Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Advertisements

Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Rozpočtové určení daní na Slovensku
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
P ř íprava nového zákona o RUD Mgr. Petr Gazdík -starosta obce Suchá Loz -člen komise MF pro přípravu nového zákona o RUD.
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Fiskální význam daně z nemovitostí 18. února 2010 Mgr. Peter Chrenko náměstek ministra financí.
Systém financování územní veřejné správy
Daňová teorie a politika
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Daňový systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Novela RUD účinná k Novela RUD účinná k Hospodaření ÚSC Jan Zikl Ředitel odboru financování územních rozpočtů a prog. financování Ministerstvo.
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Rozpočty územních samosprávných celků Vybrané otázky Ing. Zuzana Trhlínová, Ph.D. Katedra veřejné správy, VŠFS Praha.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Daňová teorie a politika
Poplatkové právo Petr Mrkývka © 2011.
Marketingové prostředí obce
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
RUD – rozpočtové určení daní přílohy zákona č. 243/2000 Sb,
ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ PRO OBCE
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Ekonomické aspekty veřejné správy
Finanční a rozpočtové právo
REGIONÁLNÍ AKČNÍ PLÁN PRO ÚZEMÍ KRAJE VYSOČINA (RAP)
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Návrh na změnu RUD (kompromisní návrh) Miroslav Kalousek, ministr financí ČR.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
S DRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV Nevládní a politická organizace s celostátní působností, která sdružuje a hájí zájmy obcí a měst v ČR Vznik na počátku 2008.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
OBCE A KRAJE VE FINANČNÍ SPRÁVĚ. DECENTRALIZACE VEŘEJNÉ SPRÁVY 1990 – obnovení ve ř ejné samosprávy; obecní z ř ízení 1990 – obnovení ve ř ejné samosprávy;
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Nástroje finančního řízení - rozpočet obce PRSUR,
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Osnova: 1.Význam daňové soustavy 2.Definice daně 3.Právní úprava daní 4.Rozdělení daní v ČR 5.Základní pojmy 6.Otázky k opakování s řešením 7.Zdroje Daňová.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
1 Vývoj hlavních makroekonomických indikátorů české ekonomiky a jejich predikce I. Zdroj: Predikce makroekonomického vývoje na rok 2004, MFČR, 2004.
Obsah veřejných rozpočtů I 4. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 37.
RASC Financování Smart City
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Nástroje finančního řízení - rozpočet obce
Příjmy a výdaje SR.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočet obce Černovice
Systémy územních rozpočtů Jaro 2014
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
DAŇOVÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Normativní financování vztahy a souvislosti
Teorie fiskálního federalismu
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Ekonomické aspekty veřejné správy
Daňová soustava v ČR Daňová soustava v ČR Musí odpovídat soustavám EU
Transkript prezentace:

Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv Rozpočtové určení daní (RUD)

Finanční toky v RS SR: centralizovaný fond, daňové příjmy – PŘ SR x Decentralizovaná veřejná správa: rozdělení odpovědnosti za zabezpečování veřejných statků mezi jednotlivými články, či úrovněmi fiskálního systému Rozdělení odpovědnosti za financování veřejných statků optimální přiřazení příjmů v rámci RS?

Role místních a krajských rozpočtů Předpoklad: Decentralizace, změna konceptu řízení ve VS – od „řízení k vládnutí“ Obce a města jako základní aktér socio-ekonomického rozvoje, základ demokracie společnosti Kraje: koordinace zájmů Schopnost zajistit vysokou životní úroveň jak ve vztahu k obyvatelům i dalším subjektům v území Podpora budování kvalitního podnikatelského prostředí a usměrňování místního a regionálního rozvoje ve smyslu posilování konkurenceschopnosti území Předpoklady: Právní prostředí Lidské zdroje Finanční zdroje : rozpočet a majetek jako jeden ze zákadních nástrojů politiky územního rozvoje Míra finanční autonomie územních samosprávných celků!

Finanční kapacita rozvoje obcí, měst a krajů Potenciál dlouhodobého financování rozvoje a základní předpoklad finančního managementu: Majetek Vlastní daňové zdroje Další daňové zdroje Dotace – problematika metodiky a transparentnosti ODPOVĚDNOST

NAPLNĚNÍ TĚCHTO KRITÉRIÍ V PRAXI ? Požadavky na příjmy ÚS Dostatečně výnosné Do určité míry závislé na aktivitě obce/kraje Co nejrovnoměrněji rozloženy (solidárnost mezi územími) Plánovatelné Administrativně nenáročné NAPLNĚNÍ TĚCHTO KRITÉRIÍ V PRAXI ?

