Růstové cykly bakterií III.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Růstové cykly bakterií III.
Advertisements

Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍM VYMĚŠOVÁNÍM. Funkce: řízení celého organismu (spolu s nervovou soustavou) žlázy s vnitřním vyměšováním = endokrinní žlázy produkují.
ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
HIV Vypracoval: David Pospíšil Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
MIKROBIOLOGIE Virologie Bakteriologie Bakteriologie Parazitologi e Parazitologi eMykologie.
POHLAVNÍ CHOROBY výklad a opakování Název: VY_32_INOVACE_Pohlavni_choroby Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice Autorem materiálu a všech jeho částí,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV AUTOR: MGR. VĚRA BLAŽÍČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ TEMA: KUŘÁCTVÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Dětské umění překonává hranice. Principy přeshraniční spolupráce projektu Možnost poskytnutí širší nabídky oborů i v případech, kdy by pro školu (samostatně)
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
PROKARYOTICKÁ BUŇKA. Zopakujte si z minulé hodiny: Co typické pro prokaryotickou buňku? Tvar oválný a stálý Velikost kolem1-2  m Vývojově starší Nemá.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Lidská sídla Organismy provázející člověka. Mikroorganismy  Nejmenší organismy(mikroorganismy),které provázejí člověka jsou:  bakterie  viry  kvasinky.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základy automatického řízení 1
Magda Karhánková Cvičení z biologie oktáva
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Činnost nervové soustavy
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Stavba buňky.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Prokaryotická buňka Mgr. Michal Střeštík 1..
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
SPERMATOGENEZE A OOGENEZE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Genetická informace Velikost genomu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název projektu: Moderní škola
Vytápění Mechanické odvaděče kondenzátu
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Vypracoval : Matyáš Fritscher
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Léčivé rostliny Michaela Housková 3.A.
Atmosféra Země.
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Vnější cizopasníci člověka.
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zánět
princip extrakce DNA (jahody)
Vendula Večeřová.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Eukaryotická buňka Vnitřní ORGANELY.
Biologie.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Organická chemie v průmyslu
Využití bakteriofágů jako modelových organismů
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
Transkript prezentace:

Růstové cykly bakterií III. jednoduché – střídají se 2 stádia rostoucí a klidové - sporulace přisedlé a volné – Sphaerotillus, Caulobacter infekční a reprodukční komplexní s více než 2 vývojovými stádii Myxobakterie, aktinomycety růstové cykly vedoucí ke vzniku diferencovaných populací sinice - Anabaena

Bdellovibrio Chlamydia Chlamydia trachomatis Střídání extracelulárního, infekčního stádia, a intracelulárního, reprodukčního stádia Bdellovibrio Chlamydia Bdellovibrio bacteriovorus (žluté buňky)

Bdellovibrio „prohnutá pijavka“ aerobní G- bakterie 0,3-0,5 x 0,5-2,4 µm neobvykle velký genom – 3 700 000 bp mořská, sladkovodní, odpadní voda; půda primární intracelulární parazité G- bakterií nemnožící se stádium – pohybliví predátoři, polární bičík, extracelulární reprodukční stádium – nepohyblivé, žije v periplazmatickém prostoru hostitelské buňky popsány dva jejich viry: - Kentucky: sférický, 70nm, 1sDNA - Praha: 2sDNA, hlavička 40nm, bičík 200nm Poprvé popsáno Bdellovibrio bacteriovorus (Stolp and Starr in 1963). Bdellovibrio starrii a Bdellovibrio stolpii rod Bacteriovorax

Pohyblivá extracelulární forma „příchytka“ holdfast polární bičík – obalený pochvou kontakt s hostitelem – pravděpodobně není založen na chemotaxi – reverzibilní a irreverzibilní stádium biosynteticky neaktivní - bez proteosyntézy pil geny pro syntézu fimbrií

Infekce hostitelské buňky Vhodný hostitel Kolize s hostitelem: 160 µm/s Penetrace VM – rotace 100 ot/s Ztráta bičíku Usídlení v periplazmě, mezi PG vrstvou a VM přeměna ve vegetativní buňku, replikace DNA Přeměna hostitele ve sféroblast. Hydrolytické enzymy. Elongace do septovaného vlákna Po vyčerpání živin fragmentace vlákna Lyze hostitelské buňky bdelloplast Životní cyklus: 1-3h Produkce až 15ti nových predátorů

Přesné řízení buněčného cyklu Mohou se buňky replikovat bez parazitické fáze?

