Navrhování tunelových staveb

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

KOMISE RADY HMP PRO CYKLISTICKOU DOPRAVU 35. jednání Rady HMP dne Koncepce rozvoje cyklistické dopravy a rekreační.
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
VODOROVNÉ ÚČINKY VOZIDEL NA VOZOVKU
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
PODZEMNÍ STAVBY Kolektory Ústav geotechniky.
Charakteristické znaky MHD
Dopravní a liniové stavby
Bezbariérovost veřejné dopravy
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
Trasování lesních cest
ÚVOD DO ŽELEZNIC.
Železniční dvojkolejné příhradové mosty
Modernizace záp. části ŽST.
Registrační číslo projektu
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
OUTDOOROVÉ AKTIVITY.
Trasování lesních cest
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Dopravní a liniové stavby Bezpečnostní zařízení
Moderní cyklistická doprava
Vypracovala: Žaneta Peikerová C1.B
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Trasování lesních cest
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Mimoúrovňové křižovatky
Trasování lesních cest
Popis mostu Účel Statické řešení Materiály Použitá technologie
Trasování lesních cest
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
Plánování a organizace veřejné dopravy
Zvýšení rychlosti nákladní kolejové dopravy
Technologie provádění CB krytů
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Úvod do pozemních komunikací
Tramvajová vozidla.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zásady navrhování dopravních – železničních staveb
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Projekt EVO1 Jednočlánkové bezbariérové tramvajové vozidlo typu EVO1 člen skupiny
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - pozemní komunikace (dálnice a silnice)
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Změny v tabulkách traťových poměrů. Změny v tabulce č. 01 Proti původní směrnici byly z tabulky vyjmuty údaje o zábrzdné vzdálenosti a údaje o délce vlaku.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Simulační modely dopravního proudu Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Železniční doprava Železniční trať Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Větrání podzemních staveb. Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené.
Dopravní a čerpací technika Komunikace Beton university Ing. Zdeněk Honzík.
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
Tabulky traťových poměrů
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Opatření ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu v kraji
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Hloubková analýza dopravních nehod elektrokol
Wien – Baden: integrace tramvaje se železnicí
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Zvyšování rychlostí na 200 km/h
Lanové dráhy visuté pozemní.
Vlakem z Prahy na letiště
Transkript prezentace:

Navrhování tunelových staveb

Rozdělení podzemních dopravních staveb Silniční tunely Železniční tunely Metro Podzemní tramvaj Podchody (chodci, cyklisté)

Silniční tunely - rozdělení Technologie výstavby Ražené Hloubené Budované kombinovaným způsobem Speciální způsoby výstavby Délky Krátké – do 300 metrů Střední – 300 až 3000 metrů Dlouhé – více než 3000 metrů Pozn. Specifický typ jsou podjezdy s délkou do 200 m, respektující příčný profil přilehlé komunikace

Navrhování silničních tunelů Projektování tunelů dle ČSN 73 7507 Příčné uspořádání pozemní komunikace Směrové vedení trasy Výškové vedení trasy

Silniční tunely – průjezdný profil Šířka dopravních pruhů ČR: Základní 3,5 metru, rozšířená 3,75 m (dle intenzity) Vodící proužky Šířka 0,25 m, resp. 0,5 m Nouzové pruhy Dle intenzity provozu:0,75m, 1,25m, 1,75m, 2,25m Chodníky Šířka 1,0 m Výška průjezdného profilu Základní výška 4,5m

Příčné uspořádání komunikace Obousměrné uspořádání bez nouzových pruhů a s nimi Obousměrné uspořádání je přípustné pouze na tunelech s nízkou intenzitou provozu

Příčné uspořádání komunikace Jednosměrné uspořádání bez nouzových pruhů a s nimi

Obecný průjezdný profil

Průjezdný profil – 1 pruh tunel Mrázovka - Praha

Průjezdný profil – 2 pruhy tunel Mrázovka - Praha

Průjezdný profil – 3 pruhy tunel Mrázovka - Praha

Alternativy příčného uspořádání Z důvodu úspory finančních prostředků lze místo nouzových pruhů zřizovat pouze nouzové odstavné zálivy viz.obr.A. Pro případ možnost

Směrové vedení trasy Poloměr směrových oblouků se volí tak, aby při zohlednění návrhové rychlosti nebylo nutné rozšiřovat dopravní pruhy. Návrhové rychlosti: Extravilán: 80 km/h, vyjimečně 100 km/h Intavilán: 70 km/h, 60 km/h, případně 50 km/h

Vliv na směrové poměry Technologie - doprava rubaniny mechanická min R = 12 – 30 m - TBM

Výškové vedení trasy Max.dovolený podélný sklon je 5%. Doporučuje se však volit takový sklon, aby nebylo nutné zřizovat přídavný stoupací pruh pro pomalá vozidla Z bezpečnostních se volí podélný sklon => maximálně 3% Z důvodu odvodnění => minimálně 0,5 (0,3)%

Předběžný návrh tvaru V místě styku společná tečna R1:RR > 2:1

Příčný řez – vlivy na tvar Účel stavby Geologické poměry Statické požadavky Hospodárnost výstavby Technologické podmínky

Železniční tunely Průjezdný profil železničních tunelů vychází z průjezdného profilu běžné trati doplněný služebním chodníkem do 120 km\h – jednostranný, šířky 0,5m nad 120 km\h – oboustranný, šířky 0,5m Pozn. pro rychlosti nad 140 km\h se z důvodu bezpečnosti budují pevná madla ve výšce 1100 mm sloužící jako držadlo a chránící osoby před účinky tlakové vlny

Kolejové lože

Průjezdný profil

Směrové a výškové řešení Snahou při návrhu železničních trati je navrhnout trasu „konstantního jízdního odporu“ Směrové řešení vychází z návrhové rychlosti a musí respektovat minimální poloměry směrových oblouků pro danou rychlost Maximální podélný sklon v přímé < 20 0/00 V oblouku a tunelu se snižuje o odpor, tak aby platilo pravidlo konstantního jízdního odporu Minimální podélný sklon > 5 (3) 0/00

Příklady maximálního sklonu Mt.Macdonald Tunnel,Canada 0,7% English Channel Tunnel 1,1% Severn Tunnel,England 1,1% Seikan Tunnel, Japan 1,2% Bospohorus Tunnel, Turkey,plán. 1,8% Kanmon Tunnel, Japan 2,2% Mersey Tunnel, England 3,7%

Ukázky silničních a železničních tunelů světa

Hamptom Roads Bridge-Tunnel

San Francisco Trans-Bay Tunnel

Detroit-Windsor Tunnel

New York City 63rd street Tunnel

Schéma podmořských tunelů v New York City

Seikan Tunnel

Trans-Tokyo Bay Tunnel

Vize budoucnosti Puget Sound floating tunnel

Vize budoucnosti Spojení Evropy a Afrikou přes Gibraltarskou úžinu

Metro Typy metra Pražské metro – klasický typ Lehké metro Klasické metro Expresní metro Pražské metro – klasický typ Max.podélný sklon – 40 promile Návrhová rychlost – 80 km\h Minimální poloměr oblouku - 500 (300) metrů Délka nástupiště – 100-120 metrů Špičkový interval souprav – cca 90 sekund

Obvyklé parametry typů metra

Hloubka a vzdálenost stanic trasy B

Dvojkolejný tunel pražského metra

Hloubená stanice

Ražená trojlodní stanice - Kobylisy