Časté změny legislativy RUD DPH Loterijní zákon …. Metodika dotačních titulů…

Rozpočtové určení daní Metodika přerozdělení finančních zdrojů ze SR do rozpočtů územních samospráv Kolik z celostátního výnosu daní a za jakých podmínek dostanou kraje a obce Oblast použití daňových příjmů na VV dle politické volby obce – příjmy mají „neúčelový charakter“

Vývoj RUD Velmi diskutovaná otázka, postoje územních samospráv – MF, SMO Analýzy, studie Podíl daňových příjmů jednotlivých dle velikostních kategorií obcí x další ukazatele RUD 1993-1995 RUD 1995-2000 RUD 2001-2012 RUD 2012-2013 RUD 2013 -2015 RUD 2016 Novela zákona o RUD, 1.1. 2017 (přijata prosinec 2015)

Změny financování lokálních samospráv do roku 2001: daňové příjmy obcí závisely na výnosech daní z příjmů vybraných od poplatníků se sídlem či bydlištěm na území obce, významnou roli hrála vazba na celookresní daňový výnos způsobovalo velké rozdíly v příjmech mezi stejně velkými obcemi a výraznou nestabilitu příjmů obcí v čase. velká daňová konkurence mezi obcemi, kdy obce vracely podnikatelům část vybraných daní, aby je udržely na svém území od roku 2001: důležitější než úspěšní podnikatelé v obci počet obyvatel – koeficienty atp. („honba za více obyvateli“) potřeba oba přístupy správně vyvážit a zohlednit další možné ukazatele – jako např. rozloha obce, starší obyvatelé, školní děti, nadmořská výška …..

Daňové příjmy procentuální podíl na výnosech z daní upravuje Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, novelizován 2007, 2012 VYHLÁŠKA ze dne 25. srpna 2015 o podílu jednotlivých obcí na stanovených procentních částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů Dva typy daní: sdílené daně - jejich výše není podmíněná velikostí daňového výnosu na území vymezeném pro výkon územní samosprávy, uplatňuje se zde solidární princip výlučné daně - jsou dány výší výnosu z příslušného území samosprávy

Struktura daňových příjmů obcí – sdílené daně Sdílené daně jsou tvořeny % podílem na výnosech: daně z přidané hodnoty daně z příjmu právnických osob (pokud není poplatníkem obec nebo kraje) daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků daně z příjmu fyzických osob vybírané srážkou daně z příjmu fyzických osob z podnikání

Procentuální rozdělení daňových výnosů Základní schéma !: http://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/ d-kraje-a- obce/Schema_rozpoctoveho_urceni_dani_20 16.pdf Výsledný podíl příjmů na obce: http://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativn i-dokumenty/2015/vyhlaska-c-213-2015- sb-22395

Přepočítací koeficienty Obce s počtem obyvatel od-do Koeficienty velikostní kategorie obcí Do 100 0,4213 101-200 0,5370 201-300 0,5630 301-1 500 0,5881 1 501-5 000 0,5977 5 001-10 000 0,6150 10 001-20 000 0,7016 20 001-30 000 0,7102 30 001-40 000 0,7449 40 001-50 000 0,8142 50 001-100 000 0,8487 101 001-150 000 1,0393 150 001 a více 1,6715 Hlavní město Praha 2,7611 Obce s počtem obyvatel od-do Koeficienty postupných přechodů Násobek postupných přechodů 0-50 1,0000 1,0000 x počet obyvatel obce 51-2 000 1,0700 50+1,0700 x počet obyvatel z obce přesahujících 50 2 001-30 000 1,1523 2 136,5 +1,1523 x počet obyvatel z počtu obyvatel obce přesahujících 2 000 30 001 a více 1,3663 34 400,9 +1,3663 x počet obyvatel z obce přesahujících 30 000 Počet obyvatel 10% Počet dětí v MŠ a žáků ZŠ 7% Postupné přechody 80% Započtená výměra kat.území obce 3%

Daňové příjmy podle RUD

Struktura příjmů obcí v roce 2012 a 2013

vlastní – výlučné daně daně z nemovitostí (obec) daně z příjmu právnických osob za předpokladu, že poplatníkem je příslušná obec/kraj

Vybrané články k tématu http://denik.obce.cz/clanek.asp?id=668912 8 http://denik.obce.cz/clanek.asp?id=664969 8 http://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6710577