teorie oboru ošetřovatelství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav pedagogických věd FF MU
Advertisements

ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Vymezení a pojetí sociální práce
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Metody zkoumání ekonomických jevů
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Didaktické prostředky
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Taktická příprava Michal Lehnert.
Domácí péče Home care.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Metaetika Shrnutí.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Teorie vzdělávání dospělých
Model transkulturní péče
Základy sociální psychologie
Případová studie Seminář 2014.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Model fungujícího zdraví
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Struktura bakalářské práce
Modely obecně. Co je model? Použití v každodenním životě Něco, co není skutečné, ale má ke skutečnosti velice blízko Např. umělohmotné modely letadel.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Postavení pedagogiky mezi vědami
Modely mentální retardace
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Mezinárodní den sester květen 2009
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Ošetřovatelství jako vědní obor
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
Filozofie ošetřovatelství
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Teorie vzdělávání dospělých
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
teorie oboru ošetřovatelství
Úvod do psychologie
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Úvod do psychologie II. přednáška
Induktivní postupy ve výuce matematiky
MARKETING Přednáška P
Základní filozofické otázky
Metody pedagogiky.
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

teorie oboru ošetřovatelství Paradigma teorie oboru ošetřovatelství

Základní terminologie Model je vědecká konstrukce, obraz, představa či popis zkoumaného jevu nebo předmětu Koncepce – je abstraktní představa nebo obraz jevu nebo reality Koncepční model – je abstraktní náčrt vztahů mezi koncepcemi Teorie – podobně jako koncepční modely jsou vytvořeny z koncepcí a abstraktních náčrtů vztahů mezi nimi, ale odrážejí jevy s daleko větší specifikou hlavním cílem teorie od koncepčního modelu je vytvořit poznatky z určité oblasti Tvrzení (konstatování) Hypotéza – je zvláštní typ tvrzení, které vyjadřuje domněnku o jednom nebo více pojmech, které lze empiricky testovat

Teoretické modely Vycházejí z určitých zdravotně sociálních programů a hodnot: Zdraví pro všechny v 21.století Vládní zdravotní zdravotně-sociální strategie a systém zdravotní péče Pravidla a programy různých zdravotnických organizací a institucí na regionální a místní úrovni Uznané hodnoty a výkon různých profesí

Proč vznikly oš.modely s vývojem nových poznatků a požadavků na kvalitu péče vznikla potřeba holistické péče uvědomění si faktu, že je přece víc než lékařská dg. pomohlo sestrám v hledání lepších modelů oš. péče (základem je měnící se pohled na „zdravé lidi“) v 70. letech se holistické pojetí stalo součástí evropské zdravotnické politiky a tvorbu standardního oš. modelu

Proč vznikly oš.modely existuje různorodost oš. modelů, které vznikaly postupně od doby F.Nightingalové a odpovídají hodnotám a systémům zdravotnické péče v dobách svého vzniku modely se snaží odrážet podstatu ošetřovatelství cílem oš. modelu je pomoci sestrám zkvalitnit jejich práci

Teoretický rozvoj ošetřovatelství 3 přístupy: převzetí rámců z jiných vědních disciplín Induktivně (zevšeobecnění různých pozorovaných jevů) Deduktivně (odvozením ze všeobecných dějů a poznatků)

Teoretický rozvoj ošetřovatelství slouží několika základním cílům: získává poznatky, které pomáhají zlepšovat praxi třídí informace do logických systémů odhaluje mezery ve vědomostech ve specifických úsecích studia poskytuje logický návod na sběr důležitých údajů o zdravotním stavu nemocných poskytuje kritéria na vyhodnocení účinnosti ošetřovatelské péče rozvíjí a organizuje způsob studia ošetřovatelství řídí ošetřovatelských výzkum a rozšiřuje vědomosti

KM odráží filozofický postoj různou zkušenost konkrétní skupiny vědců v rámci oboru výzkumnou tradici kognitivní orientaci

Použití KM poskytuje specifický rámec ukazuje, co pozorovat, čeho si všímat, o čem přemýšlet, jak se dívat na svět a která hlediska brát v úvahu, a tak pomáhá zkvalitnit práci sester soustředí pozornost na některé oblasti obohacují teoretickou základnu v oš. praxi řídí myšlení a jednání sester v konkrétní situaci

Užitečnost KM je ve způsobu organizace myšlení, pozorování a interpretaci viděného a zjištěného Poskytují: systematickou strukturu a zdůvodnění činností, ukazují směr hledání a řešení praktických problémů všeobecná kritéria pro poznání, že problém byl vyřešený

