Elektronické součástky a obvody

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ELEKTRONIKA Usměrňovače – filtrace napětí. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 12. Střídavý proud Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
AZ KVÍZ desetinná čísla
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Indukční cívka zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceJedno.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Elektromagnetická slučitelnost
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Pasivní součástky Nejrůznější formy a tvary
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Elektronické zesilovače
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Elektrické měřící přístroje
Elektrické měřící přístroje
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Elektronické součástky a obvody
Vznik střídavého proudu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Oscilátory
Elektromotor a jeho využití
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Reproduktorové výhybky I. a II. řádu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektronické součástky a obvody
Další součástky s jedním přechodem PN
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
10. Elektromagnetické pole, střídavé obvody
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
Elektronické součástky a obvody
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Elektronické součástky a obvody
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslicové měřící přístroje
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Normály elektrických veličin
Rezistory a jejich řazení.
Obor: Elektrikář slaboprod Ročník: 2. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Logické funkce a obvody
Důlní elektrické přístroje
Logické funkce a obvody
Důlní požáry a chemismus výbušniny
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Digitální učební materiál
Elektrické měřící přístroje
Logické funkce a obvody
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
SLOŽENÝ OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Elektronické součástky a obvody VY_32_INOVACE_Rypkova_ 04-1-20-AZ kvíz pro opakování Ing. Božena Rypková Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky

Anotace DUM slouží při opakování tématu, soutěž pro zpestření hodiny elektroniky a uzavření tématu o elektronických součástkách.

AZ kvíz - pravidla hry Vytvořte dva týmy - červený a zelený. Cílem hry, spojit tři strany trojúhelníku. V případě, správné odpovědi, získá tým pole ve své barvě. Další otázku volí protihráč. V případě, špatné odpovědi, pole nezískáte a možnost odpovědět má váš protihráč. Pokud protihráč nechce odpovědět a získat tak pole, má možnost volby jiné otázky. V případě, že otázka vybraného pole nebyla správně zodpovězena ani vámi, ani protihráčem, máte ještě možnost vybrat jednu otázku náhradní. Rozhodčí měří čas.

N4 N5 N6 N2 N3 N1 1 1 15 15 2 16 2 16 3 17 3 17 1 4 4 18 18 5 19 5 2 3 19 6 6 20 20 4 5 6 7 7 21 21 8 22 8 22 7 8 9 10 9 9 23 23 15 10 10 11 12 13 14 24 24 11 25 11 25 17 18 19 20 21 16 12 12 26 26 13 27 13 27 25 26 27 28 22 23 24 14 14 28 28

Otázka č. 1 Součástka způsobuje, že napětí předchází proud o 90°. O jakou součástku se jedná? Ideální cívku na zadání

Otázka č. 2 Co je to impedance? Celkový odpor střídavého obvodu ve kterém je zapojeno 2 a více různých součástek. na zadání

Otázka č. 3 Jak rozdělujeme pevné rezistory? Vrstvové a drátové na zadání

Otázka č. 4 Na které součástce je napětí a proud ve fázi? Na rezistoru. na zadání

Otázka č. 5 Jaký je rozdíl mezi potenciometrem a trimrem Potenciometr se používá k častému přestavování odporu, trimr k občasnému. na zadání

Otázka č. 6 Zařaď cívku z hlediska obvodového Pasivní, lineární, kmitočtově závislá součástka. na zadání

Otázka č. 7 Vyjmenuj hlavní části vzduchového kondenzátoru. Stator a rotor. na zadání

Otázka č. 8 Napiš Ohmův zákon pro cívku I = 𝑼 𝝎 𝑿 𝑳 na zadání

Otázka č. 9 Jaká je základní vlastnost cívky a její jednotka? Indukčnost, jednotka Henry. na zadání

Otázka č. 10 Co je to tolerance je odchylka od nominální (jmenovité) hodnoty na zadání

Otázka č. 11 Jaký je směr otáčení fázoru? Proti směru hodinových ručiček. na zadání

Otázka č. 12 Který fázor je řídící u sériového zapojení součástek? Fázor proudu. na zadání

Otázka č. 13 Které součástky řadíme mezi reaktanční? Cívku a kondenzátor na zadání

Otázka č. 14 Co je to tolerance? je odchylka od nominální (jmenovité) hodnoty na zadání

