Osmanská říše Mgr. Jiří Žilka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Arabská expanze Rozpad arabské říše
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Evropa za napoleonských válek
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
VZNIK STÁTŮ VE STŘEDNÍ EVROPĚ
ČESKÉ ZEMĚ PO BITVĚ NA BÍLÉ HOŘE
Bitva u Moháče Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Státy jižních Slovanů Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Dobytí Konstantinopole
Ludvík Jagellonský Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Habsburská monarchie za Metternicha
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
VY_32_INOVACE_2D.7.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Kočovní Maďaři a vznik uherského státu
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ POSLEDNÍ PŘEMYSLOVCI.
Obléhání Vídně Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Vznik Svaté říše římské
VY_32_INOVACE_2D.7.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Křížové výpravy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Turecko Eliška Novotná.
BYZANTSKÁ ŘÍŠE Byzantská říše vznikla po rozdělení Římské říše na území Říše …………. Zahrnovala zejména Malou Asii a ……….. poloostrov.
Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii
Francká říše.
DĚJINY VÝZNAMNÝCH STÁTŮ A NÁRODŮ V EVROPĚ
Na Balkánském poloostrově
Pozdně středověká krize
Slované.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ České knížectví v století Název sady: Raný.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Makedonská říše Název sady: Staroorientální státy a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Athény za Perikla a peloponéská válka Název sady: Staroorientální.
STÁTY V ÚPADKU TURECKO A POLSKO Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3620_ Státy _v_ úpadku_Turecko_a_Polsko.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
Přemyslovci 1 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. Vznik českého státu  vzniká po rozpadu Velkomoravské říše v 10. století, když kmenu Čechů vládl rod Přemyslovců.
R OMÁNSKÉ MALÍŘSTVÍ Mgr. Jiří Žilka. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.DE.02 2.Číslo.
V IKTORIÁNSKÁ A NGLIE Mgr. Jiří Žilka. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5.DE.17 2.Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
Pokus o sjednocení Itálie. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Pokus o.
ARABSKÁ ŘÍŠE Učebnice od s. 40. ISLÁM Monoteistické náboženství Bůh ALLÁH Zakladatel -prorok MUHAMMAD Posvátná kniha KORÁN Vznik na Arabském poloostrově.
O BDOBÍ RESTAURACE A ROVNOVÁHY SIL (1815 – 1847) Mgr. Vladimír Velešík.
Konec absolutismu ve Francii. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Konec.
Druh učebního materiálu
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.9 Sámova říše
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Války o rakouské dědictví
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
První světová válka. Vznik československého státu.
Vídeňský kongres.
Život po husitských válkách
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Pozdní středověk Evropa v 15. století.
NOVOVĚK Kapitola VII. HABSBURSKÁ PODUNAJSKÁ MONARCHIE.
Středověk – Jagellonci
Svět na konci 19. století Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Dějiny Francie v letech 1848 – 1851
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_10
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.1 Vznik Franské říše
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Zikmund Lucemburský. Základní údaje Narození:15. února 1368, Norimberk,Německo Úmrtí:9.prosince 1437,Zmojmo Pohřeb:Římskokatolická katedrála,Oradea Manželky:Marie.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_05
Byzantská říše.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Francká říše.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Osmanská říše Mgr. Jiří Žilka

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_3.DE.14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: leden 2014 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Počátky novověku Materiál slouží k seznámení žáků s obdobím vzniku a trvání Osmanské říše. Sleduje základní charakteristiky období počátků říše, periodizaci, období vrcholného rozkvětu říše v raném novověku seznamuje žáky s důležitými panovníky a osobnostmi. Obrazový materiál je vhodný také k seznámení žáků s dobovými reáliemi (oblékání, výzbroj…). Je určen především pro výkladovou část hodiny, ale i pro opakování a upevňování poznatků. Pomůcky: interaktivní tabule, dataprojektor, učebnice.

