Martina Litschmannová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_03_M9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Lomené výrazy Základní škola Libina, příspěvková.
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_18_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Statistika Základní škola Libina, příspěvková.
Kraje České republiky Porovnání krajů České republiky dle ekonomických údajů a údajů o obyvatelstvu Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Kapitola 1: Popisná statistika jednoho souboru2  Matematická statistika je věda, která se zabývá studiem dat vykazujících náhodná kolísání.  Je možno.
Mgr. Renáta Davidová.  Hrací plocha je rozdělena do 2 sloupců, které představují různé kategorie otázek.  Každé otázce ve sloupci je přiřazeno bodové.
Slouží ke grafickému znázorn ě ní množin, vztah ů mezi množinami a operací s množinami. Vennovy diagramy Projekt OP VK - CZ.1.07/1.1.26/ „Matematika.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
POZNÁMKA: Pokud chcete změnit obrázek na tomto snímku, vyberte obrázek a odstraňte ho. Potom klikněte na ikonu Obrázek v zástupném textu a vložte vlastní.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_09_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_18 Informatika - MS Excel – Typy grafů Autor: Pavlína.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_15_M9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Rovnice s neznámou ve jmenovateli Základní škola.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_01_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_14_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Statistika Základní škola Libina, příspěvková.
Č ÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Výrazy Základní škola Libina, p ř ísp ě vková.
Induktivní statistika
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_15_M6_Hanak TÉMA: Úhel
ABSOLVENTSKÁ PRÁCE Název absolventské práce
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
„VĚDA JE, DÁVÁ SPRÁVNÉ ÚDAJE, NEKLESEJTE NA MYSLI, ONA VÁM TO VYČÍSLÍ“
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Způsoby zápisu algoritmů
STATISTICKÉ METODY V GEOGRAFII
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Statistické pojmy. Statistické pojmy Statistika - vědní obor zabývající se zkoumáním jevů, které mají hromadný charakter Pojem statistika slouží k.
Sloupkový diagram Tematická oblast
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Charakteristiky variability
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_17_M9_Hanak TÉMA: Koule OBSAH: Povrch
Autor: Mgr. Ivana Tesařová
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_18_M9_Hanak TÉMA: Finanční matematika
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
2. seminární úkol - projekt
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Parametry polohy Modus Medián
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
FSS MUNI, katedra SPSP Kvantitativní výzkum x118 Téma 11: Korelace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Test z Metodologie – náměty k přípravě
Střední hodnoty Udávají střed celé skupiny údajů, kolem kterého všechny hodnoty kolísají (analogie těžiště). Aritmetický průměr - vznikne součtem hodnot.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10_M7_Hanak
STATISTIKA Exaktní věda Úkoly statistiky zjišťovat data
Jiří Vyskočil, Marko Genyg-Berezovskyj 2010
Základní statistické pojmy
Úvod do praktické fyziky
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_14_M9_Hanak
TŘÍDĚNÍ DAT je základní způsob zpracování dat.
Metody sociálních výzkumů
Matematická gramotnost napříč vzděláváním
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06_M9_Hanak TÉMA: Lomené výrazy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
20.1 Malá násobilka - násobení
… jak přesně počítat s nepřesnými čísly
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Transkript prezentace:

Martina Litschmannová Máme data – a co dál? (I.) Martina Litschmannová

Obsah: Co je to statistika? Jak provést statistické šetření? Jak analyzovat data? Exploratorní (popisná) analýza kategoriálních dat

Google – 3.106 odkazů (čeština), 58.106 odkazů (angličtina) Co je to statistika? Google – 3.106 odkazů (čeština), 58.106 odkazů (angličtina) Uspořádaný datový soubor (statistika přístupů na web. stránky, statistika střel na branku, statistika nehodovosti, ekonomické statistiky, …) Český statistický úřad, Real Time Statistics Project Teoretická disciplína, která se zabývá metodami sběru a analýzy dat (matematická statistika vs. aplikovaná statistika) Číselný údaj „syntetizující“ vlastnosti datových souborů (četnost, průměr, rozptyl, …)

Jak provést statistické šetření? úplné šetření výběrové šetření = ZÁKLADNÍ SOUBOR REPREZENTATIVNÍ výběr statistická jednotka statistické znaky – údaje, které u statistických znaků sledujeme (např. váha, výška, IQ, …)

Jak analyzovat data? Statistická indukce Exploratorní (popisná) statistika Exploratorní (popisná) statistika

Exploratorní analýza dat = Grafická prezentace a uspořádání dat do názornější formy a jejich popis několika málo hodnotami, které by obsahovaly co největší množství informací obsažených v původním souboru.

Typy statistických znaků (proměnných) Typy proměnných Kvalitativní proměnná (kategoriální, slovní...) Kvantitativní proměnná (numerická, číselná ...)

