Pracovní skupina č. 2: Strategický skelet „Veřejná správa“ Nepomuk, 29. 6. 2017
Aktuální stav Zpracována první verze socio-ekonomického profilu města, odesláno k připomínkování Realizována a vyhodnocena dotazníková šetření, odesláno k připomínkování Uspořádáno veřejné projednání strategie Proběhlo první kolo setkání pracovních skupin – byl formulován a projednán návrh SWOT analýzy, odesláno k připomínkování Zpracovaný strategický skelet
Strategická vize
VIZE Místní ekonomický rozvoj Kvalitní veřejná správa Cestovní ruch Kvalita života Infrastruktura a životní prostředí Kvalitní veřejná správa
Vize: teze Živé centrum regionu na rozhraní tří krajů, které odvážně rozvíjí vysokou kvalitu rezidenčního zázemí pro obyvatele města i regionu. Moderní město ve svých funkcích, správě a rezidenčních kvalitách; živé město kultury, sportu a společenského dění pro místní, obyvatele regionu i návštěvníky; stojící na historických základech. Město, které iniciativně využívá bohatosti/rozmanitosti kulturního dědictví, přírodních kvalit podbrdské krajiny i inovací a moderních trendů v cestovním ruchu pro rozšíření nabídky pro návštěvníky a turisty, kteří v regionu zůstávají a rádi se do něj vracejí. Město, které všemi dostupnými prostředky podporuje činorodost a podnikavost obyvatel, rozvíjí komunitu a její soudržnost a je ve svých funkcích vstřícné, přátelské a inovativní vůči jejich uživatelům
Specifická východiska strategické vize Příjemné životní prostředí, malebná okolní krajina nabízející možnost pro relaxaci a odpočinek nedostatek pracovních příležitostí Místní ekonomický rozvoj Cestovní ruch Dobré dopravní spojení do významných okolních center (za prací, do škol) chybějící obchody a služby, nízká kvalita stávajících Kvalita života Charakter Nepomuku „na hranici vesnice a města“, kde jsou v dostatečné míře dostupné základní služby a zároveň je alespoň částečně zachována vesnická pospolitost obyvatel nedostatečná infrastruktura a nabídka volnočasových aktivit Infrastruktura a životní prostředí Veřejná správa dopravní obslužnost Nabídka kulturních a společenských akcí, aktivity města rozvíjející kulturní a společenský život
Logika strategie (I) Cílem taková „architektura“, která propojí strategický pohled a utilitární charakter dokumentu – ostře zacílená strategie, ale zároveň dostatečně široká tak, aby poskytovala oporu pro budoucí cíle a aktivity města (a umožňovala strategická rozhodnutí). Dva přístupy ke strategii: „Shora“ – definice vize na základě provedených analýz, jejich další rozpracování do specifických cílů, atd.: STRATEGICKÁ VIZE SPECIFICKÉ CÍLE „Zdola“ – seskupování a třídění témat, která jsou pro město relevantní a budou v následujícím období řešena OPATŘENÍ PRIORITY PRIORITNÍ OBLASTI
Logika strategie (II) Propojení obou přístupů: na úrovni priorit / opatření a specifických cílů Příklad: Specifický cíl 1 Specifický cíl 2 Specifický cíl 3 Priorita 1.1 Priorita 1.2 Priorita 1.3 Priorita 2.1 Priorita 2.2 …
Specifické cíle SC1: Nepomuk: město vyznačující se vysokou kvalitou svého fyzického prostředí, svých funkcí a služeb, které obyvatelům města i širšího regionu poskytuje. SC2: Nepomuk / Nepomucko: atraktivní a živá destinace s historickou pamětí, kulturním dědictvím, pečující u svůj unikátní krajinný ráz a přírodní bohatství. SC3: Nepomuk: spádové centrum regionu pro veřejné služby a občanskou vybavenost; dostupné a propojené se svým okolím; poskytující služby vysoké kvality se zřetelem na inovace a moderní trendy; město přátelské k malému a střednímu podnikání.
ZÁKLADNÍ STRUKTURA STRATEGIE (návrh)
VEŘEJNÁ SPRÁVA: NÁVRH
VIZE Místní ekonomický rozvoj Kvalitní veřejná správa Cestovní ruch Kvalita života Infrastruktura a životní prostředí Kvalitní veřejná správa Podpora správní a spádové funkce města a rozvoj aktivního městského úřadu Koordinovaná a přínosná spolupráce Efektivní komunikace uvnitř i navenek
Podpora správní a spádové funkce města a rozvoj aktivního městského úřadu Rozvoj „otevřeného úřadu“ pokračováním digitalizace a elektronizace služeb veřejné správy Vzdělávací a informační akce pro pracovníky městského úřadu (motivace, školení o nových trendech, zapojení pracovníků MěÚ do zpracování koncepcí atp.) za účelem jejich aktivizace Monitoring a koncepce investičních a rozvojových příležitostí ve městě a jeho okolí Vytváření a podpora podmínek pro rozvoj otevřené společnosti Poskytování „nadstandardních“ služeb obyvatelům (např. Technických služeb apod.) Řízené nakládání s majetkem města
Koordinovaná a přínosná spolupráce Koncepční spolupráce s partnerskými městy s jasně vymezenými a měřitelnými cíli spolupráce Koncepční spolupráce s územně nejbližšími partnery, místní akční skupinou a v rámci mikroregionu Koncepční spolupráce s relevantními subjekty ve městě
Efektivní komunikace uvnitř i navenek Systematizace komunikace města s využitím stávajících i nových nástrojů komunikace (vč. zpracování komunikační strategie) Integrace komunikačních nástrojů do aktivit města (zvýšení využití nástrojů komunikace) a jejich využití ostatními subjekty ve veřejných zájmech města (oživení centra, společenské, kulturní, sportovní, volnočasové akce a aktivity) Monitoring a hodnocení efektivity komunikačních nástrojů Všestranné zvyšování transparentnosti fungování městského úřadu a podpora transparentnosti fungování dalších veřejných subjektů ve městě
Děkuji za pozornost Ing. Petra Chvatíková (petra.chvatikova@rhdhv.com) Mgr. Lukáš Maláč (lukas.malac@rhdhv.com)