Myšlenkové mapy ve vzdělávání – software Anotace: Přednáška bude zaměřena na ukázku použití myšlenkových map ve vzdělávání z různých úhlů pohledu. Podíváme se na mapy v manažerské praxi ředitelů a ředitelek gymnázií, přes využití map v přípravě vzdělávacích programů, projektů a plánů, až po zpracování materiálů pro studenty. Z pohledu studentů jsou myšlenkové mapy ideální nástroj k tvorbě vlastních archivů informačních zdrojů, přípravě na zkoušky (maturita, přijímací zkoušky) i nástrojem pro celostní uchopení problematiky. Ukážeme, že řadu map lze zpracovat nejen elektronicky, ale lze využít i klasické cesty, což je mimořádně vhodné pro skupinovou práci. Krátká přednáška bude doplněna ukázkami materiálů, které si lze po přednášce volně stáhnout pro inspiraci. RNDr. Alex Vinšů, Ing. Miroslav Buchel Česká společnost kreativního myšlení, z.s.
Grafické uspořádání klíčových slov, doplněné obrázky vyznačující vzájemné vztahy a souvislosti. Klíčové vlastnosti myšlenkových map: Hierarchie Zapamatování Rozhodování Komunikační nástroj Metoda přístupu a zpracování informací. Byznys mapy. Konceptuální mapy. Myšlenková mapa
Průmysl 4.0 je označení pro současný trend digitalizace, s ní související automatizace výroby a změn na trhu práce, které s sebou přinese (Wikipedie) Internet věcí Internet služeb Digitální ekonomika Studie V roce 2000 bylo 75 % dat uloženo v analogové podobě. V roce 2007 však už téměř 94 % všech našich informací bylo digitálních. Zlomový rok 2002, kdy objem digitálních dat poprvé překonal kapacitu analogových informací, tudíž tento rok lze podle nich považovat za skutečný počátek digitální éry. Zdroj: www.usc.edu, http://vimeo.com/20928251 Fakta
Myšlenkové mapy a vzdělávání Komunita Ředitelé, management Učitelé, studenti Veřejnost Zájemci o studium Absolventi Rodiče Odborná veřejnost Veřejná správa Ministerstva Vysoké školy Osobní rozvoj Celoživotní vzdělávání Myšlenkové mapy a vzdělávání Sladění osobního a pracovního života Osobní rozvoj Veřejnost Učitelé, studenti Ředitelé, vedení
Digitálně nebo ... Jinak?
NOZ = 654 stran nebo mapa s 4120 uzly Proč digitálně? NOZ = 654 stran nebo mapa s 4120 uzly
Analogové mapy mají nezastupitelné místo, stejně jako tužka a papír. Týmová práce Jenom digitálně? Brainstorming Zapojení KREATIVITA !!! Analogové mapy mají nezastupitelné místo, stejně jako tužka a papír.
Manažerská praxe Příprava a vedení jednání Stanovení priorit Analýzy – SWOT, projektové analýzy, … Rozhodování, výběrová řízení, bodování Knowledge management - správa znalostí Časové plány, timemanagement Řízení projektů Strategické plánování Sestavování týmů, organizační struktury, definice vztahů Motivační programy, hodnocení Vzdělávání Manažerská praxe
Manažerská praxe
Učitelé Základní otázky – jak, kdy, kdo, proč, co, kde, které Členění – kapitoly, lekce, témata Vlastnosti Historie – chronologická posloupnost událostí Struktura – podoba věcí Funkce – co věci dělají Procesy – jak věci fungují Hodnocení – jak dobrá nebo užitečná je určitá věc Klasifikace – jaký vzájemný vztah mají věci Definice – co věci znamenají Osobnosti – které role nebo vlastnosti mají lidé Učitelé
Učitelé
Příklad – diplomka v myšlenkové mapě Zápis látky (přednášky) Uvědomit si strukturu témat Zvýraznit souvislosti Vlastní kódování Elektronicky nebo klasicky? Výhody digitální cesty Výhody klasické cesty ARCHIVACE, SYSTÉM Plánování studentských projektů Struktura projektu Dotčené skupiny Rozpočet Termíny Psaní seminárních prací a článků – SW + export do Wordu! Příprava na zkoušky (maturita, přijímací zkoušky) – struktura látky a časové plánování, kvalita Studenti Příklad – diplomka v myšlenkové mapě
Učitelé nebo studenti?
Vizualizace Postupy Návody Domlouvání Hledání řešení Komunikace
Archivy Knowledge managent
Řešení
Rozhodování Studentská „firma“ Elevator speech Výběr školy, oboru...
Rozhodování ... příklad z praxe
... ve formě myšlenkové mapy! První kniha v ČR s ISBN Knihy ... ve formě myšlenkové mapy!
Skupinová práce Třídění cizích myšlenek Opora paměti Kreativní myšlení Skupinové myšlenkové mapy, používají se zejména v případech: Společná kreativita Společná paměť Skupinové řešení problémů Skupinová analýza Skupinové rozhodnutí Skupinový projektový management Skupinové školení Skupinová práce
Digitálně v cloudu
Tabule nebo jakákoli volná plocha
Jak na to digitálně? Software, tablety, mobily ...
Software Potřebuji maximum možností včetně projektového plánování, rozpočtů Management Učitelé Mám specifické požadavky, nepotřebuji vše Studenti Volně dostupný nástroj, použití na dotykových zařízeních ZŠ Něco hodně jednoduchého a rychle! MŠ
Téma setkání
Další informace Kontakty, linky, materiály pro inspiraci
Materiály pro inspiraci Ukázka mapy anglické gramatiky Nový občanský zákoník Mapa pro sebehodnocení Plánování projektu Podnikatelský záměr Měsíční plán Diplomová práce ing. Miroslava Buchela ve tvaru myšlenkové mapy Formát souborů – export do HTML5, ev. PDF Materiály pro inspiraci
Česká společnost kreativního myšlení, z.s. www.cskm.cz RNDr. Alex Vinšů –vinsu@cskm.cz , prezident spolku Ing. Miroslav Buchel – buchel@cskm.cz
Krátké představení ČSKM Spolek, jehož účelem je: rozšiřování povědomí o kreativních technikách ve společnosti, podpora rozvoje využívání kreativních technik s důrazem na myšlenkové mapy, vzdělávání a pořádání vzdělávacích akcí, spolupráce se školami všech typů v oblasti kreativního myšlení, zajištění pomůcek a vydávání tiskovin pro výuku a využití technik kreativního myšlení, vytváření podmínek pro vznik a fungování komunity uživatelů kreativních technik, organizování činnosti komunity a rozvoj této komunity, všemi způsoby napomáhat rozvoji v oblasti kreativního myšlení na území České republiky. Krátké představení ČSKM