EDA pro kategoriální veličinu

Číselné charakteristiky TABULKA ROZDĚLENÍ ČETNOSTI Varianty xi Absolutní četnosti ni Relativní četnosti pi x1 n1 p1=n1 /n x2 n2 p2=n2 /n xk nk pk=nk /n Celkem: n1+n2+…+nk=n 1 + Modus (název nejčetnější varianty)

Číselné charakteristiky TABULKA ROZDĚLENÍ ČETNOSTI Typ pasažéra Absolutní četnosti Relativní četnosti (%) Muž 77 37,37864 Žena 85 41,26214 Dítě 44 21,35922 Celkem: 206 100,00000 1% … 2,06 osob 0,00001% ... 0,0000206 osob 0,1% … 0,206 osob Jak zaokrouhlovat relativní četnost?

Číselné charakteristiky TABULKA ROZDĚLENÍ ČETNOSTI Typ pasažéra Absolutní četnosti Relativní četnosti (%) Muž 77 37,4 Žena 85 41,3 Dítě 44 21,4 Celkem: 206 100,1 POZOR na zaokrouhlovací chybu!

Číselné charakteristiky TABULKA ROZDĚLENÍ ČETNOSTI Typ pasažéra Absolutní četnosti Relativní četnosti (%) Muž 77 37,4 Žena 85 41,3 Dítě 44 21,3 Celkem: 206 100,0 Dopočet do 100%!

Číselné charakteristiky TABULKA ROZDĚLENÍ ČETNOSTI Typ pasažéra Absolutní četnosti Relativní četnosti (%) Muž ? 37,4 Žena 41,3 Dítě 21,3 Celkem: 206 100,0 Relativní četnosti uvádějme vždy pouze jako doplněk absolutních četností, nikoliv samostatně!

Sloupcový graf (bar chart) Grafické znázornění Sloupcový graf (bar chart) „…můžete vytvořit sloupcový graf a dodat mu zcela nový a přitažlivý vzhled“ http://office.microsoft.com/cs-cz/excel-help/prezentace-dat-ve-sloupcovem-grafu-HA010218663.aspx

Sloupcový graf (bar chart) Grafické znázornění Sloupcový graf (bar chart)

Sloupcový graf (bar chart) Grafické znázornění Sloupcový graf (bar chart)

Sloupcový graf (bar chart) Grafické znázornění Sloupcový graf (bar chart)

Sloupcový graf (bar chart) Grafické znázornění Sloupcový graf (bar chart)

Sloupcový graf (bar chart) Grafické znázornění Sloupcový graf (bar chart)

Sloupcový graf (bar chart) Grafické znázornění Sloupcový graf (bar chart) Na co si dát pozor? Subjektivně vnímáme plochu (objem), nikoliv výšku jednotlivých „sloupců“.

Sloupcový graf (bar chart) Grafické znázornění Sloupcový graf (bar chart) Na co si dát pozor? zdroj dat: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions_per_capita

Sloupcový graf (bar chart) Grafické znázornění Sloupcový graf (bar chart) Na co si dát pozor? Subjektivně vnímáme plochu (objem), nikoliv výšku jednotlivých „sloupců“. Nadbytečné názvy grafu, legendy, … Neefektivní nuly A na co ještě?

Který z grafů je „správný“?

Určete pravdivost tvrzení: V žádných dvou letech nebyl počet studentů stejný. Zdroj: Testové příklady určené žákům 9. tříd.

? Určete pravdivost tvrzení: 241 240 ? Určete pravdivost tvrzení: V žádných dvou letech nebyl počet studentů stejný. Zdroj: Testové příklady určené žákům 9. tříd.

Sloupcový graf (bar chart) Grafické znázornění Sloupcový graf (bar chart) Na co si dát pozor? Subjektivně vnímáme plochu (objem), nikoliv výšku jednotlivých „sloupců“. Nadbytečné názvy grafu, legendy, … Neefektivní nuly Informativní hodnota grafu

B) Výsečový graf – koláčový graf (pie chart) Grafické znázornění B) Výsečový graf – koláčový graf (pie chart)

B) Výsečový graf – koláčový graf (pie chart) Grafické znázornění B) Výsečový graf – koláčový graf (pie chart)

B) Výsečový graf – koláčový graf (pie chart) Grafické znázornění B) Výsečový graf – koláčový graf (pie chart) Na co si dát pozor?

Jste pro navýšení hodinové dotace Matematiky na SŠ? Anketa Jste pro navýšení hodinové dotace Matematiky na SŠ? TAKHLE NE!!!