Význam KM Zdůvodnila Johnson: „KM jsou důležité pro sestru, protože jí nabízejí filozofickou a pragmatickou orientaci služby, které sestra poskytuje pacientům, které může poskytnout jen sestra, služby, které nabízejí dimenzi celkové péče, která se liší od péče poskytované kterýmkoliv jiným zdravotníkem.“

Vědomostní základna Se opírá: teorii ošetřovatelství poznatky z dalších disciplín (př. přírodní vědy, medicína, filozofie, psychologie, sociologie, antropologie, …)

Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství Vývojové modely zdůrazňují proces růstu, vývoje a dozrávání předpokládají, že lidé mají vnitřní potřebu pro změnu, kterou iniciují vnitřní stavy nebo určité podmínky prostředí Charakteristické rysy: Růst, vývoj a zrání Změna Směr změny Identifikovatelný stav Forma postupování (progrese) Síly Potencionalita

Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství Modely systémů jejich hlavním znakem je systém a jeho prostředí systémy mohou být otevřené nebo uzavřené jsou definované hranicemi, napětím (stresem, konfliktem), zpětnou vazbou Charakteristické rysy: Integrace částí Systém Prostředí Otevřené a uzavřené systémy Rozhraní Tenze, stres, námaha, konflikt Vyrovnanost a ustálený stav Zpětná vazba

Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství Modely systémů - příklady: D.E. Johnsonová – Behaviorální systém C. Royová – Adaptační model I. Kingová – Teorie dosažení cíle B. Neumanová – Model systémů zdravotní péče

Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství Interakční modely zdůrazňují sociální úkony a vztahy mezi lidmi Částmi jsou: percepce, komunikace, role, koncepce sebe samého Charakteristické rysy: Sociální činy a vztahy Vnímání (představy) Komunikace Role Představa o sobě samém

Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství Interakční modely Příklady: I.J. Orlandová – Teorie ošetřovatelského procesu R.T. Mercerová – Plnění mateřské role K.E. Barnardová – Interakční model rodiče-děti J. Travelbeeová – Vztahy člověka k člověku E. Wiedenbachová – Umění pomoci v klinické praxi H.E. Peplauová – Psychodynamické ošetřovatelství

Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství Model potřeb jsou zaměřeny na kategorie: potřeb demonstruje ošetřovatelství jako činnost, která pomáhá uspokojovat potřeby klientů/ pacientů

Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství Model výsledků jsou zaměřeny na kategorie: výsledků výsledky ošetřovatelské péče

Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství Humanistické modely ošetřovatelství jako humanitní obor a přírodní věda Příklady F. Nightingalová – Moderní ošetřovatelství V. Hendersonová – Komplementární model ošetřovatelství D.E. Oremová – Teorie deficitu sebepéče L.E.Hallová – Jádro péče a léčebný režim M. Leiningerová – teorie transkulturní péče

Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství Modely energetického pole zohledňují koncepci energie v rámci osoby a prostředí Příklady M.E. Levinová – Čtyři konzervační principy M.E. Rogersová – Teorie životního procesu M.A. Newmanová – Model zdraví

Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství Model zákroků (intervencí) - činnosti v péči o pacienta nebo realizace změn v jeho okolí, aby se dosáhlo změny jeho stavu

Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství Model substituce (nahrazení) - náhrada ztracených nebo zhoršených schopností klienta/ pacienta

Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství Model zachování (konzervace) - úsilí o zachování všech zbylých příznivých okolností a schopností pacienta

Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství Model vydržování (opora) - pomoc pacientovi snést poškození zdraví a adaptovat se na situaci

Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství Model zlepšení - považuje ošetřovatelství za cestu ke zlepšení kvality péče o pacienta a tím i jeho kvality života

Nejznámější koncepční modely a teorie v ošetřovatelství Environmentální teorie – F. Nightingalové Teorie komplementárně – suplementárního modelu – V. Hendersonové Model behaviorálmích systémů – D.E. Johnsonové Model interakčních systémů – I. Kingové Konzervační teorie – M. Levinové Model systémů zdravotnické péče – B. Neumanové Model sebepéče – D.E. Oremové Teorie životního procesu – M. Rogersové Adaptační model – C. Royové Teorie transkulturní péče – M. Leiningerové Model „Funkčního typu zdraví“ – M. Gordonové

Součásti ošetřovatelských modelů Koncepční modely mají 3 základní součásti: východiska, hodnotový systém a hlavní prvky modelů Východiska (předpoklady) jsou přijata jako teoretický základ pro pojetí ošetřovatelství odvozují se od vědecké teorie a praxe a byly již ověřeny nebo se dají ověřit většina modelů slouží jako východisko pro praxi východiska se u jednotlivých modelů značně liší: např. pojetí lidské bytosti, pojetí zdraví,…