Od počátků do konce 17. století Osmanská říše Od počátků do konce 17. století

též Otomanská říše jedna z největších a nejmocnějších říší v prostoru při Středozemním moři Existovala od 13. století Říše měla od 16. století zcela islámský charakter Božího státu

Jako nomádi kočovali Turci ve střední Asii od raného středověku 11. století – přijali islám Později vznikl teokratický stát = chalífát Chalífát se později začal rozpadat na sultanáty seldžucký sultanát (kmenový náčelník Seldžuk)

Počátky říše, první výboje

Osman I. Gází Považován za zakladatele státu Vládl 1299 – 1326 Vypověděl poslušnost seldžuckému sultanátu 1.

Expanze na Balkán Nejdříve kořistnické nájezdy Změna za sultána Murada I. 1359 – 1389 systematická válka o dobytí a osídlení nových území 1371- bitva na řece Marici - poraženi Srbové a Makedonci) 1389 – Kosovo pole – poraženi Srbové 1393 Turci podmanili Bulharsko

Křesťanská Evropa si uvědomuje nebezpečí a brání se nájezdům Turků Křižáci poraženi 1396 u Nikopole Zikmund Lucemburský 1444 Turci vítězí u Varny Vladislav III. Varnenčík G. Cesarini

Mehmed II. Fatih (Dobyvatel) vládl v letech 1451 – 1481 1453 dobyl Konstantinopol Definitivně zanikla byzantská říše Konstantinopol (přejmenovaná na Istanbul) se stala centrem říše Dobýval další území na Balkáně Dokončena vnitřní organizace říše

2. Expanze říše mezi lety 1481 a 1683

Správa říše Říše byla autokratickým útvarem Včele sultán s neomezenou mocí Druhým nejmocnějším mužem a sultánovým zástupcem byl první ministr (velkovezír) Vládce společně s několika rádci tvořil nejvyšší soud Od roku 1517 měl sultán titul chalífy – nejvyšší duchovní vůdce islámského světa významné posty ve státní správě často zastávali lidé obyčejného původu

Vojsko Během válečných tažení mezi 80 000 až 100 000 muži (někdy i více) Armáda byla složena z lehké jízdy (sipahíjové) pěchoty (janičáři) noví vojáci – yeni čeri osobní panovníkova garda původně rekrutováni z podmaněných vrstev později děti rolníků – každý pátý syn většinou balkánští Slované pomocných sborů dělostřelectva (sapéři)

3. Janičáři

Vrchol a stagnace osmanské moci 1520 – konec 17. století

Sulejman I. Süleyman Muhtesem Süleyman Kanuni Vládl 1520 – 1566 Překrásný, Velkolepý, Nádherný Süleyman Kanuni Zákonodárce Vládl 1520 – 1566 Výboje v Evropě, na Blízkém východě i v oblasti Indie 4.

Výboje 1521 dobyl Bělehrad 1526 porazil v bitvě u Moháče Ludvíka Jagellonského Turci obsadili velkou část Uherska včetně Budína a Pešti 1529 turecká armáda oblehla Vídeň obléhání skončilo pro Turky neúspěchem 1541 Sulejman porazil v několika bitvách habsburská vojska vyhlášení tzv. budínského pašalíku Napříč Uherskem vytvořena tzv. vojenská hranice, neurčitá linie, neustálé střety mezi tureckou a habsburskou armádou 1562 Sulejman získal Sedmihradsko

Zákonodárná činnost V Osmanské říši platilo islámské právo šaría Sulejman I. zpřehlednil právní systém nechal sebrat dosavadní rozhodnutí soudů a porovnal je vybral ty, které byly spravedlivější a ty, které byly nejnerozpornější ,nejjasnější a nejjednodušší dbal, aby byly v souladu se základy islámského práva

kodifikace se týkala práva trestního, policejního, daňového, správního práva i pro křesťany, židy a nevolníky větší volnost pohybu v rámci říše Úředníci, kteří vybírali vyšší daně, nebo se dopustili nespravedlnosti nebo si část ponechávali, byli přísně trestáni

Selim II. Opilec 1566 – 1574 Pokračoval ve výbojích Provincie spravované sipahíji nevynášely tolik jako dříve díky častému střídání si jejich správci nevytvořili k místu působnosti žádný vztah neměli tedy zájem starat se o další vývoj provincie