B) Výsečový graf – koláčový graf (pie chart) Grafické znázornění B) Výsečový graf – koláčový graf (pie chart) Na co si dát pozor? Neuvádění absolutních četností, resp. celkového počtu respondentů v „blízkosti“ grafu Nadbytečné názvy grafu

Výskyt krevních skupin a Rh faktoru v USA Krevní skupina Rh faktor Celkem Rh+ Rh- 38 7 45 A 34 6 40 B 9 2 11 AB 3 1 4 84 16 100 Procentuální zastoupení krevních skupin v populaci USA

B) Výsečový graf – koláčový graf (pie chart) Grafické znázornění B) Výsečový graf – koláčový graf (pie chart) Na co si dát pozor? Neuvádění absolutních četností, resp. celkového počtu respondentů v „blízkosti“ grafu Nadbytečné názvy grafu, legendy, … Ne vždy je graf přehlednější než tabulka

Zdroj: Testové příklady určené žákům 9. tříd. Co je to A, B, C, D? Jsou výseče odpovídající variantám B a D stejně velké? Lze velikosti jednotlivých výsečí charakterizovat v absolutních číslech i v procentech? Určete pravdivost tvrzení: Místo otazníku patří 20%. Místo otazníku patří 126 Kč. Část C je dvojnásobkem části D. Rozdělení četností kvalitativního znaku se znázorňuje kruhovým diagramem, kde různým hodnotám znaku odpovídají kruhové výseče, jejichž plošné obsahy jsou úměrné četnostem. (Prometheus)

Sloupcový graf (bar chart) Výsečový graf – koláčový graf (pie chart) Grafické znázornění Sloupcový graf (bar chart) Výsečový graf – koláčový graf (pie chart) Obrázkové grafy

Obrázkové grafy – užiteční pomocníci? Srovnání průměrných ročních nástupních platů učitelů středních škol v ČR (17 244 $) a Irsku (34 604 $)

Obrázkové grafy – užiteční pomocníci? Srovnání průměrných ročních nástupních platů učitelů středních škol v ČR (17 244 $) a Irsku (34 604 $)

Několik praktických příkladů aneb „To přece bylo v novinách…“

Obrázkové grafy – užiteční pomocníci? infografika (Zdroj: Mf Dnes, 10. 7. 2014: Zemědělci si rozdělí miliardy. Krávy a vepři se budou mít lépe.

„Úžasná infografika o výdajích státního rozpočtu České republiky v roce 2013“ Zdroj: http://www.estat.cz/zpravy/informace-k-projektum/kde-konci-vase-dane/

Zdroj: http://www. estat

Příklad s klobásou

Příklad s klobásou

Souboj vyhledávačů Zdroj: http://www.zive.cz/clanky/infografika-souboj-vyhledavacu-seznamcz-a-google/sc-3-a-167776/default.aspx

Souboj vyhledávačů Zdroj: http://www.zive.cz/clanky/infografika-souboj-vyhledavacu-seznamcz-a-google/sc-3-a-167776/default.aspx

Jak výsledky šetření zobrazit správně?

Jak výsledky šetření zobrazit správně?

Průzkum o představách studentů o budoucím zaměstnání Mimořádná příloha Mf Dnes, 27. 3. 2014 – výsledky šetření spol. Studenta Media (typ šetření: online dotazování, specifikace výběru: „přes tisíc vysokoškoláků ze všech ročníků po celé republice“)

Průzkum o představách studentů o budoucím zaměstnání S přesností na setinu procenta… 1000 studentů … 100% 10 studentů … 1% 0,1 studentů … 0,01% Proč není součet 100%? Čemu odpovídá velikost jednotlivých částí prstence? Mimořádná příloha Mf Dnes, 27. 3. 2014 – výsledky šetření spol. Studenta Media (typ šetření: online dotazování, specifikace výběru: „přes tisíc vysokoškoláků ze všech ročníků po celé republice“)

Jak výsledky šetření zobrazit správně? Co je pro Vás důležité při výběru zaměstnání? (vyberte 3 pro Vás nejdůležitější faktory) četnost rel. četnost (%) rel. četnost (%) vzhledem k počtu respondentů plat 692 22 67 profesní růst 550 18 53 atraktivita pracovní pozice 493 16 48 pracovní prostředí 479 47 work-life balance 443 14 43 benefity 234 8 23 reputace společnosti 199 6 19 celkem 3090 100% ---

Jak výsledky šetření zobrazit správně?

Literatura Litschmannová, M. (2012), Úvod do statistiky, elektronická skripta a doplňkové interaktivní materiály (kapitola Explorační analýza proměnných) Zvárová, J. (1999), Základy statistiky pro biomedicínské obory, dostupné on-line: http://new.euromise.org/czech/tajne/ucebnice/html/html/statist.html (kapitola 5) Pavlík, T., Dušek, L. (2012), Biostatistika, Akademické nakladatelství CERM, ISBN 978- 80-7204-782-6 (kapitola 2)

Děkuji za pozornost!