLASICISMUS hudba klasicismu je jednodušší , odlehčenější je velmi zpěvná (výrazná melodie) - melodie je jednodušší, srozumitelnější, přehlednější respektuje pravidelnost – pravidelné členění hudby celkové zjednodušení hudby výrazná dynamika hudba se přesunula z chrámů do opery, klášterů a zámků do koncertních síní umělci jsou na volné noze, nezávislí hudba plní estetickou funkci Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

KLASICISMUS HOMOFONIE hudba, kde jsou melodie a doprovod jasně odlišeny hlavní styl tvorby   KOMORNÍ HUDBA je stále aktuální, ale do popředí se dostává symfonická hudba komorní orchestr = málo hudebníků symfonický orchestr = veliký, hodně muzikantů Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

KLASICISMUS 1750 - se ustálilo složení orchestru VEŘEJNÉ KONCERTY rozvoj veřejných koncertů => to vede k popularitě orchestrů => zvětšování počtu hudebníků v orchestru 1750 - se ustálilo složení orchestru střediskem kulturního života klasicismu byla Vídeň Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

KLASICISMUS HUDEBNÍ FORMY sonátová forma - důležitá a rozvinutá symfonie melodram - je skladba, ve které je namísto zpěvu použita recitace za doprovodu hudby opera balet Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Klasicismus raný KLASICISMUS vrcholný - Vídeňská škola - nejslavnější období Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

PŘEDSTAVITELÉ KLASICISMU Christoph Wilibald GLUCK - představitel raného klasicismu Joseph HAYDN Wolfgang Amadeus MOZART Ludwig van BEETHOVEN – představitelé vrcholného klasicismu Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Joseph HAYDN 1732 Rohrau-1809 Vídeň rakouský hudební skladatel spolu se svým bratrem začínal jako zpěvák ve sboru v chrámu sv. Štěpána ve Vídni v komponování byl samouk, učil se z děl známých skladatelů (Bach)- napodobování, studiem teoretických prací kapelníkem u hraběte Morzina (zámek v Dolní Lukavici u Plzně)- zde složil 1. symfonie D dur kapelníkem dvorského orchestru u knížete Esterhasiho; po smrti knížete kapela zrušena a Haydn byl pozván do Anglie -> obrovský úspěch -> v Oxfordu obdržel čestný doktorát do Vídně se vrátil jako bohatý a uznávaná skladatel a stal se vyhledávaným učitelem skladby Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Joseph HAYDN Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Joseph HAYDN mistrem instrumentální a kantátové tvorby přispěl k rozvoji mnoha forem klasické hudby: - ustálil útvar čtyřvětého kvarteta v cyklické sonátové formě **** bratr - Johann Michael Haydn byl rovněž vynikající hudebník, bohužel zastíněný svým bratrem Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Joseph HAYDN dílo: smyčcová kvarteta (80): Skřivánčí, Ruské, Ptačí, Císařské, Sluneční, Jezdecká symfonie (104): Lukavická, S úderem kotlů, Hodiny, Dětská symfonie, Vojenská, Na odchodnou, S vířením kotlů mše (6) oratoria (2): Stvoření a Čtvero ročních období Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Wolfgang Amadeus MOZART 1756 Salzburg- 1791-pohřben do společného hrobu chudých ve Vídni rakouský hudební skladatel klavírní virtuos - jeden z největších géniů světové hudby otec skladatel Leopold Mozart - pod jeho pevným a cílevědomým vedením rozvíjel jeho mimořádné nadání ve 4 letech hrál na housle a cembalo, od 5 let skládá krátké skladby pro klávesové nástroje s otcem a sestrou cestoval po Evropě vystupovali v různých městech, na šlechtických dvorech => vzbudili velký obdiv => „zázračné děti“ Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Wolfgang Amadeus MOZART Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Wolfgang Amadeus MOZART poznal významné hudebníky - Johann Christian Bach zaměstnán u salcburského arcibiskupa roztržka s novým arcibiskupem => usadil se ve Vídni jako svobodný umělec pobýval v Praze => u manželů Duškových - Dušek- skladatel, Dušková- operní pěvkyně Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Wolfgang Amadeus MOZART dílo: opery (17): Únos ze Serailu - na objednávku císaře Josefa II. Figarova svatba - neúspěšná premiéra ve Vídni - v Praze byla opera velmi úspěšná - ,,Mí Pražané mi rozumějí.“ Don Giovanni - složil pro Prahu Laskavost Titova Kouzelná flétna - text obsahuje směsici pohádek, kouzel a frašky   Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Wolfgang Amadeus MOZART symfonie: D dur - Pražská, g moll, C dur - Jupiterská koncerty: houslové klavírní pro fagot církevní skladby árie serenády: Malá noční hudba mše: Requiem - mše za zemřelé - dokončil jeho žák Süssmayer Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Ludwig van BEETHOVEN 1770 Bonn - 1827 Vídeň skvělý klavírista z muzikantského rodu z Vlám (Belgie) studoval Bonnu na univerzitě - literaturu a filozofii ve Vídni studoval hudbu u Haydna, Salieriho od 25 let ztrácel sluch, 38- těžká nedoslýchavost, 49- úplně hluchý => nevzdával se a skládal dál  Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Ludwig van BEETHOVEN Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Ludwig van BEETHOVEN dílo: klavírní sonáty (32): Patetická, Appasionáta, Sonáta měsíčního svitu, Aurora, Valdštýnská klavírní koncert pro klavír a orchestr (5): Es dur - Císařský, C dur, B dur, C moll, G dur houslové koncerty sonáty opera: Fidelio mše: Mše C dur, Missa solemnis D dur   Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Ludwig van BEETHOVEN Symfonie (9): č. 3 - Eroica (Hrdinská) č.5 - Osudová č.6 - Pastorální č.9 - d moll - hledání smyslu života - 5 vět - „Óda na radost“ - (4.věta) Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Zdroje použitých obrázků: 3.- http://www.slapoty.cz/clanky/muzejni-washington-251/ 3.- http://life.ihned.cz/c1-30444450-washington-tam-kde-se- vyrabi-politika 6.- http://www.radio.cz/cz/static/strucne-dejiny-hudby 8.- http://www.prgcons.cz/old/koncerty-1.asp.htm 8.- http://krajane.radio.cz/articleDetail.view?id=924 10.- http://www.berkeleyside.com/2012/10/12/swan-lake-review- needs-to-go-friday/ 14.- http://en.wikipedia.org/wiki/File:Joseph_Haydn,_m%C3%A5lni ng_av_Thomas_Hardy_fr%C3%A5n_1792.jpg 18.- http://www.arts-wallpapers.com/art/mozart-art/index.htm 23.- http://bostonclassicalreview.com/2012/02/zeitouni-leads- handel-and-haydn-in-heroic-beethoven-program Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

KLASICISMUS zpracovala: Mgr. Ilona Daňková CESTA Z PRAVĚKU KLASICISMUS zpracovala: Mgr. Ilona Daňková Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR