Afázie – materiály.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POHYBOVÉ AKTIVITY FYZIOTERAPIE DiS. Radomíra Koubová.
Advertisements

Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Výstupy projektu „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ Kontrolní šetření kvality sociálních služeb Mgr. Blanka Mikaušová Odbor sociálních.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Základy automatického řízení 1
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Projektivní techniky.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
AFÁZIE.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Centrální nervová soustava (CNS)
Specifické poruchy učení
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UČENÍ.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Lokalizované poruchy Přednáška č.3.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Specifické poruchy učení a NKS
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
HODINY - poznej stejný čas, velikost
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychodiagnostika dětí v mladším školním věku
Speciálně pedagogická diagnostika
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
OSOBNOST.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Organické duševní poruchy
Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Afázie – materiály

z historie Paul Broca popsal pacienta s expresivní poruchou řeči s relativně zachovaným porozuměním řeči Karl Wernicke popsal případ pacienta - produkce řeči byla plynulá, ovšem poruchy se objevovaly v porozumění mluvené řeči 2.světová válka afaziologické školy

Paul Broca Carl Wernicke 1824 – 1880 1848 – 1905

Čelní lalok Area triangularis - Brocova oblast

Brocova oblast Area 44 a 45 Slovům je zde přiřazována správná gramatická podoba (skloňování, časování) Větná skladba (s patřičnými předložkami a spojkami) Přesun informace do motorické kůry čelního laloku – inicializace spuštění řečového procesu - napojení na řečový aparát Spojení s prefrontální korovou oblastí – zvážení, zda má být výpověď realizována 

Spánkový lalok – lobus temporalis Asociační oblast pro vnímání – dekódování řeči – Wernickeho oblast V hlubších vrstvách se nacházejí Heschelovy závity Spodní část spánkového laloku – limbický systém

Wernickeho oblast Area 22 Dekódování řečového signálu – slova zde získávají smysl Myšlenky zde získávají slovní (signální) podobu Lexikon, který se vývojem řeči celý život plní

Vyšší kortikální činnosti specificky lidská aktivita 90 % asociačních neuronů – korové neurony Asociační a integrační funkce Flexibilní jednání

další vymezení složité systémové narušení řeči, které zahrnuje různé úrovně řeči a postihuje celou psychickou činnost člověka poškození se projevuje především v porušení komunikativní funkce řeči, dochází k dezintegraci celé psychické a emocionálně-volní sféry člověka (Hrnčiarová a Cséfalvay)

další vymezení porucha individuálních jazykových schopností na bázi poškození CNS – je vždy vícemodálním jevem ovlivňuje percepci mluvního projevu, verbální expresi, lexikální a grafické dovednosti i verbálně-mnestické funkce dominující bývá zejména nemožnost srozumitelně se vyjádřit verbální řečí narušení schopnosti chápat signální význam slov obtíže s vyhledáváním adekvátních výrazů závažné nedostatky při sestavování souvislých vět užívání gramatických kategorií (Neubauer)

shrnutí (Cséfalvay) 1. jde o získané narušení komunikační schopnosti 2. týkající se poruch symbolických procesů 3. vzniká při ložiskových poškozeních mozku 4. důsledek systémového vlivu mozkové léze na vyšší psychické funkce člověka (Cséfalvay)

Etiologie porucha fatických funkcí vzniká na základě organické léze mozku klinický obraz záleží na lokalizaci léze Cévní mozkové příhody (CMP) Úrazy a poranění mozku Mozkové expanze – nádory Zánětlivá onemocnění mozku – encefalitida Degenerativní onemocnění CNS Intoxikace mozku

klinický obraz afázie závisí na povaze patologického procesu rozsahu a lokalizaci léze na věku jedince, ve kterém došlo k poškození mozku příznaky se projevují v různých kombinacích, množství a kvalitě

oblasti - poškození receptivní složka řeči expresivní složka řeči fluentní projev (cca 120 slov/min) nonfluentní projev (cca 50 slov/min) hyperfluentní projev (nad 200 slov/min)

Nejčastější symptomy afázie parafázie - fonemické - žargonové - sémantické parafrázie perseverace logorhea anomie neologismy poruchy rozumění

Klasifikace afázie celá řada systémů – reprezentace afaziologických škol a směrů Bostonská klasifikace fluence konverzační řeči opakování slov a vět rozumění řeči

Brocova afázie porucha v plynulosti Porucha řečové produkce těžce utvářená mluva časté opravné artikulační pokusy němé artikulační postavení agramatismy depešový styl mluvy potíže s opakováním vět relativně dobře zachované porozumění hemiparéza, hemiplegie často provázena apraxií

mluva je většinou fluentní Wernickeova afázie mluva je většinou fluentní nápadná porucha porozumění smyslu a zvuku slova či věty logorhea neologismy parafázie opakování a pojmenování narušeno nebývá výrazně postižena artikulace může být přítomna porucha fonematického sluchu

