Psychologie v obchodní činnosti firmy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Analytické stáže oboru VPLZ - magisterský stupeň -
Advertisements

Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Vaši OZ… …prodávají často ve slevách a ustupují z původní cenové nabídky klientovi? …mají málo nových klientů a u stávajících stagnují prodejně? …neumí.
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Didaktické prostředky
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Management a rozvoj obcí
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
1 Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK.
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Psychologie trhu Úvod.
Agentura BESTa Promotion. Firmy využívají řadu nástrojů na podporu prodeje. Profesionální pomoc a organizace jsou zde nezbytné.Specializované agentury.
Řízení obchodu Pro IT, a.s. Ing. Zbyněk Sonnek … průzračnost, která je vidět.
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová. 1.setkání: úvod do problematiky „povinnosti“ ke zkoušce zdroje informací brainstorming.
V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI PaedDr.Emil Hanousek,CSc
Komunikace s rodiči.
Komunikace a prezentace KOPRD
Strategie prodeje textilního zboží
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Jazykový projev Profil a plán předmětu. Cíl předmětu Naučit se využívat mluveného a psaného jazykového projevu  k odpovídající prezentaci sebe sama 
HUDBA V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U44-207
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Personální strategie mezinárodní firmy
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Předmět Marketing BP522 Kontaktní údaje: Ing. Šárka Dvořáková, Ph.D. Středa.
Logistika a Supply Chain Management Úvodní seminář.
Antonín Krejčí Zvyšování konkurenceschopnosti firem pomocí metod průmyslového inženýrství a inovace s podporou e-learningu Číslo projektu: CZ.1.07/3.2.05/
Patří k ní trh jako všeobecná i konkrétní prodejní možnost. Realizace zboží na trhu probíhá vždy v konkrétních podmínkách. Etapy procesu prodeje: vzbuzení.
Katedra managementu ŘÍZENÍ OBCHODU – SEMINÁRNÍ PRÁCE Nesplněná docházka Ing. Patricia Jakešová
KVALITNÍ OBCHODNÍK... není prodavač
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
„Prezentace práce jednotlivých týmů a jejich členů“ Prezentace a komunikace informací – 4SA426.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza interkulturního obchodního jednání mezi Čechy a Japonci Autor.
Základy marketingu část 4. Ing. Monika Dobešová Univerzita Pardubice FEI Letní semestr 2012/2013.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Ekonomika malých a středních podniků
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autor práce:
Marketingový plán podniku
Seminární práce – splněná docházka
Didaktické prostředky
Psychologie v obchodní činnosti firmy
Assessment centrum.
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
CRM v maloobchodní jednotce se sportovním zbožím
Dotazník. Dotazník Může být v písemné nebo elektronické podobě Může být předán osobně Může být součástí balení výrobku, v obchodě, příloha novin, časopisů.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vnitropodniková komunikace ve vybraném podniku Autor práce: Denisa.
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Praktické dovednosti absolventa
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.09
Psychologické působení propagace
OBCHODNÍ ČINNOST A JEJÍ PSYCHOLOGICKÁ HLEDISKA
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.12
Kurz 1FU191 Metodologický seminář
Transkript prezentace:

Psychologie v obchodní činnosti firmy Mgr. Ing. Jan Kuba

O mně Mgr. Ing. Jan Kuba Zkušenosti Ekonom & psycholog Citibank Motiv P Your Solution, s.r.o. vývoj web-based aplikací (e-jobin.com) Virtubio, s.r.o.

Organizace předmětu 3 setkání 4. 3. (tj. dnes) 11. 3. 22. 4. Zaměříme se hlavně na strategii a průběh obchodního jednání; specificky na to, jak nám psychologie pomůže. 11. 3. Zaměříme se na komunikační dovednosti a psychologické aspekty komunikace. 22. 4. Zaměříme se na další aspekty jednání, image a kulturní specifika, která obchod ovlivňují.

Organizace předmětu Průběžné úkoly (2) Seminární práce Závěrečný zkouškový test

Průběžný úkol I. Strategie prezentace obchodní nabídky Úkolem je vytvořit vlastní strategii na prodej konkrétního statku a jeho prezentace zákazníkovi na 1. obchodním setkání. Tzn. sami pro sebe vytvoříte handout, který bude odpovídat na všechny podstatné aspekty od přípravy až po závěr jednání a navazující kroky po setkání. Svůj focus směřujte na (psychologické) aspekty, kterými si během celého obchodního procesu pomůžete.

Průběžný úkol I. Rozsah max. 3 NS Odevzdat do 18. 3. včetně Hodnocení přijato / nepřijato (přepracovat) Nejedná se o seminární práci, rozepište jen to, co je potřeba rozepsat. Nebojte se psát v bodech, používat schémata. Buďte ekonomičtí  Důležitá je logická struktura, ucelenost a funkčnost

Průběžný úkol II. Námitky a argumentace Zvolte si co nejkonkrétnější produkt a představte ho stručnou SWOT analýzou. Poté určete 5 hlavních námitek, kterým očekáváte, že v roli obchodníka budete čelit. Vůči těmto 5 základním námitkám vytvořte prodejní protiargumenty. Cílem je představit způsob, jakým argument zpracujete tak, aby byla zachována (či posílena) šance obchod uzavřít.

