jen pro vnitřní potřebu Instruktor lyžování © 2010 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise OSÚ ZL
Technika - dovednosti O B S A H 1 hod. Sportovní trénink Základní pojmy, tělesná zátěž, reakce - superkompenzace, adaptace - kumulativní efekt, hodnocení zátěže Kondice - schopnosti Pohybové schopnosti - síla, rychlost, vytrvalost, koordinace, pohyblivost Technika - dovednosti Didaktické pokyny, model motorického učení, závěry pro praxi
zatížení sportovní výkon zotavení Základní pojmy genetika životospráva Sportovní trénink Základní pojmy zatížení kondice technika psychika taktika genetika sportovní výkon zotavení životospráva
klidových hodnot) trvá Tělesná zátěž (průběh): klid (předstartovní stav) - zátěž (trénink / závod) - zotavení Zátěž vyvolá okamžité funkční změny ve vteřinách Zotavení (návrat klidových hodnot) trvá minuty až hodiny REAKCE = odpověď na ZÁTĚŽ
Po zátěži probíhají velké metabolické změny hodiny až dny a vzniká super - kompenzace (vyšší výkon)
ADAPTACE = Trvalé a dostatečné zatěžování vede v týdnech a měsících k adaptaci, která vytvoří kumulativní efekt (KE) (vysokou výkonnost a sportovní formu) Velikost zatížení: * Doba trvání cvičení * Intenzita cvičení * Počet opakování * Interval a způsob odpočinku ADAPTACE = přizpůsobení se ZATÍŽENÍ Ukazatele hodnocení zatížení (podnětu): Druh * Síla * Doba trvání * Frekvence opakování
VELKÁ BARVA slabě červená červená až bílá Hodnocení zátěže (subjektivní příznaky) BARVA slabě červená červená až bílá POCENÍ slabé značné i pod pasem DÝCHÁNÍ zrychlené velmi rychlé, ústy, nepravidelné POHYBY správné nekoordinované POCITY bez stížností únava, bolí nohy a hlava, závratě, zvracení MALÁ únava VELKÁ únava Podle: ZOTOV (1950)
Dědičné vrozené vlohy a schopnosti (genotyp) i získané Kondice - schopnosti Dědičné vrozené vlohy a schopnosti (genotyp) i získané osvojené znaky - dovednosti (fenotyp) v pohybovém chování
Síla (S)-rychlost (R)-vytrvalost (V)-obratnost (O)-pohyblivost (P) a vzájemné propojení motorických schopností Upraveno podle ČELIKOVSKÝ (1990)
Technika - dovednosti 1 2 3 4 Podrobné informace o motorickém učení jsou v přednášce Pedagogika a psychologie
„uzavřené“ „otevřené“ Pohybové dovednosti - druhy „uzavřené“ prováděné ve stálých podmínkách „otevřené“ prováděné v proměnlivém prostředí Upraveno podle FARFEL (1975), VÉLE (1982), JAVŮREK (1986), WHITTING (1971), POULTON (1957), SELLS-TOLMAN-HENRY (1960), FUKUOKA (1971), SCHNABEL (1987), ČELIKOVSKÝ (1979)
Hodnocení pohybových dovedností ŠKÁLA (graf) Bez- vadně v terénu --------------- S chybami na lehkém svahu Nezvládá jízdu analýza záznamu pohybu goniometrie - měření úhlů částí těla např. v kotoulu letmo, při navazovaných lyžařských obloucích a pod. A 209o B testy a řetězce činností přihrávky, zásahy terče, dribling, uvolnění - dvojtakt - střelba, test základních oblouků, jízda po 1 lyži a pod. pozorování a škálování hodnocení uzlových bodů, známkování, stupně kvality, seznam prvků, grafické a numerické škály, bodování v gymnastice a v dalších tzv. „neměřitelných“ sportech C
K o n e c Autorský kolektiv: KOMEŠTÍK B., FINKOVÁ D., KRNÁČ P. a NOVÁK M.