Teorie kvality přemístění Předmět: Teorie dopravy Ing

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nauka o podniku Seminář 7..
Advertisements

Logistické náklady Ivan Gros
PODNIKOVÉ PROCESY A JEJICH SPOLEHLIVOST
PROJEKTOVÝ DEN 27. ČERVENCE 2010 STŘEDNÍ ŠKOLA AUTOMOBILNÍ, MECHANIZACE A PODNIKÁNÍ, KRNOV, OPAVSKÁ 49 Ing. Marák Vladimír Tento projekt.
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Logistika Ing. Jan Pivoňka.
Modely řízení zásob I. Deterministické
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Poptávka na trhu zboží a služeb
ŘÍZENÍ ZÁSOB.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
B) Nabídková funkce.
SYSTÉMY ŘÍZENÍ ZÁSOB Jana Burešová Kateřina Cimická
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 11/14.
ÚČTOVÁ TŘÍDA 1 ZÁSOBY.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14.
Úvod do podnikových financí
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
A) Determinanty nabídky
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
HDP= hrubý domácí produkt
VÝZNAM ZÁSOB v logistických řetězcích
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 3/14.
Výběr dodavatelů Ivan Gros
MARKETING.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Autor: Ing.Holenda Jiří
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
2 LOGISTICKÉ SYSTÉMY Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Metoda QFD Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D. prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Logistika.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Majetek podniku. oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) dlouhodobý.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Ing. Petr Klímaanalýza umístění skladu1 Analýza umístění skladů.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
PŘEJÍMKA ZBOŽÍ PŘÍJEM ZBOŽÍ - zahrnuje tyto dvě hlavní operace: 1.odběr zboží od dodavatele 2.přejímku zboží - kontrolu množství a jakosti odebraného.
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Zásobování prodejny Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1.Požadavky na zásobování prodejen 2.Dodavatele 3.Dodavatelsko-odběratelské vztahy 4.Rozdělení.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kvalita dopravy v logistických procesech Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
FUNKCE DOPRAVY V LOGISTICE Logistická doprava  Dopravní systém, který vyhovuje logistickému řízení oběhových procesů, označujeme jako logistickou dopravu.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ Užitné vlastnosti zboží Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Zásoby Kateřina Pinkasová. Zásoby  jsou hospodářské prostředky, představují suroviny, materiály, součástky, polotovary, moduly, hotové výrobky  Jednorázově.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Ekonomika – základní pojmy.
Základní výpočty v silniční nákladní dopravě II Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
OBSTARÁVACÍ FUNKCE PODNIKU (NÁKUPNÍ, POŘIZOVACÍ, ZÁSOBOVACÍ)
MHD a její základní znaky
Železniční nákladní doprava v 21. století
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Transkript prezentace:

Teorie kvality přemístění Předmět: Teorie dopravy Ing Teorie kvality přemístění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.

Dopravu lze charakterizovat jako odvětví ekonomiky, které se nápadně odlišuje od ostatních odvětví některými svými vlastnostmi (zvláštnostmi). Z národohospodářského hlediska je doprava společenskou infrastrukturou.

Zvláštnosti dopravy: Produktem dopravy nejsou hmotné statky, ale nehmotný užitečný produkt přemístění. Dopravou se nevytváří nové užitné vlastnosti hmotných statků, které přemísťujeme, s výjimkou jediného, že přemístění umožňuje jejich spotřebu. Je tedy zřejmé, že podmínkou efektivnosti dopravy je předpoklad, že realizací přemístění bude užitná hodnota spotřebována. Zboží bude přemístěna ke spotřebě.

V opačném případě vznikají ztráty, které mají dvojí charakter: a) Ztráty se rovnají nákladům na výrobu nespotřebovaných užitných hodnot. b) Ztráty se rovnají nákladům na přemístění těchto užitných hodnot.

Uvedené ztráty mohou nastat v zásadě ze dvou důvodů: 1) Jde o přepravy zbytečné, neúčelné – když přemístěním materiálu a výrobků vznikají nespotřebované zásoby, přepravuje se materiál nebo suroviny, které lze ve stejné kvalitě a ceně získat z místních zdrojů nebo z blíže položených lokalit apod.

2) Přemístění nesplní svou funkci vinou dopravy – zásilka je dodána po lhůtě určení ke spotřebě, působením technologického procesu dopravy se mění funkční nebo estetické vlastnosti zboží apod. V tomto případě se jedná o nekvalitní dopravu.

Ještě mohou také přistoupit ztráty z překročení optimálních nákladů a to v těch případech, kdy vinou dlouhých dodacích lhůt jsou v ekonomice přepravce vázány značné kapitálové náklady, tj. vytvářejí se nepravé sklady zboží v dopravních prostředcích a zvyšují se tak v skutečnosti stavy zásob.

Z pohledu dopravní soustavy a její funkce v logistickém systému je tedy dopravu nutno řídit z hlediska: - optimální dělby práce mezi druhy dopravy pro zabezpečení logistické objednávky dopravy - optimální kvality přepravy - minimalizace nákladů jak na vlastní proces přemístění, tak na oběhové procesy celkově.

Souhrn vlastností dopravní soustavy a jednotlivých druhů dopravy, založených na technické základně a technologii dopravy, které uvedené vlastnosti charakterizují, lze označit pojmem funkční efektivnost dopravy.