Plaka na mediu 257 DSMZ Bdellovibrio bacteriovorus DSM 50701 Foto: DSMZ Bdellovibrio bacteriovorus DSM 50701 Hostitelská buňka - několik bdelovibrií Zdroj: DSMZ

Ekofyziologie specifická metabolická přizpůsobení parazitickému životu – reprodukční stadium metabolizuje vysokomolekulární látky obsažené v hostitelské buňce efektivita metabolismu - až 65% materiálu hostitelské buňky přemění na vlastní buněčný materiál uvnitř hostitele - rezistentní k záření, fágům a polutantům některé kmeny tvoří bdelocysty = 3. klidové stadium, které se za vhodných podmínek mění na infekční stadium

Další predátoři Více než 12 podobných mikroorganismů Obligátní nebo příležitostní parazité Nitrobuněční nebo na povrchu buňky Myxokoky a lysobactery se kořisti zmocňují kolektivně, když dosáhnou potřebného quora, „strategie vlčí smečky“ Micovibria a vampirokoky zůstávají na povrchu Daptobactery pronikají přímo do cytoplazmy

Chlamydie obligátní parazité buněk vyšších organismů Chlamydia trachomatis Chlamydophila pneumoniae (TWAR organism) Chlamydophila psittaci Parachlamydia acanthamoebae Chlamydia pneumoniae Chlamydia trachomatis Elementární tělíska útočící na spermii Courtney S. Hossenzadeh Chlamydia psittaci Chlamydia psittaci, 100x Dr. Jean Sander

Chlamydiová infekce zarudnutí oka v r. 1907, Halberstaedter and von Prowazek, Jáva, popsal přenos trachomu z člověka na orangutana. Trachom = trachta (řec) = drsný

Chlamydiové infekce Makrolidy, tetracykliny Ornitóza, psitakóza – zoonóza; pneumonie Chlamydia trachomatis (CTR) Chlamydophila pneumoniae (CPN) – 10% komunitních pneumonií Chlamydia pecorum (CPC) Chlamydophila psittaci (CPS) urogenitální onemocnění dospělých (....Squamous Cell Carcinoma – SCC) Trachom folikul.konjunktivitis reaktivní artiritida perinatální infekce ...ophthalmia neonatorum lymphogranuloma venerum Promořeno 8% populace NG/CT screening Druh popsán 1983; u dospělých protilátky v 60 – 70% Makrolidy, tetracykliny

Chlamydiové infekce ve světě National Center for HIV/AIDS, Viral Hepatitis, STD, and TB Prevention: Centers for Disease Control and Prevention www.cdc.gov/std

Chlamydiové infekce v ČR Lymphogranuloma venereum  a trachom se v našich podmínkách nevyskytují (pouze importované nákazy) http://www.szu.cz/tema/prevence/chlamydiove-infekce-v-kostce?highlightWords=chlamydia http://www.szu.cz/search.php?action=results&query=chlamydia&x=0&y=0 Výsledky neléčených chlamydiových infekcí: astma, artritida, Alzheimerova choroba, Crohnova choroba, chronický únavový syndrom, chronická sinusitida, RS (roztroušená skleróza), z ánětlivé střevní onemocnění, prostatitida, fybromyalgia, kardiovaskulární onemocnění 

Příznaky onemocnění CPN Škrábání v krku, kýchání, úporný a dráždivý kašel Zimnice, pocení Bolesti hlavy, slabost a zvýšená únava Tlak či bolest v oblasti průdušek a plic Příznaky onemocnění CPN Zkoumán vztah k: bronchopulmonální karcinom chlamydiová a postchlamydiová reaktivní artritida arterioskleróza - onemocnění CNS atd.

