Sádra, vápno, cement Autor: Mgr. Alena Víchová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HYDROXIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborChemie.
Advertisements

Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 Anotace.
Tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika Ch_070_Tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika Autor: Ing. Mariana.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 01 Anotace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
Sklo, výroba skla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_CHE_1_49.
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 C HEMIE Hydroxidy – 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
KLADÍ Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/
Název školy, adresa: Základní škola a mateřská škola Kamenný Přívoz,
Energetická hodnota potravin (EH)
Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století
Odraz světla na rovinném zrcadle
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Označení materiálu:VY_32_INOVACE_10_Kocůrková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_10 _Zaokrouhlování čísel do
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je .
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Anorganická chemie Autor: Mgr. Alena Víchová
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_17 _Zaokrouhlování čísel nad
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Hořčík, vápník Autor: Mgr. Alena Víchová
FEIDIÁS SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
ARCHITEKTURA ZA VLÁDY PERIKLA
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
INDEX LOMU Autor: Mgr. Alena Víchová
Výroba dezertních hmot 2
Tepelné motory Autor: Mgr. Alena Víchová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
zpracovaný v rámci projektu
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
01 VY_32_INOVACE_B–06–01 Název a adresa školy:
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
SOCHAŘSTVÍ 2. KLASICKÉ OBDOBÍ 4. st. př. n. l.
Chemie pomáhá Ve stavebnictví
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Teplotní objemová roztažnost
Závislost elektrického odporu
Venuše Sluneční soustava Název školy
Ch_012_Uhličitan vápenatý
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Jupiter Sluneční soustava Název školy
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_13_ABECEDA Mgr. Petra Kukuczková
Transkript prezentace:

Sádra, vápno, cement Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Číslo dum: VY_32_INOVACE_CHE_1_54 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

Sádra Vyrábí se ze sádrovce - dihydrát síranu vápenatého CaSO4 . 2 H2O Pálením sádrovce v rotačních pecích při teplotách 130˚C - 160˚C se z horniny odstraní voda a vzniká pálená sádra - hemihydrát síranu vápenatého CaSO4 . 1/2 H2O po vypálení se rozemele na jemný prášek

Využití sádry vytváření modelů a forem - při tuhnutí sádry se uvolňuje tepelná energie a hmota nabývá na objemu - sádra je vhodná pro tvorbu forem, protože vyplní sebemenší dutinky přidává se do omítek, použití u štukolustra nebo u mozaiky stavebnictví, zdravotnictví

Vápno Vyrábí se pálením vápence CaCO3 při teplotě 1 000˚C , vzniká pálené vápno CaO: CaCO3 CaO + CO2 Hašení vápna - pálené vápno se slučuje s vodou a vzniká hašené vápno - hydroxid vápenatý: CaO + H2O Ca(OH)2

Využití vápna materiál ve stavebnictví - malta ( hašené vápno + voda + písek ) tvrdnutí vápenné malty - přijímání CO2 z ovzduší, vzniká vápenec, voda se odpaří: Ca(OH)2 + CO2 CaCO3 + H2O mramor - různé zbarvení - sochařství grafická technika -litografie - kreslí se na vyhlazenou plochu vápence

Cement Vyrábí se pálením směsí hlinito - vápenatých křemičitanů, vápence, slínů, hlíny, hlinitých břidlic s přísadou sádrovce při teplotě 1 280˚C - nastává tzv. slinutí - počátek tavení Slinek se mele na jemný prášek - cement ( portlandský, struskový, románský ) Cement se smíchá s vodou - tuhnutí asi 12 hod., zrání několik desítek dnů

Využití cementu Beton - cement, štěrk nebo písek, voda Cement se přidává do malty, aby byla kvalitnější a tvrdší Využití ve výtvarné tvorbě - sgrafito, mozaika

Zdroje Banýr, Beneš a kolektiv, Chemie pro střední školy, SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 1996