Název prezentace (DUMu)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
NEPRAVIDELNOSTI VE SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Podstatná jména (rod, číslo, pád, vzor)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU MUŽSKÉHO
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Shoda přísudku s podmětem
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Pravopis i, y.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Skloňování podstatných jmen rodu mužského
ŽIVOTNOST PODSTATNÝCH JMEN RODU MUŽSKÉHO
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Anotace:pravidla o shodě Autor: Mgr.Nina Pilná Jazyk: český Očekávaný výstup: žák si procvičí pravidla o shodě Speciální vzdělávací potřeby: ano Klíčová.
Číslo v digitálním archivu školy
Gramatika Podstatná jména II
Podstatná jména Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU ŽENSKÉHO
Podstatná jména rodu mužského - vzory
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Český jazyk Vzor předseda, soudce Mgr. Renáta Slámová ZŠ Jenišovice
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
65.1 Podstatná jména rodu mužského - vzor pán
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY _32_INOVACE_320_Podstatná jména AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM:
START Ahoj děti! Chtěly byste se dozvědět něco víc o podstatných jménech? Pokud ano, tak klikněte na START.
Skloňování podstatných jmen rodu mužského
Shoda přísudku s podmětem. Přísudek se shoduje s podmětem. Mluvnická shoda je důležitá pro pravopis, zvláště je-li přísudek v minulém čase, např. Včely.
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_13_ČJ_Podstatná jména_kost Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková.
© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.04 Shoda podmětu s přísudkem.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_18_06_skloňování podstatných jmen rodu mužského Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká.
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_16_ČJ_Podstatná jména_hrad Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Příbuznost jazyků: Slovanské jazyky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Věta a výpověď Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Shoda přísudku s podmětem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název prezentace (DUMu) Interpunkce: dvojtečka Tematická oblast:
Název prezentace (DUMu) Zvuková stránka jazyka: spisovná výslovnost
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
Shoda přísudku s podmětem
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
HRAD.
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_17 _Vzory podstatných jmen rodu ženského, žena, růže Autor: Regina Byrtusová Předmět: Český jazyk Třída: 4., 5. ročník Šablona.
Vzory podstatných jmen rodu mužského
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
SOUDCE.
PODSTATNÁ JMÉNA III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PODSTATNÁ JMÉNA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Transkript prezentace:

Název prezentace (DUMu) Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu) Shoda podmětu s přísudkem: podmět v čísle množném Tematická oblast: Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru Tesař Ročník III. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku: září 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR

Anotace Cílem vyučovacího předmětu ČESKÝ JAZYK je rozvíjet komunikační kompetence žáků a naučit je užívat jazyk jako prostředek k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací na základě jazykových a slohových znalostí. Žáci chápou jazyk jako systém, rozlišují spisovný jazyk a nespisovné útvary. Tématem této prezentace je shoda podmětu s přísudkem v množném čísle.

Shoda podmětu s přísudkem Podmět v čísle množném

Podmět je rodu mužského životného píšeme v koncovkách měkké -i Mladí muži byli s prací hotovi za dva týdny. Strojvůdci toho dne stávkovali. Shoda je řízena gramatickým rodem. Jména, která jsou skloňována podle životných vzorů (pán, muž, předseda, soudce), mají v přísudku životnou koncovku. Sněhuláci táli, druhý den úplně roztáli. Papíroví draci létali po oboze. Strašáci v poli strašili ptáky. Plyšoví medvídci seděli mezi panenkami.

Dvojí skloňování v množném čísle bez významového rozlišení (uzenáči i uzenáče) Některá podstatná jména rodu mužského mohou mít v množném čísle skloňování životné i neživotné, a to bez významového rozlišení: - slaneček (v množném čísle slanečci i slanečky), - uzenáč (uzenáči i uzenáče), - ledoborec (ledoborci i ledoborce), - ukazatel (ukazatelé i ukazatele). Je možná shoda dvojí, s ohledem na to, který tvar (životný, nebo neživotný) v podmětu užijeme: Slanečci byli v lednici. – Slanečky jim byly nabídnuty už k aperitivu. Uzenáči se zkazili. – Uzenáče hostům chutnaly více než obvykle. Ledoborci brázdili chladný oceán. – Ledoborce byly natřeny zářivými barvami. Ukazatelé byli polámaní větrem. – Ukazatele stály podél trati.