Otázka č. 15 Jak se jmenuje odpor ideálního kondenzátoru? (všechny tři názvy) Zdánlivý odpor kondenzátoru, kapacitní reaktance, kapacitance na zadání

Otázka č. 16 Co vyjadřuje účiník Vyjadřuje jak velkou část zdánlivého výkonu přeměňuje obvod na činný výkon na zadáníSnímek 4

Otázka č. 17 Co je to jmenovité zatížení rezistoru a kdo jej stanovuje? – je to výkon, který se smí v rezistoru přeměnit na teplo – podmínky stanovuje norma. na zadání

Otázka č. 18 Jak se značí efektivní hodnota veličiny? Velkým písmenem bez indexu (U, I) na zadání

Otázka č. 19 Který fázor je řídící u paralelního zapojení součástek? Fázor napětí na zadáníSnímek 4

Otázka č. 20 Co jsou to tlumivky? Tlumivky jsou cívky, které kladou velký odpor střídavému proudu při určitých frekvencích. na zadání

Otázka č. 21 Jak se mění hodnota kapacitní reaktance, když frekvence roste? Klesá. na zadání

Otázka č. 22 Co znamenají jednotlivé části náhradního obvodu cívky? 𝑅 𝑠𝑠 𝑅 𝑗 𝑅 𝑑 𝑅 𝑣 𝑅 𝑠𝑘 𝐶 𝑝 Rss - stejnosměrný odpor Rj - představuje ztráty v jádře cívky (jak hysterezní, tak vířivými proudy) Rd - dielektrické ztráty v kostře cívky Rv - ztráty vzniklé vyzářením části energie z cívky do okolního prostoru Rsk - zvětšování odporu vodiče vlivem průchodu střídavého proudu při vyšší frekvenci Cp - parazitní kapacita (vzájemná kapacita závitu) na zadání

Otázka č. 23 Vyjmenuj hlavní části transformátoru Primární a sekundární vinutí, jádro na zadání

Otázka č. 24 Jaký je rozdíl mezi ideální a reálnou součástkou? Ideální má jen jednu vlastnost (odpor, indukčnost nebo kapacitu). Reálná má různou kombinaci těchto vlastností. na zadání

Otázka č. 25 Co je to transformátor? Transformátor je elektrický netočivý stroj bez pohyblivých částí, který snižuje nebo zvyšuje napětí U a proud I, při nezměněném kmitočtu f. na zadání

Otázka č. 26 Co je to admitance? Vodivost v obvodu střídavého proudu. Jedná se o převrácenou hodnotu impedance. na zadání

Otázka č. 27 Jak se jmenuje odpor ideální cívky? (všechny tři názvy) Zdánlivý odpor cívky, indukční reaktance, induktance na zadání

Otázka č. 28 Co je to kapacita kondenzátoru? Je schopnost kondenzátoru hromadit (akumulovat) elektrický náboj. na zadání

C = ε 𝑺 𝒅 Náhradní otázka č. 1 Jak vypočítáme kapacitu kondenzátoru? na zadání

Náhradní otázka č. 2 Ve fázorovém diagramu je fázor proudu, fázor napětí na ideálním kondenzátoru fázor napětí na rezistoru. Které s těchto fázorů můžeš sečíst? Oba fázory napětí. na zadání

Náhradní otázka č. 3 Na čem závisí kapacita kondenzátoru? Závisí na: ploše desek vzdálenosti desek permitivitě na zadání

Náhradní otázka č. 4 Co je to dvojbran, uveď příklad Je el. zařízení zapojené do obvodu čtyřmi svorkami Příklad: zesilovač, usměrňovač, transformátor… na zadání

Náhradní otázka č. 5 Zdánlivý odpor cívky se při zvyšující se frekvencí… Zvyšuje na zadání

Náhradní otázka č. 6 Můžeme do jednoho fázorového diagramu nakreslit fázory proudu různých frekvencí? Ne na zadání

Použitá literatura KESL, Jan. Elektronika: učebnice : základní studijní materiál pro střední školy. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 143 s. ISBN 80-7300-143-8. HÄBERLE, Heinz. Průmyslová elektronika a informační technologie: učebnice : základní studijní materiál pro střední školy. Vyd. 1. Praha: Europa-Sobotáles, 719 s. ISBN 80-867-0604-4.