Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Advertisements

Základní škola Rosice, okres Chrudim
Rozbor uměleckého textu
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Nikola Burdová, C1B Gymnázium Jiřího Ortena
Blokové vyučování 8. třídy
FANTASTICKÁ LITERATURA
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
DUM - Digitální Učební Materiál
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Název projektu Číslo projektu Šablona Autor DUM Název DUM
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Osvícenství v literatuře
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_12_Literatura 19. století Kritický realismus
Klasicismus a osvícenství
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Co možná nevíte aneb 5 zajímavých faktů ze světa literatury
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
OSVÍCENSTVÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Blokové vyučování 8. třídy
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Daniel Defoe životopis anglického.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Transkript prezentace:

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Robinson Crusoe Kód DUM VY_32_INOVACE_ 4.3.11 Datum vytvoření  22. 10. 2012 Předmět  Český jazyk a literatura Tematická oblast  Interpretace literárního díla Výstup ŠVP  Žák interpretuje literární dílo. Anotace DUM Prezentace obsahuje analýzu díla Robinson Crusoe. Jedná se o teoretický základ rozboru textu umělecké povahy. Metodický popis Prezentace určená jako podpora výkladu v hodině. Žáci mohou použít i při opakování a vlastní interpretaci literárního díla. Hodnocení Prezentace se osvědčila. Její dopad se projevil zejména při vlastní interpretaci uměleckých textů. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Robinson Crusoe Daniel Defoe

Okolnosti vzniku román vydán roku 1719 autor již šedesátiletý – mnohé osobní i pracovní úspěchy i neúspěchy román se tváří jako pravdivý příběh – Život a zvláštní podivná dobrodružství Robinsona Crusoa, námořníka z Yorku – zcela vymyšlen → mystifikace

Mystifikace mystifikace = úmyslné oklamání někoho, předstírání něčeho, šíření nepravdivé zprávy literární mystifikace = záměrné užití literárního výmyslu k oklamání čtenáře kniha Robinson Crusoe v originále příklad tzv. vydavatelské fikce (autor předstírá, že vydává dílo někoho jiného), na stejném principu např. Gulliverovy cesty

Dějový základ knihy jako základ příběhu sloužilo Danielu Defoeovi vyprávění o skotském námořníkovi Alexandru Selkirkovi roku 1705 za trest vysazen z lodi na ostrov v Tichém oceáně prožil čtyři roky a čtyři měsíce, náhodou nalezen a dopraven zpět do Anglie dnes ostrov nese jméno Ostrov Robinsona Crusoe (patří státu Chile)

Originál × české adaptace a překlady adaptace = přizpůsobení, úprava neexistuje kvalitní český překlad celého původního, několikadílného románu u nás nejznámější a nejoblíbenější adaptace Josefa V. Plevy (pro dětského čtenáře a v duchu socialistické morálky – vydán roku 1956 → dva zcela odlišné romány)

Robinson a osvícenství v 18. století velmi oblíbená kniha Robinson chápán jako typický osvícenský hrdina víra ve vlastní rozum a vlastní schopnosti zabývá se otázkami náboženské svobody zabývá se otázkami osobní, občanské svobody civilizuje pustý ostrov Robinson jako reprezentant střední třídy

Děj dobrodružství mladého muže, který ztroskotá na pustém ostrově a pouze s vírou ve vlastní schopnosti přežije několik let a vytvoří si důstojné podmínky setkání s Pátkem – střetnutí dvou různých světů

Charakteristika knihy literární forma: próza literární druh: epika literární žánr: dobrodružný román

Kompozice v originále ich-forma v českém překladu er-forma (J. V. Pleva) chronologické vypravování

Jazykové prostředky spisovný jazyk základem pasáže vyprávěcí, popisné, charakterizační, úvahové

Adaptace různá převyprávění několik filmových adaptací

Inspirace pro další autory robinzonády = dobrodružné romány, které vycházejí z motivu ztroskotání člověka na pustém ostrově a budování lidské civilizace od začátku např. díla J. Verna, W. Golding – Pán much robinson = člověk žijící osaměle a primitivně, nebo který si musí se vším poradit sám

Daniel Defoe (asi 1661 – 1731) [denjel dýfou] anglický spisovatel, vlastním jménem Foe [fou] věnoval se obchodu a politickému životu (zastánce vzdělanosti a náboženské svobody) prózy: Deník morového roku, Moll Flandersová, Roxana

Seznam použitých zdrojů: DEFOE, Daniel. JOSEF VĚROMÍR PLEVA. Robinson Crusoe. Vyd. v Odeonu 2. Překlad Albert Vyskočil, Timotheus Vodička. Ilustrace Adolf Born. Praha: Odeon, 1986, 518 s. HLINKA, Bohuslav. BOHUSLAV HLINKA. Robinson Crusoe: mýtus a skutečnost. 1. vyd. Praha: Práce, 1983, 328 s. Kamarád.