Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pokud balónek opřeme o jeden hřebík - praskne.
Advertisements

vlastnosti kapalin a plynů I. Hydrostatika
Pascalův zákon v praxi VY_32_INOVACE_17 - Pascalův zákon v praxi.
Hydraulické zařízení Hydraulické zařízení je založeno na přenosu tlaku podle Pascalova zákona. Jsou to dvě válcovité nádoby o různých průměrech u dna propojené,
Mechanika tekutin Kapalin Plynů Tekutost
Mechanika tekutin tekutina = látka, která teče
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
Pascalův zákon.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Deformační účinky síly
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Digitální učební materiál
Hydraulická zařízení (Učebnice strana 102 – 104)
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _645 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tlak plynu v uzavřené nádobě
Název materiálu: PASCALŮV ZÁKON – výklad učiva.
Hydraulická zařízení Z Pascalova zákona plyne: zatlačíme-li na kapalinu v uzavřené nádobě v jednom místě, vyvoláme stejné zvětšení tlaku ve všech místech.
Pascalův zákon Příklady.
Autor: Mgr. Barbora Pivodová
Mechanické vlastnosti kapalin Částice kapalin konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou malé mezery. Kapaliny jsou: téměř nestlačitelné tekuté.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tlak.
Zákon vzájemného působení dvou těles
VLASTNOSTI KAPALIN A PLYNŮ
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_TLAK.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
VY_32_INOVACE_11-20 Mechanika II. Kapaliny – test.
Mechanika II. Tlak VY_32_INOVACE_ Tlak v tekutinách Kapaliny a plyny nazýváme společným názvem tekutiny. Tlak je fyzikální veličina, která popisuje.
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_FYZIKA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_01_FII_SÍLA A JEJÍ VLASTNOSTI.
Název školy:. Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_13_Vztlaková síla Téma:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
Opakování: 1) Lze kapalinu stlačit? Navrhni a popiš pokus, kterým bys mohl dokázat, zda lze kapalinu stlačit. 2) Vyslov Pascalův zákon. 3) Jak vypočítáme.
Tlak v kapalinách. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_20_Nestejnorodá tělesa v.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 11 Anotace.
VY_32_INOVACE_
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Hydraulická zařízení Jednoduchý model hydraulického zařízení si můžeme vyrobit doma, potřebujeme k tomu dvě injekční stříkačky o různém průměru a hadičku,
Hydraulická zařízení – řešení úloh
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.29_Prace Datum: Ročník: Osmý
18. Pascalův zákon, hydraulika
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
7.ROČNÍK Tlak v kapalinách VY_32_INOVACE_
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Pascalův zákon Hydraulické zařízení. Pascalův zákon Hydraulické zařízení.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_59_F7
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Ing. Michaela Štainbruchová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tlak v kapalině Pascalův zákon.
Hydraulická zařízení - početní příklady
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_17 Mechanické.
Transkript prezentace:

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy:.   Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_11_Hydraulické zařízení Téma: 10B_Fy 7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 15.4.2013 v 7.A Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: Prezentace žákům vysvětluje princip hydraulického zařízení, uvádí příklady hydraulických zařízení na závěr dvě úlohy.

Hydraulická zařízení

Zopakuj si… Vyjádři vlastními slovy Pascalův zákon. Zvýšení tlaku v uzavřené nádobě, vyvolané vnějším stlačením, je ve všech místech kapaliny stejné. Působí-li na kapalné těleso vnější tlaková síla, vyvolá uvnitř kapaliny tlak, který je ve všech místech kapalného tělesa stejně velký. Tlak v kapalině vyvolaný vnější silou se šíří všemi směry stejně a má ve všech místech kapalného tělesa také stejnou velikost. ……

Princip hydraulického zařízení Hydraulické zařízení tvořeno ze dvou spojených nádob různého průměru, které jsou uzavřeny písty. F₂ S₁ S₂ F₁ 1.injekční stříkačka, píst : S₁=1cm² 2.injekční stříkačka, píst: S₂=4cm² Na píst S₁ budeme působit silou F₁ = 25N. V kapalině je vyvolán tlak p, který je ve všech místech kapalného tělesa shodný - tedy i na S₂. F₁ =25N p= F₁ : S₁ S₁=1cm²=0,0001m² x=25:0,0001 P=xPa p=250kPa

