Pedagogika pro katechety

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak se přiblížit k dětem psychologické poznatky ve výchově.
Advertisements

Základní pojmy a souvislosti
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Pozitivní hodnocení sebe
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
PhDr. Mgr. et Mgr. Filip Dostál.  Symbol – jakýkoliv znak obdařený obecným, či abstraktním významem. Výsledek schopnosti člověka symbolizovat – rozlišovat.
Úvod do sociální a kulturní antropologie
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Teorie Lawrence Kohlberga
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Kultura Občanský a společenskovědní základ Autor: Mgr. Pavel Semerák
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
© Elena Cristino Hlavní představený P. Pascual Chávez Villanueva.
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Prezentace Exkurze do Benediktbeiernu Salesiáni. Zakladatel Jan Bosco.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Práva a povinnosti mezi manželi
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Socializace Kejřová.
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
5. Kultura jako řešení problémů přežití
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Transkript prezentace:

Pedagogika pro katechety 2. Enkulturace, socializace a morální vývoj PhDr. Mgr. et Mgr. Filip Dostál

Homo symbolicus – kultura jako lidské specifikum Symbol – jakýkoliv znak obdařený obecným, či abstraktním významem. Výsledek schopnosti člověka symbolizovat – rozlišovat a zevšeobecňovat Díky tomu přisuzuje významy a hodnoty Kulturní vzorec – souvislé vzorce významů a hodnot - soubor charakteristik označujících chování lidí specifické pro určitou kulturu „Kultura je celek, který zahrnuje vědění, víru, umění, právo, morálku, zvyky a všechny ostatní schopnosti a obyčeje, jež si člověk osvojuje jako člen společnosti.“ (E. B. Taylor podle MONTOUSSÉ, REBOUARD, 2005) „Kultura je celistvý systém významů, hodnot a společenských norem, kterými se řídí členové dané společnosti a které prostřednictvím enkulturace a socializace předávají dalším generacím.“ (MURPHY, 1998)

Proces, jehož prostřednictvím si jedinec v průběhu života osvojuje kulturu dané společnosti. Synonymum socializace Enkulturace do křesťanských kulturních vzorců není výchova víry! Podmínka relativně nutná, nikoliv postačující Enkulturace

Vztah víry a církve ke kultuře (kulturám) Princip autonomie - křesťanská víra se neidentifikuje s žádnou konkrétní kulturou a může se „vtělit“ do všech (GS čl. 58) Princip vtělení víry do kultury - křesťanské poselství není myslitelné bez vazby na zprostředkování kulturou. „Víra, která se nestane kulturou, není vírou plně přijatou, celistvě pochopenou a věrně prožívanou.“ (Sv. Jan Pavel II.) Princip pozitivního přijetí kultur - vtělením Ježíše Krista přijímá evangelium autentické hodnoty kultur, zúrodňuje je a proměňuje, proto církev „… svou prací působí, aby žádné dobré símě, které se najde zaseté v lidských srdcích a myslích nebo ve vlastních obřadech a kulturách národů, nejenom nezahynulo, nýbrž bylo ozdraveno, povzneseno a zdokonaleno k oslavě Boha, k zahanbení ďábla a k oslavě člověka.“ (LG čl. 57) Princip prorocké kritičnosti - vůči kulturám je nutno přistupovat s kritickým rozlišováním, vedle přijímání a rozvíjení dobrého také odhalovat a odsuzovat každé zlo, ať v rovině individuální, tak společenské, jakož i každou formu útoku na důstojnost člověka, stvořeného k Božímu obrazu. „Církvi jde o to, aby silou evangelia přetvářela měřítka, podle nichž lidé posuzují; jejich stupnici hodnot, jejich zájmy, způsob myšlení, prameny, z nichž čerpají své podněty a vzory, jestliže jsou v rozporu s Božím slovem a s plánem spásy. (EN čl. 19)

Pavel VI. – Evangelii nuntiandi „Rozštěpení mezi evangeliem a kulturou je bezesporu drama naší doby. Ale bylo tomu tak již i dříve, v jiných obdobích. Proto je třeba vyvinout všemožné úsilí o velkodušnou evangelizaci kultury, anebo přesněji řečeno různých kultur. Je třeba je obrodit stykem s radostnou zvěstí. K tomuto vzájemnému setkání však nelze dospět, jestliže není hlásána radostná zvěst.“ (EN čl. 20)

Multikulturní společnost „Žijeme ve světě, kde je kulturní výzva prvořadá, nejvíce provokativní a plná následků, katolická škola si je vědomá závažných úkolů, kterým mám čelit.“ Kongregace pro katolickou výchovu: Vychovávat společně v katolické škole (8. 9. 2007) čl. 54 Přijetí majoritou Izolace Integrace Uchování identity Marginalizace Asimilace

Subkultury Specifická kultura určité sociální skupiny

Jsou katolíci českou subkulturou?

Výchova kulturního projevu víry?

Některé kulturní projevy jsou dobově podmíněné Když děláme přesně totéž, co naši předkové, neděláme totéž!

