Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Advertisements

Jan Amos Komenský Učitel národů.
JAN ÁMOS KOMENSKÝ (1592 – 1670) „Učitel národů“.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _05_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Doba Jana Amose Komenského
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Jan Amos Komenský ( JV Morava – Amsterdam)
České země za třicetileté války
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Jan Amos Komenský Materiál byl vytvořen v rámci projektu
BAROKO - umělecký směr 16. – 18. století
3/ Česká exilová literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Jan Amos Komenský.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Jan Amos Komenský ( ) Cílem vzdělání a moudrosti je, aby člověk viděl před sebou jasnou cestu života, po ní opatrně vykračoval,
Jan Amos Komenský 8. ročník.
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a statním rozpočtem.
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
Od Jiřího z Poděbrad k J. A. Komenskému Pohled do českých dějin 3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 7.ročník III
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Mistr Jan Hus (14. stol.)  kněz, myslitel, reformátor a kazatel  vyučoval na univerzitě v Praze a dva roky byl jejím rektorem  navrhl reformu pravopisu.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
NázevJan Amos Komenský AnotaceVýklad nové látky AutorMgr. Zuzana Šmerdová Očekávaný výstupŽák zná základní údaje z tohoto období Speciální vzdělávací potřeby.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
„Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jitka Havránková
Druh učebního materiálu
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_9SJ-4
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_07KR-3
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Jan Amos Komenský
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 JAN AMOS KOMENSKÝ Mgr
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Ve školních lavicích Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Jan Ámos Komenský.
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
28. březen 1592 – 15. listopad 1670 Mgr. Hana Šenková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Ján Ámos Komenský Tereza Mihalíková.
Jan Amos Komenský Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Datum: 5. 5. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_93 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora: Mgr. Jana Hávová Škola: Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín Název práce: Jan Amos Komenský Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 1. Časová dotace: 30 minut Vzdělávací cíl: Seznámení s osobností Jana Amose Komenského, jeho dílem filozofickým i pedagogickým. Posouzení aktuálnosti jeho pedagogických zásad. Pomůcky: ICT technika, projektor Inovace: Zapojení audiovizuální techniky do výuky. Mezipředmětové vztahy – Zeměpis.

Jan Amos Komenský 28. března 1592 – 15. listopadu 1670

Jan Amos Komenský významná česká osobnost světového významu „Učitel národů“ spisovatel, filozof, pedagog, básník, autor jazykových učebnic poslední biskup Jednoty bratrské → exulant završuje humanismus, žije v době baroka

Jan Amos Komenský * asi Nivnice (Morava) bratrské školy na Moravě univerzita v Německu (Heidelberg) učitel, biskup Jednoty bratrské po r. 1620 se skrýval, r. 1628 do exilu Lešno (Polsko), Anglie, Švédsko, Uhry, Nizozemí + Amsterdam pohřben v Naardenu (Nizozemsko) DÚ – Najděte na mapě Evropy všechna místa spojená s Komenským.

Činnost pedagogická činnost – učebnice, reformy školství literární věda, jazykověda Poklad jazyka českého – česko-latinský slovník shořel při požáru v Lešně práce na encyklopedii filozofická díla pansofie – touha po znalostech ze všech oborů

Filozoficko-náboženské spisy Listové do nebe fiktivní dopisy chudých lidí Kristovi; Kristus je nabádá k mírovému řešení konfliktů Kšaft umírající matky Jednoty bratrské kšaft = závěť umírající matka (Jednota bratrská) se loučí se svými pozůstalými dědicem má být celý národ

Filozoficko-náboženské spisy Labyrint světa a ráj srdce alegorická skladba poutník prochází městem (symbol světa), poznává různé stavy, povolání, … provází ho Všezvěd Všudybud a Mámení ukazují mu vše jako dobré on však všude vidí podvod a klam útěchu nachází u Boha – ráj srdce

Pedagogické dílo zásady moderní pedagogiky (dodnes platné) názornost přiměřenost od známého a jednoduchého ke složitějšímu učit znalosti i dovednosti výuka cizích jazyků a tělesné výchovy škola pro všechny, zdarma důraz na kázeň ve škole čtyřstupňové vzdělání po šesti letech

Pedagogické dílo Velká didaktika (Didactica magna) didaktika = nauka o tom, jak správně učit zásady výuky a výchovy ve škole přeložena do mnoha evropských jazyků Brána jazyků otevřená (Janua linguarum reserata) jak se učit cizí jazyky Svět v obrazech (Orbis pictus) jazyková učebnice zásada „škola hrou“ (schola ludus)

Jsou myšlenky Komenského stále aktuální? Žáky dělil podle nadání: bystré, které dělají radost bystré, ale líné bystré, vzpurné s nedostatkem bystré mysli s nedostatkem bystré mysli, líné s nedostatkem bystré mysli, vzpurné Rodiče a učitelé mají být vhodným příkladem pro dítě a vést jej ke správné životosprávě. Doporučuje vhodnou stravu, střídání práce a odpočinku, dostatečně dlouhý spánek (8 hodin) a správnou hygienu těla. Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Amos_Komensk%C3%BD

Literatura: Bláhová, Renata a kol. Literatura pro 1. ročník středních škol. Učebnice. Zkrácená verze. Didaktis: Brno, 2011. Horáková, Michaela – Kysučan, Lubor. Literatura I. Výklad, interpretace, literární teorie. Scientia: Praha, 1997. Hánová, Eva a kol. Odmaturuj z literatury. Didaktis: Brno, 2002. http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Amos_Komensk%C3%BD.

Zdroje obrázků Jan Vilímek: Jan Amos Komenský. Public Domain, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Jan_Amos_Komensk%C3%BD.jpg?uselang=cs. Jan Amos Komenský: Kresba města-světa z díla Labyrint světa a ráj srdce (1623), Public Domain, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Labyrint_sveta.jpg?uselang=cs. Jan Amos Komenský: Orbis Pictus (1658), Public Domain, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Orbis-pictus-021.jpg?uselang=cs.