Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_212 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Jaroslava Klinderová Předmět Základy společenských věd Ročník 3. Datum vytvoření 20.12.2012 Anotace Výklad nové látky učení s problémovými otázkami, prezentace Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
UČENÍ Proces získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života, neprobíhá jen u člověka i u zvířete.
Co je cílem učení? Příprava na povolání Příprava na občanský život Čím lepší příprava a kvalitnější učení tím lepší a větší šance dobrého společenského postavení.
Jaké jsou předpoklady úspěchu? MOTIV - vnitřní potřeba vykonávat určitou potřebu Malé děti se učí spontánně s výraznou touhou poznat něco nového ( vyrovnat se dospělým aniž si to uvědomují ) V dospívání motivy k učení klesají, ale mladý člověk si uvědomuje význam vzdělání, začne se učit za pomoci volních vlastností ( vytrvalost, píle, svědomitost, houževnatost )
dospívání Začne se učit kvůli rodičům, posléze kvůli sobě Sebevzdělání Učíme se celý život
UČENÍ Záměrné Cílevědomé systematické
Fáze učení Motivační - příprava k učení, proč to děláme Poznávací – pronikáme do hloubky, získáváme zkušenosti Výkonná – správné provedení úkolu Kontrolní – správnost provedeného úkolu kontrolujeme
Fáze motivační Vědomosti – získávání informací o učivu ve škole , v televizi, internet Dovednosti – senzomotorické intelektové sociální Návyky – učením získané dovednosti, které děláme aniž si je uvědomujeme
SOCIÁLNÍ UČENÍ SOCIÁLNÍ UČENÍ Učení od druhých ( jsme obklopeni druhými lidmi ) např. stolování ( zacházení s příborem )
Formy sociálního učení Nápodoba ( běžné i u zvířat ) Posilování ( podmiňování )odměňování, trest Identifikace – funguje na stejném principu jako nápodoba, ale cílem není převzít část chování, ale ztotožnit se s celou osobou ( rodič, kamarád, idol,…)
OPAKOVÁNÍ: Co je učení? Co je cílem učení? Jaké jsou předpoklady úspěchu učení? Jaké je učení v dětství, v dospívání Učení je záměrné,………………….,……………………. Jaké jsou fáze učení? Fáze motivační…………….. Sociální učení je……………………………….., formy sociálního učení…………………………….
LITERATURA: ŠTEFANOVIČ, Jozef a kol. Psychologie pro Gymnázia [online]. [cit. 11.12.2012]. Dostupný na WWW: Jozef Štefanovič GILLERNOVÁ, Ilona a kol. Psychologie , Sociologie [online]. [cit. 11.12.2012]. Dostupný na WWW: Ilona Gillernová 2003, Jiří Buriánek Přemysl a kol. Člověk jako osobnost psychologie pro střední školy [online]. [cit. 11.12.2012]. Dostupný na WWW: Přemysl Šil, Jana Karolová