Průběžný úkol II. Rozsah max 3. NS Odevzdat do 8. 4. včetně Hodnocení přijato / nepřijato (přepracovat) Struktura práce: SWOT Argument 1 Zpracování (protiargument) Argument 2

Seminární práce Jedno z témat: 4 – 6 NS Odevzdat do 29. 4. včetně A) Zkušenost z obchodního jednání B) Chyba v obchodní praxi, která mě poučila C) Vyberte si (ale předem si to prosím schvalme) 4 – 6 NS Odevzdat do 29. 4. včetně Hodnocení přijato / nepřijato (přepracovat)

Seminární práce Jedno z témat: 4 – 6 NS Odevzdat do 29. 4. včetně A) Zkušenost z obchodního jednání B) Chyba v obchodní praxi, která mě poučila C) Vyberte si (ale předem si to prosím schvalme) 4 – 6 NS Odevzdat do 29. 4. včetně Hodnocení přijato / nepřijato (přepracovat)

Závěrečná zkouška Po splnění všech úkolů (tzn. 3x ano) Písemný test (uzavřené i otevřené otázky) Max 30 minut Otázky budou vycházet z povinné literatury (kniha + pojmy ze soc. psychologie) a z prezentací z jednotlivých setkání Potřeba na všechny alespoň nějak odpovědět

Otázky k organizaci?

PS v obchodní činnosti firmy Propojuje dva světy V čem se protínají? Ekonomie Psychologie

PS v obchodní činnosti firmy Propojuje dva světy V čem se protínají? Ekonomie Psychologie

PS v obchodní činnosti firmy Kde všude se v businessu s psychologií potkáme? …

PS v obchodní činnosti firmy Tím jsme si odpověděli, proč má smysl se tímto propojením zabývat. Zároveň z toho plyne, že je dobré (až nutné!), aby byly v obchodní činnosti firmy zastoupeny oba světy. Nejde to ani bez jednoho! Jaká rizika by z toho plynula?

Obchodní jednání Práce s informacemi Práce s časem Sebejistota

Obchodní jednání Jak by to ideálně mělo probíhat? Pravidlo 80 / 20 Strategie Struktura Výstup Akce

Fáze obchodního jednání 1) Příprava na jednání 2) Úvodní část jednání (zahájení) 3) Prezentace obchodní nabídky 4) “Protizahájení” protistrany 5) Vyjednávání 6) Závěr

Příprava obchodního jednání Na co bychom neměli zapomenout? Jaké informace ideálně potřebujeme? Kde lze v přípravě uplatnit tu “psychologii” Např. můžeme zkusit najít něco, čím si protistranu „koupíme“; něco, čím zaujmeme a vzbudíme pozornost. Může to nám to také pomoci při vytváření celkové strategie našeho obchodního snažení (tzn. NEJEN samotného obchodního jednání).

… ta psychologie Emoce Užitky Imaginace Náš upřímný zájem Orientace na vztah X orientace na problém Commitment Psychologická smlouva Dnes frčí role „nezávislého odborníka“!

Úvodní část jednání V čem musíme mít my sami před začátkem jasno? Jaký máme cíl! … k němu potom jednání směřovat. Na co si dát pozor? Jazyk Hierarchie jednajících osob Čas … a nejrůznější “signály”

Naše prezentace a jejich reakce Jak by mělo vypadat představení našeho produktu / služby? Prezentace je často chápána jako monolog. To je zásadní chyba! Co když přijdou protiargumenty? … a co když nepřijdou?

Vyjednávání Pokud všechny předchozí části klapnou, dostaneme se do fáze vyjednávání Většinou k ni nedojde na první schůzce Pokud k ní dojde, zpravidla to znamená, že můžeme prodat (je to jasný nákupní signál) Jak takové jednání vypadá? Do jakého stavu bychom ho měli dovést?

Vyjednávání Jaké techniky nám ve vyjednávání pomohou? Zakotvení (anchoring, rámec, kontext) Foot in the door Door in the face Taktika prověřování (rekapitulace) Taktika nátlaku (např. časového) Manipulativní techniky vs. přesvědčování “Něco za něco” Naočkování protichůdným názorem (innoculation)

Měkké vs. Tvrdé Principiální Vyjednávání Měkké vs. Tvrdé Principiální

Zakončení jednání Jaké jsou kruciální kroky v poslední fázi? Jednání musí směřovat k akci Rekapitulace Návaznosti “Úkoly” pro všechny strany … k čemu nám mohou dopomoci? Nezapomeňme zanechat dobrý dojem 

PS osobního prodeje Doteď jsme hovořili hlavně o prodeji “ve velkém”. Nyní se přesuneme do prodeje “v malém”. Co to znamená? Jaká to má specifika? V čem je to snažší? V čem je to složitější?

Typologie zákazníků Je jich přibližně nekonečně … Jaké jsou výhody? A jaká z typologií obecně plynou rizika? Co může být užitečné? Typologie Blaka & Moutonové

Typologie Blake & Mouton ZÁJEM KLIENTA MY PRODUKT

Typologie Blake & Mouton ZÁJEM KLIENTA MY ZÁKAZNÍK BEZ VŮLE ROZHODNÝ ZÁKAZNÍK MRTVÝ ZÁKAZNÍK VYČKÁVAJÍCÍ ZÁKAZNÍK PRODUKT

Typologie Blake & Mouton ZÁJEM KLIENTA MY Kdo je tady? PRODUKT

Když pomineme typologie … přesto si potřebujeme úsudek vytvořit Jaká vodítka budeme hledat a interpretovat? Na jaké projevy chování se zaměříme? …

Uzavírání obchodu Kdo je to obchodník? Čím se vyznačuje dobrý obchodník? Co jsou tedy ty znaky profesionality? … Obchodník řeší problém druhé strany!

Uzavírání obchodu Co všechno promlouvá do obchodu? PARAMETR UŽITEK VZTAH

Uzavírání obchodu VZTAH PARAMETR UŽITEK

Otázky na závěr?