Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o procesech v krajině Autor:Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: porovná působení vnitřních.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra II – horotvorná a sopečná činnost Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra IV – test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/15 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Lidé v ohrožení - zemětřesení TEMA: Přírodní složky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/04 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
RISKUJ! Použité fotky – autor. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Vnitřní přírodní činitelé
Energetická hodnota potravin (EH)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základy automatického řízení 1
Zeměpis – 6.ročník Zemětřesení VY_32_INOVACE_ Název školy
Název : VY_32_INOVACE_01_10_Zemětřesení
Technologie – Měření a orýsování
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Lineární rovnice a nerovnice I.
Vytápění Tepelné ztráty
Zemětřesení Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Šablona VY_52_INOVACE_Z
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_11_Zemětřesení
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Poměr v základním tvaru.
Přírodní katastrofy AUTOR: Mgr. Aleš Skála
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
zpracovaný v rámci projektu
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Stejskalová Hana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_ZJIŠŤOVÁNÍ TRHLIN_S4
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Vzdělávací materiál: Amerika Operační systém: Windows XP Professional
Zemětřesení, tsunami kpt. Ing. Milan Říha, DiS..
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
VY_52_INOVACE_40_Projevy geologických jevů
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
MĚSÍC Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_648.
Atmosféra Země.
Globální problémy lidstva
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zemětřesení kpt. Ing. Milan Říha, DiS..
VY_32_INOVACE_274_Zemětřesení a sopečná činnost
Poměr v základním tvaru.
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_11
Neživá příroda - vzduch
Venuše Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
2.) Zemětřesení.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2387 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_851 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) 23.01.2012 Třída: 9.A Počet žáků celkem: 27 Z toho dívek: 16

Zemětřesení Předmět: Přírodopis Ročník: devátý Klíčová slova: Zemětřesení, Richterova stupnice, MCS stupnice, seizmograf, dislokační zemětřesení, ohnisko,epicentrum,seizmologie, pásma zemětřesení. Anotace: Seznámení s pojmy zemětřesení, ohnisko a epicentrum zemětřesení, pomocí čeho můžeme měřit následky zemětřesení a v jakých stupnicích. Dopady a následky zemětřesení, seznámení se s nejničivějšími zemětřeseními. Jméno autora (vč. titulu): Dr. Jiří Klein

Zemětřesení Zemětřesení Seismograf – seismometr přístroj na měření a zapisování velikosti, síly a průběhu seismických vln vlny vznikají jak při zemětřesení, tak lidskou činností používají také geologové při zkoumání nitra Země Zemětřesení jsou to krátkodobé otřesy zemské kůry v důsledku pohybu litosférických desek,vulkanické činnosti.. ročně se vyskytuje kolem 1 miliónu zemětřesení, to je asi co 30 sec. jeden otřes lze je pocítit, ale většina nezpůsobuje vážné škody. silná zemětřesení trvají několik minut, a opakovaně vznikají přitom trhliny, kroutí se stavby apod. Seismograf Obr.1

Záznam seismografu Obr.4 Zemětřesení Záznam seismografu Obr.4 Seizmologie studuje zemětřesení a jím vyvolané seizmické vlny ty jsou vyvolány pohybem hornin a šíří se všemi směry Zóny = pásma zemětřesení místa výskytu zemětřesení sledují okraje litosférických desek vyskytují se jen v určitých oblastech a jdou i přes oceány – ohnivý kruh Pásma zemětřesení Obr.3

Zemětřesení Ohnisko = hypocentrum místo vzniku zemětřesení Epicentrum místo na povrchu nad ohniskem zemětřesení jsou zde nejsilnějšími projevy zemětřesení Obr.2

Zemětřesení MCS stupnice Richterova – 1 – 9° měří velikost = magnitudo zemětřesení ( poměr amplitudy zemětřesných vln k periodě ) vyjadřuje spíše pohyb Země než škody. Škody způsobené při zemětřesení se měří podle různých stupnic MCS stupnice Merkalliho – Cancaniho – Siebergova stupnice – 12° měří makroseizmickou intenzitu, má různé modifikace. 6°- silné zemětřesení, 10°- ničivé zemětřesení Richter Charles 1900- 1985 Obr.5

Zemětřesení Richterova stupnice Popisek Richterovo magnitudo Účinky zemětřesení Četnost výsky Mikro méně než 2,0 Nepocítitelné. okolo 8000 denně Velmi malé 2,0 až 2,9 Zaznamenatelné. okolo 1000 denně Malé 3,0 až 3,9 Pocítitelné, bez škod. okolo 49000 ročně (odhad) Slabé 4,0 až 4,9 Citelné třesení věcí uvnitř domů, drnčivé zvuky. Malé škody. okolo 6200 ročně (odhad) Střední 5,0 až 5,9 Může způsobit velké škody špatně postaveným budovám v malé oblasti. okolo 800 ročně Silné 6,0 až 6,9 Může ničit až do vzdálenosti 100 km. okolo 120 ročně Velké 7,0 až 7,9 Může způsobit vážné škody – desítky kilometrů. okolo 18 ročně Velmi velké 8,0 až 8,9 Může způsobit vážné škody do stovek kilometrů. 1 zhruba za rok 9,0 až 9,9 Může způsobit ještě vážnější škody a působí na tisíce kilometrů. 1 zhruba za 20 let Masivní(Super)zemětřesení 10,0+ Nikdy nebylo zaznamenáno, možnost planetárních škod. Četnost neznámá (nezaznamenáno), není jisté zda je vůbec možné.