Dvě fáze reprodukčního cyklu chlamydií elementární tělíska (EB) – klidová stádia retikulátní tělíska (RB) – ve fagozomu, reprodukční stádium

Životní cyklus 1. elementární tělísko infikuje hostitelskou buňku 2. změna v retikulátní tělísko, inkluze 3. retikulátní tělíska se dělí až do úplného naplnění fagozómu 4. retikulátní tělíska se mění v elementární tělíska, lyze buňky, uvolnění

Vazba na povrch buňky, tvorba endocytických vakuol, diferenciace v RB, binární dělení RB.

Nevzniká fagolysozom!! Expanze inkluzí, fúze s vezikuly odvozenými od GK obsahujícími sfingomyelin

EB elementární tělíska malá, 0,3 nm pevná BS – S-S můstky neprokázán PG vliv b-laktamových atb kompaktní genom infekční - adheziny chronické infekce – blokována diferenciace RB v EB

RB retikulární tělíska 1μm VM – pouze málo propojení metabolicky aktivní relaxovaná DNA objevuje se mRNA a velké množství ribozómů Zodpovědny za replikaci, růst, dělení !!! nepřítomnost libovolného genu pro dělení prokaryotické buňky (ftsZ)

1 um Inkluze chlamydií 15h po infekci Mnoho retikulár. tělísek (R) Membrána endozomu (EM) Bublinky membrán (mb) Lipopolysacharid chlamydií exportovaný z R detekce antigenu 1 um

Po 18-22 h po infekci, RB tělíska se začínají diferencovat v EB. University of Southampton School of Medicine. 30 h po infekci

Chlamydie modifikují membránu např.proteinem Inc. HeLa 229 buňky po 40 hod infekci C. trachomatis. Chlamydie modifikují membránu např.proteinem Inc. Membrána inkluzí se zvětšuje (GK hostitelské buňky) ESM M. E. Ward a C. Inman, Southampton Biomedical Imaging Unit.

vazba (-) nabitého povrchu EB k (-) nabitému povrchu host. Buňky není spolehlivě vysvětlena DLVO theory of colloid physics (Derjaguin-Landau-Verwey-Overbeek theory)  musí být překonána odpudivá elstat. bariéra – přívěskovité části host. buněk, (+) nabité mml (u některých biovarů zvyšují infektivitu) - DEAE dextran - poly-L-lysin MOMP Adheze http://www.chlamydiae.com/docs/biology/biol_attach.asp

Vstup do hostitelské buňky endocytóza endosóm postrádá normální markery (není fusogenní) blokován vznik fagolysozómu přesun do perinukleárního prostoru

Manosové receptory pro GP Fc receptory pro Ab Fúzní Inc proteiny

Změny provázející diferenciaci EB v RB změny BS relaxace DNA ztráta denzity cytoplazmy 3h 9h – RB

Vliv na hostitelskou buňku změny membrány endozómu degradace proteinů v cytoplazmě – zábrana povrchové exprese MHC I a II zneviditelnění buňky pro IS systém hostitele

Obligátně intracelulární parazité: nestřídá se infekční a reprodukční stadium Rickettsia, Ehrlichia, Anaplasma a Coxiella Řád Legionellales γ –proteob. α –proteob. Řád Rickettsiales Př: Rickettsia 0,3 – 0,5 μm Přenášeny členovci, inhalací, digescí Patogeni: R. prowazekii, R. rickettsii, R. typhi a R. tsutsugamushi

http://www.chlamydiae.com www.chlamydiae.com/docs/biology/biol_review.asp T Shinohara et al, Mol. Phys.,  2003