Z hlediska dopravní soustavy lze funkční efektivnost dopravy charakterizovat následujícími třídami vlastností:

1). schopnost dopravy vytvářet sítě; tato schopnost 1) schopnost dopravy vytvářet sítě; tato schopnost znamená zabezpečení dopravní obsluhy libovolného místa v osídlení a je jedním z předpokladů funkce a fungování oběhových procesů, jejichž výsledným efektem je zabezpečit spotřebu výrobní produkce 2) schopnost dopravy přepravit teoreticky libovolně velká nebo malé množství zboží nebo materiálu

3) stupeň rychlosti přepravy (měřeno v režimu „z domu do domu“) 4) stupeň časové jistoty dopravního výkonu, který je určen časem dosažení cíle přepravy a pásmem spolehlivosti dodržení tohoto času 5) stupeň pohodlnosti dosažení a použití dopravního prostředku, resp. dopravního systému

6) stupeň bezpečnosti dopravy (nepoškození zásilky), včetně míry otřesů a jiných vlivů mechanického, chemického nebo biologického charakteru vyplývajícího z použité technologie dopravy i vlastního pohybu dopravního prostředku, které mohou mít vliv na funkční a estetické vlastnosti přepravovaného zboží 7) výše narůstajících nákladů na přepravu 8) stupeň poskytování dalších služeb v průběhu pohybu dopravního prostředku po dopravní cestě nebo v době, kterou objekt přepravy tráví v přepravní době mimo dopravní prostředek (např. poskytování obalů, ošetřování zvířat, spediční služby, nejrůznější manipulace se zásilkami za přepravce)

Tyto vlastnosti (1 – 8 ) nemají stejnou váhu ani mezi sebou, ani pro srovnání jednotlivých druhů dopravy a dopravních systémů.

Při hodnocení funkční efektivnosti dopravy je nutné brát ohled na přepravní vlastnosti přepravovaných objektů. V nákladní přepravě se používá pojem afinita zboží (zásilky) Afinita zboží určuje přepravní vlastnosti zboží v daném dopravním prostředku nebo dopravním systému.

Afinitu zboží charakterizují především tyto vlastnosti: A) místo vzniku a zániku přepravy, případně přepravní cesta, jestliže ji chce volit přepravce (tj. uživatel dopravy) B) obvyklé množství přepravovaného zboží připadající na jednu zásilku (hromadné substráty, kusové zboží) vyjádřené hmotností, objemem,počtem kusů

C). nároky na rychlost přepravy, vyplývající např C) nároky na rychlost přepravy, vyplývající např. z rychlosti zkazitelnosti zásilky nebo možných změn zásilky v době přepravy (např. tzv. přirozený úbytek hmotnosti z důvodu vysychání, rozprášení, sublimace) nebo z termínu vyplývajícího ze smlouvy mezi dodavatelem a odběratelem. Tento požadavek je věcí zákazníka – přepravce, nikoliv dopravce.

D) nároky na časovou jistotu dodání zásilky, kterou lze určit buď časově (např. časem předání zásilky) nebo tento údaj vázat na spoj, jímž má být zásilka dodána s ohledem např. na přesně stanovenou dobu obnovy zásob na základě optimalizovaného režimu práce skladového systému nebo vstup zásilky do další fáze výroby v systému „Just in Time“ apod.

E) odolnost zásilky proti přirozeným vlivům dopravy, včetně ochrany zásilky přepravním obalem s uvedením nedovolených manipulací se zásilkou s ohledem na její vlastnosti (např. křehkost, zápalnost, možnost exploze, nutnost ji nenaklánět apod.) F) požadavky na doplňkové služby (např. spediční, manipulační, ošetřování zvířat, informace o zásilce, o její poloze a stupni zpracování dopravcem, aj.) G) limity přepravních nákladů v systému oběhového procesu, ceně zboží apod.

Odpovídající dvojice vlastností funkční efektivnosti dopravy (body 1-8) představované mírou dodržování kvalitativních požadavků na přepravu a afinitou zboží (body A-G) vyjadřující přepravní vlastnosti zboží jsou základem pro optimalizaci výběru druhu dopravy nebo jejich kombinaci, především pak pro systémové, periodicky se opakující přepravy.

Z uvedeného vyplývá, že funkční efektivnost dopravní soustavy nelze měřit jako průměrnou nebo sumární efektivnost jednotlivých druhů dopravy. V integrovaných logistických systémech by funkční efektivnost dopravního systému měla být vyšší než funkční efektivnost zúčastněných druhů dopravy.

Měření funkční efektivnosti lze provádět dvojím způsobem: 1) Relativně – k určitému zvolenému standardu. 2) Absolutně – ve fyzikálních a hodnotových jednotkách.

Relativní měření funkční efektivnosti Používá se indexová metoda. Hodnotí se jednotlivé vlastnosti dopravy ve vztahu k afinitě zboží s cílem optimalizace druhu dopravy nebo kombinace druhů dopravy. Podstata metody: Druh dopravy, který ve vztahu k afinitě zboží přináší ideální výkon ohodnotíme indexem 1, druh dopravy, který nepřináší hospodářsky významný dopravní výkon ohodnotíme indexem 0. Vypočítáme průměrný index ze všech vlastností. Optimální druh nebo kombinace druhů dopravy pro hodnocenou přepravu má nejvyšší průměrný index. Jiná relativní metoda může tvořit srovnání se zvoleným standardem.

Absolutní metody měření funkční efektivnosti Mohou zahrnovat jen některé fyzikálně a hodnotově měřitelné vlastnosti. Tyto metody jsou často rozhodující z hlediska limitů nákladů na přepravu. Fyzikálně měřitelné vlastnosti jsou rozhodující pro celkovou optimalizaci logistického systému.