STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB INTONAČNÍ METODY Mgr. Eva Řebíčková
Materiál slouží k prezentaci učiva intonačních metod. ANOTACE Materiál slouží k prezentaci učiva intonačních metod. Údaje jsou uvedeny v bodech, které mohou posloužit učiteli jako osnova při výkladu učiva. Fakta jsou doplněny notovou dokumentací.
INTONACE Schopnost správně si představit a zazpívat tóny na základě zrakového podnětu podle notového zápisu bez pomocí hudebního nástroje
ZAINTONUJTE TENTO HUDEBNÍ ÚRYVEK
VÝBORNĚ TENTO HUDEBNÍ ÚRYVEK BYL JEDNODUCHÝ A ABYCHOM ZVLÁDLI TAKÉ TĚŽŠÍ INTONAČNÍ ÚRYVKY A ABYCHOM TUTO SCHOPNOST PLNĚ ROZVINULI, VYUŽÍVÁME K TOMU INTONAČNÍ METODY POJĎME SE PODÍVAT, JAKÉ INTONAČNÍ METODY ZNÁME
TONÁLNÍ PÍSŇOVÁ METODA (metoda opěrných písní) INTONAČNÍCH METODY SOLMIZACE TONÁLNÍ PÍSŇOVÁ METODA (metoda opěrných písní) NÁPĚVKOVÁ INTONAČNÍ METODA
SOLMIZACE Intonační metoda založena na tom, že jednotlivé stupně stupnice jsou pojmenovány solmizačními slabikami (do – re – mi – fa – so – la – si – do)
POJĎME SI ZAINTONOVAT PODLE SOLMIZAČNÍ METODY
TONÁLNÍ PÍSŇOVÁ METODA Autor Ladislav Daniel Intonační metoda založeno na tom, že si jednotlivé stupně stupnice vybavíme podle některé známé písně, která příslušným tónem začíná
ZAZPÍVÁME SI TĚCHTO 8 LIDOVÝCH PÍSNÍ Dívča, dívča Maličká su Koukej,koukej Ráda, ráda Ovčáci, čtveráci To je zlaté posvícení Ach není, tu není Oči černé oči
VÝBORNĚ! PRÁVĚ TYTO PÍSNĚ POUŽIJME JAKO PÍSNĚ OPĚRNÉ K VYBAVENÍ SI JEDNOTLIVÝCH STUPŇŮ STUPNICE. BUDEME JIM ŘÍKAT OPĚRNÉ PÍSNĚ.
OPĚRNÉ PÍSNĚ 1. stupeň Ovčáci, čtveráci 2. stupeň Dívča, dívča 3. stupeň Maličká su 4. stupeň Oči černé oči 5. stupeň To je zlaté posvícení 6. stupeň Ach není, tu není 7. stupeň Koukej, koukej Vašku 8. stupeň Ráda, ráda
NÁPĚVKOVÁ INTONAČNÍ METODA Autor František Lýska Intonační metoda založena na tom, že si jednotlivé intervaly vybavíme podle nápěvků – počátečních melodických úryvků známých lidových písní Zazpívat intervalový krok nám pomůže lidová píseň, která příslušným intervalem začíná
POJĎME SI ZAZPÍVAT TYTO LIDOVÉ PÍSNĚ Ach synku, synku Kočka leze dírou Běží liška k Táboru Hoří Ej lásko, lásko U panského dvora Růžovou Ti krinolínu Sil jsem proso
SKVĚLE A PRÁVĚ MELODICKÉ ÚRYVKY TĚCHTO LIDOVÝCH PÍSNÍ NÁM POMOHOU ZAZPÍVAT PŘÍSLUŠNÝ INTERVALOVÝ KROK
LIDOVÉ PÍSNĚ SLOUŽÍCÍ JAKO MELODICKÉ ÚRYVKY čistá prima velká sekunda velká tercie čistá kvarta čistá kvinta velká sexta velká septima čistá oktáva Ach synku, synku Kočka leze dírou Běží liška k Táboru Hoří Ej lásko, lásko U panského dvora Růžovou Ti krinolínu Sil jsem proso
ZOPAKUJEME SI, CO JSME SE NAUČILI CO JE INTONACE? CO NÁM SLOUŽÍ K ROZVÍJENÍ SCHOPNOSTI SPRÁVNÉ INTONACE? JAKÉ ZNÁTE INTONAČNÍ METODY? CHARAKTERIZUJTE SOLMIZAČNÍ INTONAČNÍ METODU. CHARAKTERIZUJTE TONÁLNÍ PÍSŇOVOU METODU. CHARAKTERIZUJTE NÁPĚVKOVOU INTONAČNÍ METODU.
ZAPAMATOVALI JSTE SI TOHO OPRAVDU HODNĚ DĚKUJI ZA POZORNOST NASHLEDANOU
Použitá literatura a zdroje http://inzer.cz/hudba/lekce-ucitele/hledam-ucitele-intonace-48549.html http://eamos.pf.jcu.cz/amos/kat_hv/modules/low/kurz_text.php?identifik=kat_hv_6773_t&id_kurz=&id_kap=4&id_teach=&kod_kurzu=kat_hv_6773&id_kap=4&id_set_test=&search=&kat=&startpos=5 http://sisinaaa.blog.cz/0708 http://misa-bezva.blog.cz/rubrika/smajlici Kovařík, Vladimír: Hudební výchova pro střední pedagogické školy, SPN 1988 Vlastní zdroje autora