Zemětřesení Zemětřesení podle hloubky mělká středně hluboká Zemětřesení podle původu přirozená umělá Řítivá propadlinová Sopečná vulkanická Tektonická dislokační Lidská činnost Zemětřesení podle hloubky mělká – vyskytují se do 70 km, jedná se o 85 % všech zemětřesení středně hluboká – vyskytují se mezi 70 až 300 km, 12 % všech zemětřesení hluboká – hlouběji než 300 (nejčastěji do 700 km), 3 % všech zemětřesení

Zemětřesení Přirozená Umělá řítivá = propadlinová – 3% vznikají propadnutím stropu podzemních dutin – jeskyní, vyrubaných prostor; uvolní se přitom málo energie a škody jsou jen v malé oblasti ( např. doly ) vulkanická = sopečná – 7% doprovází sopečnou činnost, ohnisko se nachází v blízkosti sopek, málo km do hloubky, dosah několik 100km, často v rojích tektonická = dislokační – 90% jsou nejhorší, z hloubky až 750km, vznikají pohybem tektonických desek Umělá vyvolána lidskou činností – výbuchy ,vibracemi. např. jaderné výbuchy jsou registrovatelné na několik 1000km. úmyslné výbuchy – při hledání užitkových nerostů

Zemětřesení San Andreas zlom v západní Kalifornii dlouhý1200km, široký 200km odděluje východní část Kalifornie od USA zlom protíná San Francisko 1906 zde proběhlo ničivé zemětřesení s epicentrem v San Francisku je zde hranice desek – hluboké trhliny nejsledovanější zlom na světě San Andreas Obr.6

Zemětřesení Nejničivější zemětřesení podle počtu obětí Čína 850000 Postižená oblast Počet obětí Rok Stupeň Richterovy škály Čína 850000 1556 Indonésie 283 106 2004 9,1 240 000 1976 8,2 200 000 1927 7,9 180 000 1920 8,6 Messina,Itáli e 83 000 1908 7,5

Mapa hlavních tektonických desek Obr.7 Zemětřesení Mapa hlavních tektonických desek Obr.7

Zemětřesení Obr.8 Obr.10 Haity Obr.9 Obr.11

Zemětřesení Tsunami v přímořských oblastech doprovází zemětřesení Tsunami - schéma Obr.12 Tsunami v přímořských oblastech doprovází zemětřesení většina je vyvolána pohybem litosférických desek při zemětřesení série po sobě jdoucích vln, způsobených přemístěním velkého množství vody v oceánech na počátku dojde k odlivu, oceán se „ztratí“ následně směrem k pobřeží vlna narůstá

Zemětřesení Kontrolní otázky. 40b Co je to zemětřesení? 4b Čím je způsobeno? 5b Jak se jmenuje přístroj na měření seismických vln? 2b Jak se jmenuje věda zabývající se zemětřesením? 1b Zemětřesení podle původu a procenta výskytu. 9b Jak se nazývá místo vzniku zemětřesení? 2b Které znáš stupnice měřící škody při zemětřesení a do kolika stupňů se uvádí? 4b Jak se nazývá místo, kde jsou největší dopady zemětřesení? 1b Jaká jsou zemětřesení podle hloubky působení a do kolika kilometrů? 6b Jak se jmenuje nejsledovanější zlom na světě a kterým státem a městem prochází? 4b Čím jsou vyvolána umělá zemětřesení? 2b

Zemětřesení Odpovědi na kontrolní otázky. Krátkodobé otřesy zemské kůry. Pohybem litosférických desek, vulkanickou činností.. Seismometr, seismograf. Seismologie. Přirozená – řítivá-3%,vulkanická-7%, tektonická-90%, a umělá – způsobená lidskou činností. Ohnisko, hypocentrum. Richterova – do 9°, neukončena, MCS – do 12°. Epicentrum. Mělká – do 70knm, středně hluboká – do 300km, hluboká nad 300 -700km. San Andreas, prochází Kalifornií a San Franciskem. Výbuchy, vibracemi.

Zemětřesení Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků s pojmy zemětřesení, ohnisko a epicentrum zemětřesení, pomocí čeho můžeme měřit následky zemětřesení a v jakých stupnicích. Dopady a následky zemětřesení, seznámení se s nejničivějšími zemětřeseními. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.

Zdroje a citace Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Zemětřesení Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Seismograf Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Charles_Richter Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Richterova_stupnice Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://cs.wikipedia.org/wiki/San_Andreas Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Tsunami

Zdroje a citace Obr. 1: Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/Kinemetrics_seismograph.jpg/220px-Kinemetrics_seismograph.jpg Obr. 2: Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://www.jindrichpolak.wz.cz/encyklopedie/abc/pict/hypocentrum.jpg Obr. 3: Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQzlHz_kT5uJHnRH9UTD-- Ha2YXr5EA1Tw8svQL93GPrWL1dxuSxQ Obr. 4: Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQUz9THzxfzQOle2PV- FQHa9pYIAyEVPu2aVHT3so38Ibko25c9 Obr. 5: Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/62/CharlesRichter.jpg/220px- CharlesRichter.jpg Obr. 6: Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/San_Andreas.jpg Obr. 7: Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/68/Plates_tect_cs.svg/798px- Plates_tect_cs.svg.png Obr. 8: Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRXOyBn0Kt4QxSZtXj9k- BCfbTbc_p10J1v8w2FglD0cWISZNmfLw Obr. 9: Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR5B-BtkdYyNaPOfO3SEk9B- nUfVowGtc5utpDW-835rWEOSH5ezg Obr. 10: Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRfy9QYt3Ma5BkPTiP8rKTEX60PgAxy9C98o-kubPazZ35XYGX71 Obr. 11: Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQKyIav0ZUa6bd6Hq1o- H2aFENbXcZCeyKr24qUVuBYidGBTr0aN Obr. 12: Dostupný z WWW: [2012-01-18]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0e/Tsunami- vyvoj.png/227px-Tsunami-vyvoj.png