Stav odpadového hospodářství v ČR 2015 – postoj MŽP k energetickému využívání odpadů Ministerstvo životního prostředí Jaromír Manhart odbor odpadů STEO, Brno, Odpady 2016 a jak dál? 6. října 2016
Přechod k oběhovému hospodářství Zdroj: ETC/SCP EC
Stávající skládkovací poplatek bez změny od roku 2009 Poplatek za skládkování [CZK/t] v roce 2016 – stávající poplatek NYNÍ podle zákona od odpadech č. 185/2001 Sb. Stávající skládkovací poplatek bez změny od roku 2009
1) § 30 odst. 1 - na skládky je od roku 2024 zakázáno ukládat odpady, jejichž výhřevnost v sušině je vyšší než 6,5 MJ/kg, odpady, které nesplní parametr biologické stability AT4 vymezený v příloze č. 9, a odpady, které je za stávajícího stavu vědeckého a technického pokroku možné účelně recyklovat
Zvýšený poplatek za skládkování odpadů Motivace změny dosavadního odpadovému systému Systém OH je předcházení vzniku odpadů, opětovné využití odpadů, jejich recyklace a konečné řešení Přechod z odpadového na oběhové hospodářství Hlavní stimul k třídění a využívání odpadů Zlepšení odpadového hospodářství v ČR z vlastní podstaty, kdy je většina odpadů, především komunálních, stále skládkována
EU 2012 – Landfill max and min gate fee and current landfill fee (2012) Source: Studie pro EK, BioIntelligence Service, Brusel, 2012
Typical charge (gate fee and landfill tax) for legal landfilling of non-hazardous municipal waste in EU Source: Studie EEA, BioIntelligence Service, Kodaň, 2012/2013
Odklon odpadů ze skládek přinese: přímé úspory zlepšení životního prostředí redukci skleníkových plynů prevence havárií způsobených skládkami snížení ekologické újmy a prevence kontaminovaných míst z provozovaných skládek vytvoření nových pracovních míst vedoucích k trvale udržitelnému rozvoji oběhové hospodářství s cílem naprosté minimalizace vzniku odpadů a úsporu primárních zdrojů
VYUŽITELNÝ, ZBYTKOVÝ, TECHNOLOGICKÝ Využitelný – omezení výhřevnosti v sušině 6,5 MJ/kg a respirační aktivity odpadu AT4 10 mg O2/g sušiny Zbytkový – odpad, který není využitelný, nebezpečným ani technologický Technologický – bude stanoven seznam katalogových čísel odpadů vyhláškou
RECYKLAČNÍ SLEVA V ZOO 2018-2020 Komunální odpad s výjimkou nebezpečných ukládaný na skládku před rokem 2024 se zpoplatní cenou za zbytkové odpady pokud v bezprostředně předcházejícím roce dosáhl cílů recyklace alespoň podíl z celkové produkce komunálního odpadu papíru, plastů, skla a kovů:
RECYKLAČNÍ SLEVA V ZOO 2021-2023 Komunální odpad s výjimkou nebezpečných ukládaný na skládku před rokem 2024 se zpoplatní cenou za zbytkové odpady pokud v bezprostředně předcházejícím roce dosáhl cílů recyklace alespoň podíl z celkového množství komunálního odpadu:
Produkce a nakládání s odpady v ČR v letech 2009 - 2015, MŽP
Produkce a nakládání s komunálními odpady v ČR v letech 2009 - 2015, MŽP
Nakládání s komunálními odpady v ČR, výhled pro rok 2020 a 2024 dle POH ČR 2015-2024 [tis. t], MŽP
Nakládání s komunálními odpady v ČR, výhled pro rok 2020 a 2024 dle POH ČR 2015-2024 [tis. t], MŽP
Prognóza nakládání s komunálním odpadem v % podle POH ČR 2015-2024 [tis. t], MŽP
CZ Landfill Sites Present Facilities 178 total in CZ 152 non-haz waste 39 inert waste 25 haz-waste All landfills comply with the Landfilling Directive 1999/31/ES
Czech Waste-to-Energy Facilities SAKO Brno capacity of 256 000 t/y Pražské služby Praha Malešice capacity of 330 000 t/y TERMIZO Liberec capacity of 96 000 t/y ZEVO Chotíkov (2016) capacity of 95 000 t/y TOTAL CAPACITY 777 000 t/y
Landfill tax in the Czech Republic - draft 2016 = WEAK TAX TODAY Household, non-hazardous waste………19 EUR/t Hazardous waste………………………….230 EUR/t 2020 = INCREASING OUTLOOK Recyclable, recoverable waste…….…….50 EUR/t Hazardous waste………………………….74 EUR/t Non-recyclable, non-recoverable ……….19 EUR/t 2023 = WASTE REVOLUTION Recyclable, recoverable waste ………….69 EUR/t Non-recyclable, non-recoverable ……….24 EUR/t
Generation of municipal waste 2015 (kg/person), MŽP 500
Landfilling of municipal waste 2015 (%), MŽP 47 %
Indikátory nakládání se všemi odpady 2015, MŽP, ISOH
Indikátory nakládání s komunálními odpady 2015, MŽP, ISOH
Czech Operational Programme Environment Priority Axis 3 - WASTE
EU funding available - Operational programme Environment OPE OPE Government adoption – July 2014 Financial support available till 2023 Priority Axis 3 – WASTE SC 3.1 – „Waste Prevention“ SC 3.2 – „Increase material and energy recovery“ SC 3.3 – „Remediation of old landfills“ SC 3.4 – „Contaminated sites management“
OPE – PA 3 € ALLOCATIONS
OPE – PA 3 € ALLOCATIONS
Připravované vyhlášky k zákonu o odpadech Rozpracované vyhlášky k stávajícímu zákonu o odpadech č. 185/2001 Sb.: Vyhláška č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu DOKONČENA předání k projednávání vládou (LRV) 10/2016 Vyhláška č. 382/2001 Sb., podmínkách použití upravených kalů na zemědělské půdě
Harmonogram zákonů o odpadech Návrh zákona o odpadech připomínkové řízení 1/2016 – 6/2016 odeslání návrhu zákona LRV do 7/2016 komise LRV 7-8/2016 plenární zasedání LRV 8.9.2016 - odloženo předložení znovu do LRV 10.10.2016 plénum LRV 20.10.2016 schválení vládou 11/2016 účinnost zákona 1. 1. 2018
Harmonogram zákona o obalech Návrh zákona o obalech souhlasné stanovisko LRV 8. 6. 2016 projednání návrhu novely zákona o obalech vládou ČR 15. 6. 2016 sněmovní tisk č. 877/0 http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=7&CT=877&C T1=0 projednání návrhu zákona v PSP 10/2016 povinná účinnost zákona 11/2016 účinnost zákona pro omezení plastových nákupních tašek 1. 1. 2018
Děkuji Vám za pozornost Jaromír Manhart odbor odpadů 267 12 2393, 725 786 420 jaromir.manhart@mzp.cz