Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv Rozpočtové určení daní (RUD)
Finanční toky v RS SR: centralizovaný fond, daňové příjmy – PŘ SR x Decentralizovaná veřejná správa: rozdělení odpovědnosti za zabezpečování veřejných statků mezi jednotlivými články, či úrovněmi fiskálního systému Rozdělení odpovědnosti za financování veřejných statků optimální přiřazení příjmů v rámci RS?
Role místních a krajských rozpočtů Předpoklad: Decentralizace, změna konceptu řízení ve VS – od „řízení k vládnutí“ Obce a města jako základní aktér socio-ekonomického rozvoje, základ demokracie společnosti Kraje: koordinace zájmů Schopnost zajistit vysokou životní úroveň jak ve vztahu k obyvatelům i dalším subjektům v území Podpora budování kvalitního podnikatelského prostředí a usměrňování místního a regionálního rozvoje ve smyslu posilování konkurenceschopnosti území Předpoklady: Právní prostředí Lidské zdroje Finanční zdroje : rozpočet a majetek jako jeden ze zákadních nástrojů politiky územního rozvoje Míra finanční autonomie územních samosprávných celků!
Finanční kapacita rozvoje obcí, měst a krajů Potenciál dlouhodobého financování rozvoje a základní předpoklad finančního managementu: Majetek Vlastní daňové zdroje Další daňové zdroje Dotace – problematika metodiky a transparentnosti ODPOVĚDNOST
NAPLNĚNÍ TĚCHTO KRITÉRIÍ V PRAXI ? Požadavky na příjmy ÚS Dostatečně výnosné Do určité míry závislé na aktivitě obce/kraje Co nejrovnoměrněji rozloženy (solidárnost mezi územími) Plánovatelné Administrativně nenáročné NAPLNĚNÍ TĚCHTO KRITÉRIÍ V PRAXI ?
Časté změny legislativy RUD DPH Loterijní zákon …. Metodika dotačních titulů…
Rozpočtové určení daní Metodika přerozdělení finančních zdrojů ze SR do rozpočtů územních samospráv Kolik z celostátního výnosu daní a za jakých podmínek dostanou kraje a obce Oblast použití daňových příjmů na VV dle politické volby obce – příjmy mají „neúčelový charakter“
Vývoj RUD Velmi diskutovaná otázka, postoje územních samospráv – MF, SMO Analýzy, studie Podíl daňových příjmů jednotlivých dle velikostních kategorií obcí x další ukazatele RUD 1993-1995 RUD 1995-2000 RUD 2001-2012 RUD 2012-2013 RUD 2013 -2015 RUD 2016 Novela zákona o RUD, 1.1. 2017 (přijata prosinec 2015)
Změny financování lokálních samospráv do roku 2001: daňové příjmy obcí závisely na výnosech daní z příjmů vybraných od poplatníků se sídlem či bydlištěm na území obce, významnou roli hrála vazba na celookresní daňový výnos způsobovalo velké rozdíly v příjmech mezi stejně velkými obcemi a výraznou nestabilitu příjmů obcí v čase. velká daňová konkurence mezi obcemi, kdy obce vracely podnikatelům část vybraných daní, aby je udržely na svém území od roku 2001: důležitější než úspěšní podnikatelé v obci počet obyvatel – koeficienty atp. („honba za více obyvateli“) potřeba oba přístupy správně vyvážit a zohlednit další možné ukazatele – jako např. rozloha obce, starší obyvatelé, školní děti, nadmořská výška …..
Daňové příjmy procentuální podíl na výnosech z daní upravuje Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, novelizován 2007, 2012 VYHLÁŠKA ze dne 25. srpna 2015 o podílu jednotlivých obcí na stanovených procentních částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů Dva typy daní: sdílené daně - jejich výše není podmíněná velikostí daňového výnosu na území vymezeném pro výkon územní samosprávy, uplatňuje se zde solidární princip výlučné daně - jsou dány výší výnosu z příslušného území samosprávy
Struktura daňových příjmů obcí – sdílené daně Sdílené daně jsou tvořeny % podílem na výnosech: daně z přidané hodnoty daně z příjmu právnických osob (pokud není poplatníkem obec nebo kraje) daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků daně z příjmu fyzických osob vybírané srážkou daně z příjmu fyzických osob z podnikání
Procentuální rozdělení daňových výnosů Základní schéma !: http://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/ d-kraje-a- obce/Schema_rozpoctoveho_urceni_dani_20 16.pdf Výsledný podíl příjmů na obce: http://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativn i-dokumenty/2015/vyhlaska-c-213-2015- sb-22395
Přepočítací koeficienty Obce s počtem obyvatel od-do Koeficienty velikostní kategorie obcí Do 100 0,4213 101-200 0,5370 201-300 0,5630 301-1 500 0,5881 1 501-5 000 0,5977 5 001-10 000 0,6150 10 001-20 000 0,7016 20 001-30 000 0,7102 30 001-40 000 0,7449 40 001-50 000 0,8142 50 001-100 000 0,8487 101 001-150 000 1,0393 150 001 a více 1,6715 Hlavní město Praha 2,7611 Obce s počtem obyvatel od-do Koeficienty postupných přechodů Násobek postupných přechodů 0-50 1,0000 1,0000 x počet obyvatel obce 51-2 000 1,0700 50+1,0700 x počet obyvatel z obce přesahujících 50 2 001-30 000 1,1523 2 136,5 +1,1523 x počet obyvatel z počtu obyvatel obce přesahujících 2 000 30 001 a více 1,3663 34 400,9 +1,3663 x počet obyvatel z obce přesahujících 30 000 Počet obyvatel 10% Počet dětí v MŠ a žáků ZŠ 7% Postupné přechody 80% Započtená výměra kat.území obce 3%
Daňové příjmy podle RUD
Struktura příjmů obcí v roce 2012 a 2013
vlastní – výlučné daně daně z nemovitostí (obec) daně z příjmu právnických osob za předpokladu, že poplatníkem je příslušná obec/kraj
Vybrané články k tématu http://denik.obce.cz/clanek.asp?id=668912 8 http://denik.obce.cz/clanek.asp?id=664969 8 http://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6710577