Princip hydraulického zařízení 1.injekční stříkačka, píst : S₁=1cm² 2.injekční stříkačka, píst: S₂=4cm² Na píst S₁ budeme působit silou F₁ = 25N. F₂ S₁ S₂ F₁ V kapalině je vyvolán tlak p, který je ve všech místech kapalného tělesa shodný - tedy i na S₂. F₁ =25N p= F₁ : S₁ S₁=1cm²=0,0001m² x=25:0,0001 P=xPa p=250kPa Výsledná tlaková síla F₂ posunující píst S₂ je … p =250 000Pa F₂=p∙S₂ S₂=4cm²=0,0004m² x=250 000∙0,0004 F₂=xN F₂=100N

Píst ve druhé, větší injekční stříkačce, je posunován silou 100N. Ke zvedání tělesa máme k dispozici větší sílu a to je pro nás velmi výhodné. Porovnejte obsahy obou pístů a velikosti sil, které na ně působí. S₂ : S₁ = 4 : 1 F₂ : F₁ = 100 :25 = 4 : 1 Kolikrát je větší plocha velkého pístu než plocha pístu menšího, tolikrát větší je i síla působící na větší píst (platí zde přímá úměrnost). Použijeme-li píst S₂ 10krát větší než píst S₁, získáme pro zvedání tělesa sílu F₂ 10krát větší než F₁ (síla, kterou jsme vynaložili). POZOR – Velký píst se posune po úměrně kratší dráze.

Hydraulická zařízení Úkol: vyhledejte další hydraulická zařízení.

V každém řádku tabulky jsou údaje pro jeden hydraulický lis. V tabulce doplň chybějící údaj pro každý lis. Lis S₁ S₂ F₁ F₂ 1 10cm² 1 000cm² 10N 2 300cm² 50N 750N 3 1,5cm² 0,30dm² 2MN 4 2,5cm² 200N 600kN Lis S₁ S₂ F₁ F₂ 1 10cm² 1 000cm² 10N 1 000N 2 20cm² 300cm² 50N 750N 3 1,5cm² 0,30dm²=30cm² 0,1MN 2MN 4 2,5cm² 7 500cm²=0,75m² 200N=0,2kN 600kN

Lékař zvedá křeslo s pacientem pomocí hydraulického zařízení. Obsah menšího pístu je 5cm². Obsah většího pístu je 200cm². Hmotnost křesla je 30kg, hmotnost pacienta je 100kg. Zvedne lékař silou 20N křeslo s pacientem do vhodné výšky pro svou práci? Když síla 20N nebude stačit na zvednutí křesla s pacientem, je třeba provést vhodnou úpravu zařízení. Obsah menšího pístu zůstane stejný. Je třeba obsah většího pístu zvětšit, nebo zmenšit, aby se lékaři podařilo zvednout křeslo s pacientem silou 20N?

S₁=5cm²=0,0005m² S₂=200cm²=0,02m² mk=30kg mp=100kg F₁=20N p=xPa F₂=yN p= F₁ : S₁ x=20:0,0005=40 000 p=40kPa F₂= p∙S₂ y=40 000∙0,02=800 F₂=800N Hmotnost pacienta a křesla je 130kg → potřebujeme zvedat silou větší než 1300N.→ Lékař křeslo s pacientem nezvedne. Je třeba zvětšit plochu většího pístu. Řešení úvahou: Větší píst je 40krát větší →na větší píst bude působit 40krát větší síla než na píst menší →F₂=40∙20N=800N.

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje:   BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, spol. s r.o., 2000, ISBN 80-7196-119-1. MÍČEK, Arnošt; KROUPA, Roman. Fyzika 2. Brno: Tvořivá škola, 2009, ISBN 80-903397-7-4. BOHUNĚK, Jiří. Sbírka úloh z fyziky pro žáky základní školy. Praha: Galaxie v Praze, 1993, ISBN 80-85204-21-5. AUTOR NEUVEDEN. wikimedia commons [online]. [cit. 15.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Blaise_pascal.jpg AUTOR NEUVEDEN. wikimedia commons [online]. [cit. 15.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Grapple_truck.png TIESSE. wikimedia commons [online]. [cit. 15.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cric_005.jpg AUTOR NEUVEDEN. Veletrh nápadů učitelů fyziky [online]. [cit. 15.8.2012]. Dostupný na WWW: http://vnuf.cz/sbornik/prispevky/03-06-Dirlbeck.html Obrázky jsou použity i z galerie Microsoft office.