Součásti ošetřovatelských modelů Hodnotový systém se odráží filozofie a světový názor filozofická představa o podstatě vztahů mezi člověkem a prostředím mají podobné základní myšlenky: úloha sester je jedinečná ošetřovatelství je služba zaměřená více na potřeby zdravých a nemocných osob než na specifické aspekty chorob ošetřovatelství používá systematický přístup v řešení problémů ošetřovatelství zahrnuje celou řadu interpersonálních vztahů, mezi nimiž je nejdůležitější vztah sestra - pacient

Součásti ošetřovatelských modelů Hlavní prvky ošetřovatelských modelů z východisek a hodnot se zformovalo 7 hlavních prvků ošetřovatelských modelů: Cíl ošetřovatelství Klient/ pacient Role sestry Zdroj potíží Zaměření (ohnisko) zásahu Způsob zásahu (intervence) Výsledky (důsledky)

Koncepční modely jsou formální ukázky některých soukromých představ sester o ošetřovatelství jejich použití usnadňuje komunikaci mezi sestrami poskytuje systematický přístup k ošetřovatelské praxi, vzdělávání, řízení a výzkumu

Koncepční modely jsou důležité pro sestry poskytují filozofickou i pragmatickou orientaci: službě, kterou sestry poskytují pacientům službě, kterou mohou poskytnout pouze sestry službě, která má úplně jinou dimenzi než služba poskytována kterýmkoli jiným zdravotníkem

Potřeba standardního ošetřovatelského modelu nabývá na důležitosti a aktuálnosti měl by vyhovovat všem představa vychází z holistické ošetřovatelské péče z důvodu snižování nákladů a zajištění kvality péče se řízení systémů péče o zdraví začalo realizovat na vědecké bázi regulace na základě stanovených pravidel (zákonné normy a standardizace)

Potřeba standardního ošetřovatelského modelu nepředstavuje podrobně standardizovaný interpersonální přístup k hodnocení nebo analýze a syntéze získaných informací neznamená, že by profese měla mít podrobně standardizované pojetí cílů péče a interakcí sestra - pacient

Sestavení základu modelu, aby mohl být aplikován musí: jasně vymezené pole působnosti bude schváleno její zaměření na tuto standardní strukturu klinického pozorování a hodnocení pro učitele, studenty a sestry z praxe bude jasně vymezeno, jak je třeba rozvíjet odborné schopnosti a dovednosti v hodnocení zdravotního stavu pacienta a v ošetřovatelské diagnostice

Rozvoj teorie ošetřovatelství je jedním z nejdůležitějších úkolů historicky se vědomosti, které sestry používaly odvozovaly z přírodních a behaviorálních věd dnes je ošetřovatelství zaměřeno na vlastní unikátní vědomostní bází

Teorie je komplex názorů, představ a myšlenek zaměřené na vysvětlení nějakého jevu skládá se z koncepcí a předpokladů je odvozená buď z koncepčního modelu nebo s ním souvisí

Typy teorií Popisné popisují specifické dimenze nebo charakteristické rysy jedinců, skupin, situací nebo událostí shrnou obecnosti zjištěné v jednotlivých pozorováních vznikají a jsou zkoumány v popisném výzkumu Vysvětlující specifikují vztahy mezi dimenzemi nebo vlastnostmi jedinců, skupin, situací nebo událostí jsou vypracovány v korelačním výzkumu Předvídající přesahují vysvětlení a přistupují k vysvětlení přesných vztahů mezi dimenzemi nebo charakteristikami jevů nebo rozdílů mezi skupinkami použití pokusného výzkumu

Rozsah teorií Velké teorie mají široký rozsah chybí jim často operačně definované pojmy Střední teorie je užší než velká teorie zahrnuje omezený počet pojmů Dílčí teorie mikroteorie jsou nejomezenější co do rozsahu i užitečnosti

Ošetřovatelské teorie lze definovat jako relativně specifický a konkrétní soubor pojmů a tvrzení, který má za cíl vysvětlit nebo charakterizovat jevy, které jsou předmětem oboru ošetřovatelství

Odlišnost koncepčních modelů a teorií základním rozlišením mezi koncepčním modelem a teorií je úroveň abstrakce koncepční model je abstraktní systémem příbuzných koncepcí teorie je založena na koncepčním modelu, a je omezená, co do rozsahu většina oborů má jediné metaparadigma, ale více koncepčních modelů každý koncepční model může mít několik teorií

DĚKUJI ZA POZORNOST