Datum: 5. 5. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_93 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora: Mgr. Jana Hávová Škola: Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín Název práce: Jan Amos Komenský Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 1. Časová dotace: 30 minut Vzdělávací cíl: Seznámení s osobností Jana Amose Komenského, jeho dílem filozofickým i pedagogickým. Posouzení aktuálnosti jeho pedagogických zásad. Pomůcky: ICT technika, projektor Inovace: Zapojení audiovizuální techniky do výuky. Mezipředmětové vztahy – Zeměpis.
Jan Amos Komenský 28. března 1592 – 15. listopadu 1670
Jan Amos Komenský významná česká osobnost světového významu „Učitel národů“ spisovatel, filozof, pedagog, básník, autor jazykových učebnic poslední biskup Jednoty bratrské → exulant završuje humanismus, žije v době baroka
Jan Amos Komenský * asi Nivnice (Morava) bratrské školy na Moravě univerzita v Německu (Heidelberg) učitel, biskup Jednoty bratrské po r. 1620 se skrýval, r. 1628 do exilu Lešno (Polsko), Anglie, Švédsko, Uhry, Nizozemí + Amsterdam pohřben v Naardenu (Nizozemsko) DÚ – Najděte na mapě Evropy všechna místa spojená s Komenským.
Činnost pedagogická činnost – učebnice, reformy školství literární věda, jazykověda Poklad jazyka českého – česko-latinský slovník shořel při požáru v Lešně práce na encyklopedii filozofická díla pansofie – touha po znalostech ze všech oborů
Filozoficko-náboženské spisy Listové do nebe fiktivní dopisy chudých lidí Kristovi; Kristus je nabádá k mírovému řešení konfliktů Kšaft umírající matky Jednoty bratrské kšaft = závěť umírající matka (Jednota bratrská) se loučí se svými pozůstalými dědicem má být celý národ
Filozoficko-náboženské spisy Labyrint světa a ráj srdce alegorická skladba poutník prochází městem (symbol světa), poznává různé stavy, povolání, … provází ho Všezvěd Všudybud a Mámení ukazují mu vše jako dobré on však všude vidí podvod a klam útěchu nachází u Boha – ráj srdce
Pedagogické dílo zásady moderní pedagogiky (dodnes platné) názornost přiměřenost od známého a jednoduchého ke složitějšímu učit znalosti i dovednosti výuka cizích jazyků a tělesné výchovy škola pro všechny, zdarma důraz na kázeň ve škole čtyřstupňové vzdělání po šesti letech
Pedagogické dílo Velká didaktika (Didactica magna) didaktika = nauka o tom, jak správně učit zásady výuky a výchovy ve škole přeložena do mnoha evropských jazyků Brána jazyků otevřená (Janua linguarum reserata) jak se učit cizí jazyky Svět v obrazech (Orbis pictus) jazyková učebnice zásada „škola hrou“ (schola ludus)
Jsou myšlenky Komenského stále aktuální? Žáky dělil podle nadání: bystré, které dělají radost bystré, ale líné bystré, vzpurné s nedostatkem bystré mysli s nedostatkem bystré mysli, líné s nedostatkem bystré mysli, vzpurné Rodiče a učitelé mají být vhodným příkladem pro dítě a vést jej ke správné životosprávě. Doporučuje vhodnou stravu, střídání práce a odpočinku, dostatečně dlouhý spánek (8 hodin) a správnou hygienu těla. Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Amos_Komensk%C3%BD
Literatura: Bláhová, Renata a kol. Literatura pro 1. ročník středních škol. Učebnice. Zkrácená verze. Didaktis: Brno, 2011. Horáková, Michaela – Kysučan, Lubor. Literatura I. Výklad, interpretace, literární teorie. Scientia: Praha, 1997. Hánová, Eva a kol. Odmaturuj z literatury. Didaktis: Brno, 2002. http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Amos_Komensk%C3%BD.
Zdroje obrázků Jan Vilímek: Jan Amos Komenský. Public Domain, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Jan_Amos_Komensk%C3%BD.jpg?uselang=cs. Jan Amos Komenský: Kresba města-světa z díla Labyrint světa a ráj srdce (1623), Public Domain, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Labyrint_sveta.jpg?uselang=cs. Jan Amos Komenský: Orbis Pictus (1658), Public Domain, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Orbis-pictus-021.jpg?uselang=cs.