Socializace Výchova a socializace jsou dva zprostředkující nástroje mezi jedincem a společností (a její kulturou) Výchova je záměrná, socializace méně Socializací se z biologického tvora stává tvor společenský a kulturní Společnost tím uplatňuje sociální kontrolu Ale měla by dbát i začlenění spontaneity a individuality do sociálního kontextu Cílem je zvnitřnění (interiorizace) sociálních norem „Celoživotní proces, v jehož průběhu si jedinec osvojuje specificky lidské formy chování, jednání, jazyk, kulturu a začleňuje se tak do společnosti.“

Sociální status a role Status je pozice člověka v sociální struktuře Ke každému statutu je připsána sociální role Sociální role je chování, která společnost od jedince zaujímající daný sociální status očekává. Většina lidí zastává současně více sociálních rolí Osvojování rolí je sociální zrání Děje se procesem sociálního učení Obrovskou roli v něm hraje nápodoba vzorů Nebezpečí „vyprázdnění“ individuality člověka

Sociální normy Pravidla, která řídí jednání jedinců Explicitní – zákony a další psaná pravidla Implicitní – „nepsaná“ – vynucovaná pocitem „co by tomu řekli lidé“ (tzv. zobecněný druhý) Vycházejí z hodnot uznávaných danou společností – často je jich více

Náboženská socializace „Náboženská socializace sleduje zapojení dítěte do světa zbožnosti, tak, jak je formován církví, do běžné náboženské praxe podle našeho katolického vyznání. Náboženskou socializací nedochází automaticky k první konverzi a ke vzniku osobního vztahu k Bohu.“ (DŘÍMAL) Náboženská socializace není výchovou víry! Podmínka (relativně) nutná, nikoliv postačující Výsledkem pouhé náboženské socializace je pouze úspěšné „hraní sociální role katolíka“!

Etická a sociální výchova - součást náboženské výchovy Výchova víry není pouze etická výchova! Náboženská výchova nutně obsahuje etickou výchovu Náboženská výchova nutně obsahuje také prosociální výchovu K participaci na společenství církve K lásce ke společnosti zahrnující veškeré lidstvo „Lidská bytost jako osoba je jednotou duše a těla, která se uskutečňuje dynamicky skrze otevřenost člověka pro vztah s druhým. Pro osobu je utvářející být s druhým a být pro druhé, což se uskutečňuje v lásce. Právě láska vede osobu, aby postupně rozšiřovala škálu svých vztahů nad rámec soukromého života a rodinných citů, že získá ducha univerzality a alespoň ve své touze obejme celé lidstvo.“ Kongregace pro katolickou výchovu: Vychovávat společně v katolické škole (8. 9. 2007) čl. 44

František – Evangelii gaudium „Autentická víra, která nikdy není pohodlná ani individualistická, implikuje vždy hlubokou touhu po změně světa, po předávání hodnot a po tom, abychom po svém odchodu zanechali po sobě něco lepšího.“ (EG čl. 183)

Vzájemná podmíněnost kognitivního, sociálního a mravního vývoje in Heidbrink (1997)

Lawrenc Kohlberg (1927 – 1987) Bezprostřední návaznost na Piagetovu teorii Podobně jako stádia kognitivního vývoje, předpokládá neměnnost jejich posloupnosti (relativizováno) Stádia morálního vývoje jsou kulturně nezávislá (relativizováno) Výrazně volnější vázanost morálního vývoje na věk, než u kognice

Kohlbergova stadia morálního vývoje Prekonvenční morálka – základ ve vnějších podnětech 1. stupeň – orientace na trest 2. stupeň – orientace na odměnu Konvenční morálka – základ v normách 3. stupeň – orientace na konkrétní osobu 4. stupeň – orientace na řád a konvenční morálku Postkonvenční morálka – základ v principech 5. stupeň – orientace na společenskou smlouvu 6. stupeň – orientace na transcendentní hodnoty

Literatura: Alberich Sotomayor, Emilio a Dřímal, Ludvík. Katechetika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 215 s. ISBN 978-80-7367-382-6. Havlík, Radomír a Koťa, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 174 s. ISBN 80-7178-635-7. Heidbrink, Horst. Psychologie morálního vývoje. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 175 s. Studium; 2. ISBN 80-7178-154-1. Keller, Jan. Úvod do sociologie. 4., rozš. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. 181 s. Studijní texty; sv. 2. ISBN 80-85850-25-7. Montoussé, Marc a Renouard, Gilles. Přehled sociologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 335 s. ISBN 80-7178-976-3. Murphy, Robert Francis. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998. 267 s. Studijní texty; sv. 15. ISBN 80-85850-53-2. Průcha, Jan. Interkulturní psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 199 s. Psychologie. ISBN 80-7178-885-6. Průcha, Jan, Mareš, Jiří a Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2. Šimíčková-Čížková, Jitka et al. Přehled vývojové psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 175 s. ISBN 978-80-244-2141-4. Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.