Bitva u Lepanta 1571 V době vlády Selima II. Spojené námořní síly Svaté ligy rozdrtily hlavní flotilu Osmanské říše Svatá liga aliance Španělska, papežského státu a Benátek Připojilo se i několik dalších menších států a rytířských řádů V čele nelegitimní bratr španělského krále Juan de Austria Bitva podlomila osmanskou námořní moc

5. Selim II. 6. Juan de Austria

Období ekonomické stagnace říše Do politiky zasahují manželky a vezírové Osmanská říše ztrácela podíl na obchodu s kořením Příliv levného stříbra z Peru způsoboval inflaci Taktika osmanského vojska začala zastarávat Janičáři posilovali svůj vliv ve státě Postupně začali obsazovat vysoká úřednická místa Stávala se z nich společenská vrstva Prosazují svoje zájmy na úkor ostatních (i sultána)

Obléhání Vídně 1683 Vojsku velel sultánův velkovezír Kara Mustafa Evropu zachvátil strach Útěk Leopolda I. I s rodinou z Vídně Mustafa chtěl Vídeň vyhladovět – poskytl tím císaři čas, aby získal pomoc proti Turkům Karel V. Lotrinský polský král Jan III. Sobieski Když se sultán dozvěděl o neúspěších Kary Mustafy, nechal jej v Bělehradě uškrtit

Brzy byli Turci nuceni začít se stahovat z Uher 1684 – Benátky, Rakousko, Polsko a papež Inocenc XI. vytvořili Svatou ligu, která zahájila ofenzívu V následujících letech bylo turecké vojsko vytlačeno z Uher, části Chorvatska a Sedmihradska Benátky navíc zaútočily na Dalmácii a obsadily Peloponéský poloostrov

Boje pokračovaly několik desetiletí Svatá liga se brzy rozpadla Několik vítězství prince Evžena Savojského Uhry a Sedmihradsko v habsburských rukou Benátkám zůstala Dalmácie Osmanská říše ustála i vnitřní nepokoje (vzpoura janičářů) Nejhorší krize nakonec překonána reformou daní a armády

Závěrečné opakování Osmanská říše vznikla v ____. století. Jaké náboženství bylo Turky přijato? Zopakujte si, co o něm víte. Jak se jmenoval zakladatel státu? Kdy došlo k bitvě na Kosovo poli? Kdo proti Turkům bojoval? Roku ____ byla sultánem ______ dobyta Konstantinopol. Kdo to byli janičáři? Jakou roli hráli v Osmanské říši? Sulejman I. Nádherný. Bitva u Lepanta. Ve kterých letech obléhali Turci Vídeň? Vyhledejte na internetu informace o Evženu Savojském.

Zdroje BILINMIYOR. wikimedia.org [online]. [cit. 16.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Osman_Gazi.jpg KOEHNE, André. wikipedia.cz [online]. [cit. 16.1.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ottoman_empire.svg PETARM. wikipedia.cz [online]. [cit. 16.1.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Janicaru.jpg BILINMIYOR. wikipedia.cz [online]. [cit. 16.1.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kanuni.jpg OTTOMAN MINIATURE PAINTING. wikipedia.cz [online]. [cit. 16.1.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:II_Selim.jpg NEZNÁMÝ. wikipedia.cz [online]. [cit. 16.1.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:John_of_Austria_portrait.jpg

Literatura KANTOREK, Pavel; SOCHROVÁ Marie. Dějepis I. v kostce pro střední školy. 1.vyd. Fragment, 2008. ISBN 978-802-5306-055. KVIRENC, Jan. Evropa do roku 1914: historie v dokumentech. Vyd. 1. Liberec: Dialog, 2007, 232 s. ISBN 978-808-6761-701. SOCHROVÁ, Marie. Dějepis II. v kostce: pro střední školy : [novověk, dějiny nové doby]. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008. ISBN 80-253-0604-6. ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena a Pavel SLEPIČKA. Odmaturuj! z dějepisu 2. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2006, 256 s. ISBN 80-735-8069-1. ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena a Zdeněk ŠAŠINKA. Odmaturuj! z dějepisu 1. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2006, 232 s. ISBN 80-735-8059-4.

Konec