Konduktivní afázie (převodová afázie) poškození oblasti – supramarginální kortex a sluchová asociační oblast spánkového laloku spontánní projev je fluentní fonemické parafázie Porozumění řeči a pojmenování – lehké narušení výrazné narušení opakování opakování x porozumění dobrá prognóza

Fluentní – anomické pauzy Cirkumlokuce Porozumění – lehce narušeno Anomická afázie Encefalitidy, zvýšený nitrolební tlak Subarachnoidální hemoragie Otřes mozku Toxicko-metabolické encefalopatie Fluentní – anomické pauzy Cirkumlokuce Porozumění – lehce narušeno Opakování zachováno Pojmenování – narušeno klinicky nejlehčí typ afázie

Transkortikální motorická afázie Poškození vaskulárního systému spontánní řeč je značně narušena – nonfluentní řeč je tvořena s obtížemi, namáhavě řeč je agramatická Opakování – zachováno Porozumění řeči – lehké až středně těžké poruchy Pojmenování – narušeno

Transkortikální senzorická afázie spontánní řeč je fluentní – bezobsažná těžká porucha porozumění pojmenování – narušeno opakování vět – opakují bez porozumění čtení – bez porozumění

Transkortikální smíšená afázie Podobnost s globální afázií Výjimka – relativně zachované opakování slov Spontánní projev narušen Pojmenování narušeno Porozumění výrazně narušeno

Globální afázie – totální nejtěžší typ afázie nulová produkce omezena opakováním jedné slovní trosky, stereotypní spojení Těžce narušeno opakování i pojmenování efektivita komunikace

Fluentní typy afázie Wernickeho afázie Amnestická afázie Transkortikální senzorická afázie Konduktivní afázie

Nonfluentní typy afázie Globální afázie Brocova afázie Transkortikální motorická afázie Transkortikální smíšená

Další klasifikace afázií Kimlova klasifikace afázií Lurijova klasifikace afázií Hrbkova klasifikace afázií Olomoucká klasifikace

Kimlova klasifikace afázií klasifikace nejčastěji užívaná ve foniatrii lokalizace léze a lingvistický deficit motorická afázie typ jargon typ anartrie senzorická afázie typ amnestický typ dyslogický totální afázie

Lurijova klasifikace afázií vzájemná součinnost zón mozkové kůry a podkorových struktur koordinace činnosti určitých mozkových lokalit aferentní – přinášející složky eferentní – výkonné složky komplexní pohled na funkci CNS typ postižení závisí na lokalizaci léze

Hrbkova klasifikace afázií komplex specifických analyzátorů a neuroefektorů základní fyziologický mechanismus proprioceptivně-logestetický okrsek – PL – programátor vnitřní řeči iniciátor spontánní mluvy operátor mluvené i psané řeči proprioceptivně-grafestetický – PG plán písma, převod logestetických a optických podnětů

logomotorický – LM – výkonná část mluvené řeči grafomotorický – GM – řídí výkon písma akustický – A – vnímání slyšené mluvy optický – O – vnímání písma

Diagnostika nejvíce rozpracovaná část afaziologie celá řada metodik a testových baterií neurolog logoped foniatr psycholog neuropsycholog

Diagnostika zaměřena na hodnocení: Funkce (např. různé úrovně jazykových deficitů, kognitivní deficity) Postižení (každodenní komunikace, denní aktivity) Participace ve společnosti (role v rodině, zaměstnání)

Kategorie diagnostických postupů Screening afázie Komplexní hodnocení jazykových deficitů (testy afázie zaměřené na hodnocení jazyk.deficitů na úrovni slov, vět a textu) Specifické testy Hodnocení funkcionální komunikace Orientační hodnocení kognitivních deficitů

Diferenciální diagnostika centrální porucha řeči – afázie – specifikace typu afázie porucha na bázi narušení inervace výkonného aparátu řeči (dysartrie) porucha řeči provázející některá onemocnění vznikající při difúzních poškozeních mozku (demence) poruchy řeči, které bývají v klinickém obraze některých psychiatrických onemocnění (schizofrenie) důležité odlišit afázii od jiných poruch: dysartrie, agnozie, apraxie, alexie, mutismu

Diferenciální diagnostika Zacílení diagnostiky Spontánní řeči Porozumění řeči Opakování pojmenování

Testy a testové metody užívané v naší praxi MASTcz (Mississippi Aphasia Screening Test) Token test WAB (Western Aphasia Battery) Lurijovo neuropsychologické vyšetření Vyšetření fatických funkcí

MAST.CZ screeningový test k vyšetření poruch fatických funkcí vhodný k rychlé diagnostice v akutním stavu onemocnění – česká verze vytvořen skupinou neuropsychologů, psychiatrů a logopedů volně dostupný také na internetu výhodou je časová nenáročnost (1-10 minut) administrace testu je standardní, trvá přibližně 5-15 min