Den Podstatné jméno den má v množném čísle možný tvar dni i dny, shoda je však pouze podle rodu mužského neživotného: Dni/dny ubíhaly jako o závod. Dříve byla u neživotných podstatných jmen užívána (dnes v těchto případech zastaralá) koncovka -ové, která vyžaduje shodu podle rodu mužského životného: Dnové utíkali jako splašení koníci. Hrobové se o půlnoci otevírali. Čeští stavové neprotestovali sami.

Dvojí skloňování v množném čísle, významově odlišné Podstatné jméno průvodce označuje jak knihu, tak osobu. V množném čísle proto ve významu ‚osoba‘ musí být životné skloňování (a shoda podle rodu mužského životného): Mladí průvodci vyprávěli turistům o nejvýznamnějších událostech v Praze v posledním desetiletí. Ve významu ‚kniha‘ připouští SSČ životnou i neživotnou koncovku: Noví průvodci popisující krásu českých hradů byli zajímaví i Nové průvodce popisující krásu českých hradů byly zajímavé.

Dvojí skloňování v množném čísle, významově odlišné veterán (osoba nebo automobil): Váleční veteráni obdrželi vyznamenání za statečnost. – Prahou projížděly nablýskané veterány. nosič (osoba nebo věc): Nosiči byli tichými společníky horských turistů. – Nosiče na jízdních kolech byly ulomeny. vodič (osoba nebo věc): Vodiči pomáhali slepým. – Vodiče byly odstraněny z nebezpečných míst.

Kůň, lidičky, rodiče koncovka přísudku je –i: Rodiče byli zdrávi. Byli pozváni lidičky z celého okolí. Koně se splašili a divoce se vzpínali. Označuje-li však podstatné jméno kůň věc neživou, např. věc pouze se koni podobající, je v množném čísle shoda podle rodu mužského neživotného: Tělocvičné koně stály v koutě. Šachové koně chyběly, ostatní figurky ne. I zde však platí, že pro shodu podmětu s přísudkem je rozhodující gramatický rod: Dřevěné koně z kolotoče byly opraveny, ale Dřevění koníci udělali dětem radost.

Podmět je rodu mužského neživotného Ve větách, kde je podmět rodu mužského neživotného, je v koncovce přísudku -y: Všechny obrazy byly z galerie ukradeny. Pytle s cementem přes noc provlhly. Lesy v okolí byly zahaleny mlhou.

Podmět je ženského rodu v přísudku píšeme tvrdé -y: Lesní víly v pohádce nechyběly. Dívky zůstaly v tanečním sále samy. Pracovnice elektrárny se necítily zdrávy. Židle se po náporu červotočů rozpadaly. Přestože podstatná jména jako osobnosti, společnosti, hvězdy apod. mohou označovat jak ženy, tak muže, na prvním místě je zde jejich gramatický rod – ženský, a proto píšeme v přísudku -y: Významné osobnosti se sešly na Pražském hradě. Největší filmové společnosti produkovaly nový český film. Hvězdy populární hudby byly uvítány svými fanoušky.

Podmět je středního rodu koncovka -a: !!! I děvčata ráda četla Foglarovy knihy. Štěňata se batolila kolem kůlny. Obydlí domorodců byla pokryta zvířecími kůžemi. Pozor! Podstatné jméno dítě je v čísle jednotném rodu středního, v množném čísle se však skloňuje podle vzoru ‚kost‘ (Děti si neuvědomovaly nebezpečí hry se sirkami.).

Seznam zdrojů www.ujc.cas.cz