Metody výzkumu Dotazník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metody výzkumu Dotazník.  studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů.
Advertisements

Metody výzkumu Dotazník.
Metody výzkumu Dotazník.
Marketingový informační systém Je to systém vytvořený za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací o trhu, které Je to systém vytvořený.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Metody výzkumu Dotazník. Opory odborného textu Odborný text vytváříme na základě:  Odborné literatury – kontextualita  Vlastního výzkumného šetření.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_3001_LICHVA Téma: Pojem _ LICHVÁŘSKÉ PRAKTIKY Číslo projektu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Katedra podnikové strategie Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Základy automatického řízení 1
Výzkum veřejného mínění v otázce výstavby obchodního centra
Projektivní techniky.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
Název : VY_32_INOVACE_01_10_Zemětřesení
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
MÁ SMYSL POŘÁDAT KONFERENCE?
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Doporučený vzor individuální prezentace
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Úloha bodového systému
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Metody psychologie IV.část – Pomocné metody
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Ing.Lenka Bombera Piskačová
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Logika a metody výběru vzorku
Marketingový informační systém
Trestní zodpovědnost.
Výběr výzkumného vzorku
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základy statistické indukce
2. seminární úkol - projekt
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Základní statistické pojmy
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Metody výzkumu Dotazník.
Typy otázek: otevřené přímé uzavřené obecné specifikující spojovací
Matematika + opakování a upevňování učiva
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Transkript prezentace:

Metody výzkumu Dotazník

Metody výzkumu studium literatury a pramenů dotazník rozhovor přímé pozorování analýza dokumentů

Dotazník Kvalifikovaný pokus na malém vzorku zpracovat mínění většinové populace. Při přípravě dotazníku musí být jasno: Jaký je cíl práce. Jaké informace chceme získat - které otázky jsou základní. Jaká hlediska jsou důležitá při volbě respondentů -(pohlaví, věk, profese, bydliště, vzdělání atd.) Jak se budou získané údaje vyhodnocovat.

Dotazník Rozhodující pro kvalitu dotazníku je: Zda otázky směřují k cíli Jasnost a konkrétnost otázky Velikost vzorku (min 200 osob) struktura vzorku – věk, vzdělání, majetek, místo bydliště (město, vesnice, kraj) zda jsou odpovědi anonymní či identifikovatelné způsob výzkumu – osobní, telefonický, e-mailem

Dotazník Typy otázek 1 otázky s odpovědí ano – ne uzavřené otázky získané odpovědi bývají nejpřesnější Např: Chtěl byste v nejbližší době tří měsíců změnit své zaměstnání? uzavřené otázky s odpověďmi na výběr, měly by mít přibližně tuto formu: Když přemýšlíte o svém zaměstnání, řekl byste, že jste většinou velice šťastný spíše šťastný ani šťastný, ani nešťastný spíše nešťastný velice nešťastný otevřené otázky neomezují informace, ale hůře se zpracovávají, musíme si je sami pak srovnat do určitých kategorií Např: Jak ovlivňuje zaměstnání váš pocit životní pohody?

Dotazník Typy otázek 2 Projekční otázky Pro nepříjemné, znepokojující otázky, kdy se může respondent cítit ohrožen pravdivou odpovědí, je výhodné použít projekční otázky. Projekční otázku formulujeme nepřímo - ptáme se na mínění, postoje fiktivních postav. Dotazovaný pak zdánlivě neodpovídá za sebe, ale projikuje se do druhých. Např. dáme respondentovi doplnit větu: Když si vedle Tomáše sedne v autobusu Vietnamec, tak Tomáš vždycky… Jinou technikou je otázka ve tvaru obrázku (viz dále) Projekční otázky je třeba užívat střídmě, jejich validita (vypovídající hodnota) je sporná, ale rozhodně dotazník oživí a učiní jej přitažlivější

Dotazník Projekční otázky A B Komu byste dal za pravdu vy? Panu A, nebo panu B? Zaškrtněte A nebo B. Rozhodně ne, to by byla cenzura. Měl by být zákon, který by trestal pornografii. A B

Dotazník –validita otázek 1 Je tato otázka opravdu nezbytná? Směřuje k jádru problému? Měří opravdu to, co chci měřit? Bude tato otázka srozumitelná opravdu každému, budou jí všichni rozumět stejným způsobem? (Neurčité otázky typu: Vstáváte ráno brzy?) Je respondent vůbec s to poskytnout mi žádanou informaci? Není moje otázka pro respondenta příliš náročná? (Náročné bývají otázky začínající Proč… ) Neptá se otázka na dvě různé věci najednou? (Máte rád mléko a mléčné výrobky? Jak odpovědět, když mám rád mléko a jogurty, ale ne sýry?)

Dotazník – validita otázek 2 Není moje otázka sugestivní? Zvyšuje neúměrně výskyt určité varianty odpovědi. (Vulgárně sugestivní: Předpokládám, že přispíváte na humanitární sbírky?) Neobsahuje otázka skryté obvinění? Namísto: Bijete někdy své děti? Raději: Někdy se zdá nezbytné použít při výchově dětí místo domluvy mírný tělesný trest. Souhlasíte, nebo spíše nesouhlasíte s tímto názorem? Je výčet odpovědí na uzavřenou otázku úplný? Dávám respondentovi možnost vyjádřit vlastní odpověď? Nevyžaduje otázka nějaké příliš zobecněné údaje? (Ne: Kolik knih v průměru přečtete za měsíc? Ale: Jaké knihy jste přečetl za poslední čtyři týdny? – Nutí uvažovat realističtěji.) Také otázky začínající Proč? Jsou nevhodné – poznat skutečnou motivaci je pro člověka velice nesnadné. Jsou otázky sestaveny v dobrém logickém sledu? Od obecnějších ke konkrétnějšímu?

Rozhovor Nevýhody oproti dotazníku Výhody relativně pracná technika sběru informací časově náročný neumožňuje anonymitu Výhody informace mohou být hlubší a podrobnější respondent se těžko vyhne některým otázkám

Pozorování Dobře plánované Zaměřené na vybrané jevy Pečlivě a systematicky zaznamenávané

Pozorovací záznam Číslo záznamu: Datum: Objekt pozorování: Pozorování při činnosti: Zvláštní okolnosti: Časový snímek: 1 – 15 min 15 – 30 min 20 – 45 min Popis pozorování: Pozorovatel

Analýza dokumentů Psané dokumenty Jakékoliv stopy lidského chování úřední záznamy novinové články osobní deníky a dopisy Jakékoliv stopy lidského chování nápisy na zdech fotografie kresby a jiné výtvarné artefakty obsah odpadních košů