MAST.CZ obsahuje 9 subtestů automatická řeč pojmenování opakování fluence řeči při popisu obrázku psaní dle diktátu rozmění alternativním otázkám rozumění slovu – Identifikace objektů rozumění verbální instrukci rozumění čtené instrukci Výsledkem je : celkový jazykový index

hodnocení míry porozumění řeči plnění instrukcí Token test (TT) hodnocení míry porozumění řeči plnění instrukcí rozlišování a manipulace s geometrickými tvary porozumění vztahům mezi prvky instrukce nárůst obtížnosti Kruhy a čtverce

konstrukční vizuoprostorové a kalkulické schopnosti WAB(Western Aphasia Battery) 8 subtestů komplexní verze: subtesty pro mluvenou řeč: hodnocení spontánní řeči, porozumění řeči, opakování a pojmenování čtení a psaní apraxie konstrukční vizuoprostorové a kalkulické schopnosti kvocient afázie (AQ) dle získaného skóre je možné určit typ afázie přičtením skóre získaných v subtestu čtení a psaní je možné vypočítat kvocient jazykového narušení (LQ – language quotient)

Lurijovo neuropsychologické vyšetření východisko – syndromová analýza analýza vnitřní struktury poruchy funkce porovnání různých syndromů – detekce faktoru, který vedl k rozpadu celého funkcionálního systému provedení trvá 2,5 hodiny vyšetření fatických, gnostických a praktických funkcí 2 hlavní etapy – úvodní diagnostický rozhovor a ze speciální části speciální část – úlohy k hodnocení impresivní a expresivní řeči, hodnocení lexie, grafie apod.

Vyšetření fatických funkcí (VFF) (Cséfalvay, Košťálová, Klimešová) vznik v roce 2002-2003 důležitá charakteristika symptomů poruchy zachycení přítomnosti/absence jistého příznaku a jeho hlubší kvalifikace umožňuje lepší pochopení mechanismu deficitu VFF může být zaměřené na: určení syndromu afázie a charakteristiku úrovně komunikace po vzniku poškození detekci intaktních a narušených komponentů účastnících se realizace porozumění slov a produkce slov, čtení a psaní

Kognitivně-neuropsychologický přístup

Produkce slov Vizuální rekognice objektu Sémantický systém Fonologický výstupní slovník Fonologický výstupní zásobník

Porozumění slovům Fonologická analýza Fonologický vstupní slovník Sémantický systém

Čtení slov Ortografická analýza Ortografický vstupní slovník Sémantický systém Hlasité čtení + fonologický výstupní slovník + fonologický výstupní zásobník

Psaní slov Sémantický systém Ortografický výstupní slovník Ortografický výstupní zásobník

Terapie afázie cílem logopedické činnosti je maximalizace komunikačního potenciálu osoby stižené poruchou řečové komunikace - formou odstranění, příznivého ovlivnění či kompenzace deficitů vyvolávájících nepříznivou komunikační situaci

Faktory ovlivňující reedukaci řeči rozsah a lokalizace mozkové léze – vyplývající stupeň a typ fatické poruchy socioekonomický status pacienta – někdy i věk časové stadium poruchy

Složky logopedické terapie vlastní metody řečové a jazykové terapie psychoterapeutické působení a aplikace psychoterapeutických metod psychosociální rozměry afázie orientace na okolí klienta a jeho osobnost

Terapeutické směry stimulační postupy – kognitivní stimulace jiné přístupy – melodicko-intonační terapie, aplikace AAK obnovování specifických narušení – terapie poruch porozumění řeči, čtení..

Aktuálně – 2 dominující směry Kognitivně-neuropsychologický přístup Pragmatický přístup

kognitivně-neuropsychologický přístup Orientace na obnovení či kompenzaci jazykových procesů Cíl – odhalit zákonitosti fungování kognitivních procesů, které jsou v normě Slovensko – Zsolt Cséfalvay

pragmatický směr zařazení do společnosti poskytnout adekvátní možnost komunikace soběstačnost obnovit schopnost užívat jazyk – rozumět mu v kontextu konverzační trénink využití systémů AAK

Další možnosti zacílení terapie A) obnovení narušené funkce pojmenování, čtení, psaní, porozumění B) terapie zaměřená na narušenou komunikační schopnost komplexnější přístupy kresba, konverzační trénink, AAK C) terapie zaměřená na zmírnění následků terapeutické přístupy usilující o zmírnění psychosociálních důsledků afázie skupinová terapie

Obecná doporučení malé krůčky spojené s neustálým opakováním a procvičováním stimulace všech smyslů motivace a povzbuzením při každé příležitosti vyhýbat se bez adekvátních úprav materiálům určeným primárně dětem

Terapie v akutním stadiu zahájení aktivační fáze stimulačními technikami Pomoc – překonat komunikační bariéru mezi pacientem a jeho okolím Dle možností spolupráce pacienta (15-20) minut – realizace vyšetření Analýza možností komunikace Psychoterapeutická a řečová stimulace prvky body therapy – využití taktilních podnětů

Terapie v chronickém stadiu afázie dlouhodobá záležitost Obnova porušených sociálních kontaktů a funkcí řeči Lze aplikovat terapii individuální či skupinovou Stanovit reálné cíle Významná úloha rodiny, předpokladem úspěšné terapie