Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Advertisements

TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_764 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor:Mgr. Petr Vanický kód.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila.
EKVIVALENCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Věra Machová. Formulujte slovně složené výroky vytvořené z výroků jednoduchých.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Funkce sinus a cosinus Autor: Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Funkce tangens a kotangens Autor: Mgr. Petr.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_763.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)
Matematická logika Michal Sihelský T4.C. Matematická logika Vznikla v 19. století Zakladatelem byl anglický matematik G. Boole ( ) prosadil algebraické.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Výroky, negace, logické spojky
KONJUNKCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Základní logické spojky.  Výrokem rozumíme každé tvrzení tedy (oznamovací větu), o kterém můžeme rozhodnout zda je pravdivé či nikoliv.  Je-li pravdivé.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Matematický aparát fyziky
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výroková logika.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Martina Braunerová. A B U Zakreslete Vennův diagram pro uvedené množiny a vyznačte v něm všechny prvky množiny U:  Základní množina U je množina všech.
Kombinační logické funkce
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
8. Složené výroky - implikace (výklad)
Operace s množinami Matematika Autor: Mgr. Karla Bumbálková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název šablony: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_19 Název materiáluZákladní.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nerovnice v součinovém tvaru
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Střední škola obchodně technická s. r. o.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ. 1. 07/1. 5. 00/34 Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0280 - Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor: Mgr. Petr Vanický kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ma.8.2 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Tem. oblast Logika v přípravě na TSP Šk. rok: 2012/2013 Datum: 24. 9. 2012 Ročník: 8. Anotace: Prezentace, která má za cíl seznámit studenty s druhy složených výroků. Obsahuje i mnoho příkladů.

Složené výroky Mgr. Petr Vanický

Složený výrok Souvětí složené z více jednoduchých výroků Příklad: Nejčastěji ze dvou Příklad: Dnes je pondělí nebo je deset záporné číslo Druhy: Konjunkce Disjunkce Implikace Ekvivalence

Konjunkce Je výrok, který vznikne spojením dvou výroků a a b pomocí spojky a. Lze použít i spojky: a zároveň, i. Zapisujeme a  b Čteme a a zároveň b Pravdivý pouze pokud jsou pravdivé oba výroky Tabulka: a b a  b 1

Konjunkce Příklad: A: Číslo 8 je větší než nula Číslo 8 je větší než nula a zároveň je to prvočíslo. A: Číslo 8 je větší než nula pravdivý B: Číslo 8 je prvočíslo Nepravdivý Původní výrok je nepravdivý a b a  b 1

Konjunkce Příklady: Číslo 8 je menší než 10 a zároveň je větší než druhá odmocnina z 63. Žamberkem protéká Divoká Orlice i Nežárka. Metanol a etanol jsou zdraví prospěšné sloučeniny. Roman Šebrle je slavný atlet a je ženatý. Pro všechna reálná x platí: x|x|  x x2 a b a  b 1

Disjunkce Je výrok, který vznikne spojením dvou výroků a a b pomocí spojky nebo. Zapisujeme a  b Čteme a nebo b Pravdivý pokud je pravdivý alespoň jeden výrok. Tabulka: a b a  b 1

Disjunkce Příklady: Gymnázium Žamberk leží v Žamberku nebo v Pardubickém kraji. Václav Klaus je prezident nebo ředitel školy. Číslo 10 je rovno nule nebo je větší než nula. Pro všechna reálná x>0 platí: log(x)0. Tento výrok je pravdivý nebo nepravdivý. a b a  b 1

Implikace Je výrok, který vznikne spojením dvou výroků a a b pomocí slov jestliže, pak Nebo obdobných slovních tvarů píšeme ab čteme jestliže a, pak b. Nepravdivý pouze pokud je první pravdivý a zároveň druhý nepravdivý. Záleží na pořadí výroků! Tabulka: a b a  b 1

Implikace Příklady: Jestliže Gymnázium Žamberk leží v Žamberku, pak leží v Pardubickém kraji. Pokud je zeměkoule koule, pak je to krychle. Pokud je zeměkoule krychle, pak je to koule. Pokud je číslo 5 prvočíslo, pak je číslo 11 také prvočíslo. Pokud je 10>11 pak je 11>12. a b a  b 1

Implikace ab Obměněná implikace Obrácená implikace b  a Má stejnou pravdivostní hodnotu! Obrácená implikace b  a Nemá stejnou pravdivostní hodnotu! Vytvoř obrácenou a obměněnou implikaci k výroku: Je-li trojúhelník pravoúhlý, pak pro jeho strany platí pythagorova věta.

Ekvivalence Je konjunkce implikace a obrácené implikace. Tabulka: píšeme ab Čteme: a platí právě tehdy, když platí b. a je ekvivalentní s b Pravdivý pouze pokud mají oba výroky stejnou pravdivostní hod. Tabulka: a b a  b 1

Ekvivalence Příklady: 6 je sudé číslo, právě tehdy když 7 je liché číslo. V Žamberku je gymnázium právě tehdy, když je tam kostel. Facebook je největší sociální síť právě tehdy, když google je nejpoužívanější vyhledávač. Tabule je bílá právě tehdy, když není zelená. a b a  b 1

Zdroje: Formální logika (výroky). KRYNICKÝ, Martin. Matematika realisticky: když (se) chcete naučit... [online]. 2010 [cit. 2012-09-13]. Dostupné z: http://www.realisticky.cz BUŠEK, Ivan a Emil CALDA. Matematika pro gymnázia. 4. vyd. Praha: Prometheus, 2008, 195 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 978-80-7196-366-0.