Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Advertisements

ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 8 – Mocniny s celočíselným exponentem – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Sčítání a odčítání mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu:
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Číselné množiny - přehled
Lomené algebraické výrazy
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Lomené algebraické výrazy
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Lineární rovnice a nerovnice I.
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
Násobení mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola
Rozklad mnohočlenu na součin
Lineární rovnice Ekvivalentní úpravy
Lomené algebraické výrazy
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Goniometrické funkce a rovnice
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Repetitorium z matematiky Podzim 2011 Ivana Vaculová
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
2.2 Kvadratické rovnice.
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
3. Diferenciální počet funkcí reálné proměnné
Kvadratické nerovnice
Exponenciální a logaritmické funkce a rovnice
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Lomené algebraické výrazy
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Zlomky a desetinná čísla
Rovnice základní pojmy.
Lomené algebraické výrazy
OPAKOVÁNÍ ZE 7. TŘÍDY.
Druhá mocnina a odmocnina
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené výrazy (8) Dělení
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Lomené algebraické výrazy
Společný jmenovatel lomených výrazů
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Druhá mocnina a odmocnina
Mocniny Násobení a dělení mocnin se stejnými základy
Lomené výrazy (9) Složené lomené výrazy
Grafy kvadratických funkcí
Průměr
20 MNOHOČLENY.
Mocniny Druhá mocnina.
VÝRAZY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
Lomené algebraické výrazy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů Repetitorium z matematiky Podzim 2011 Ivana Vaculová

1. Mocniny s přirozeným a celým mocnitelem Pro každé reálné číslo a a každé přirozené číslo n platí: n činitelů mocnina Základ mocniny (mocněnec) mocnitel (exponent)

Pravidla pro počítání s mocninami: Pro a ϵ R, n ϵ N platí:

Věty pro počítání s mocninami

2. n-tá odmocnina stupeň mocniny (odmocnitel) matematický symbol pro odmocninu (odmocnitel) hodnota n-té odmocniny základ mocniny (odmocněnec)

Pravidla pro počítání s odmocninami Poznámka:

3. Algebraické výrazy = zápisy, ve kterých se mohou vyskytovat jak určitá čísla (konstanty), tak také písmena (proměnné) a symboly aritmetických operací (+, -, √, ², atd.) Algebraickými výrazy jsou např.: Algebraickými výrazy nejsou: Logický výrok = tvrzení, u kterého má smysl posuzovat pravdivost (např. 2 = 7) Výroková forma – z ní získáme logický výrok dosazením čísel za proměnné, např.: (objem rotačního kužele) Proměnné zastupují čísla z určité množiny (obor proměnné). Tyto číselné množiny, ze kterých můžeme za proměnné dosazovat, určují definiční obor daného výrazu (pro tyto hodnoty má daný výraz smysl).

3.1 Mnohočleny = zvláštní případy algebraických výrazů. = výrazy ve tvaru: kvadratický člen x je proměnná lineární člen absolutní člen Je-li Jde o mnohočlen n-tého stupně Mnohočlen 1. stupně = LINEÁRNÍ 2. stupně = KVADRATICKÝ 3. stupně = KUBICKÝ

Operace s mnohočleny SČÍTÁNÍ – sečteme koeficienty u členů se stejnými exponenty ODEČÍTÁNÍ (ROZDÍL) – odstraníme závorky (změníme znaménka u menšitele) a sečteme koeficienty u členů se stejnými exponenty) NÁSOBENÍ – vynásobíme dle schématu a poté sečteme: (2x2 + 3x – 2) . (4x -1)

Operace s mnohočleny DĚLENÍ a) beze zbytku: b) se zbytkem Postup: (2x4 - 3x3 + x2 -3x -1)/(x2 + 1)=2x2 -3x -1 Postup: 1. Dělence i dělitele uspořádáme sestupně. 2. Vydělíme 1. člen dělence 1. členem dělitele (dostaneme 1. člen podílu). 3. Vynásobíme tímto členem dělitele a výsledný polynom odečteme od dělence a získáme dělence pro další postup. 4. Opakujeme postup vždy s novým dělencem, dokud není zbylý polynom nižšího stupně než dělitel. 5. Uvedeme předpoklady (dělitel musí být různý od nuly).

Operace s mnohočleny n-tá mocnina, (a+b)n , n ϵ N

Operace s mnohočleny ROZKLAD MNOHOČLENŮ = vyjádření ve tvaru součinu několika mnohočlenů, které se zpravidla už nedají dále rozložit. Vytýkáním před závorku: Př.: (3x2y3 + 6xy2) = 3xy2 . (xy + 2) Použitím vzorců:

3.2 Lomené výrazy KRÁCENÍ = vydělení čitatele i jmenovatele stejným výrazem ROZŠIŘOVÁNÍ = vynásobení čitatele i jmenovatele stejným výrazem Pro libovolné výrazy V1, V2, V3 (V2 ≠ 0 , V3 ≠ 0) platí: krácení rozšiřování

3.2 Lomené výrazy SOUČET LOMENÝCH VÝRAZŮ = lomený výraz, jehož čitatel je součet čitatelů obou výrazů převedených na společného jmenovatel a jehož jmenovatel je tento společný jmenovatel. Pro libovolné výrazy V1, V2, V3, V4 a pro všechny hodnoty proměnných, pro něž V2 ≠ 0 , V4 ≠ 0, platí:

3.2 Lomené výrazy NÁSOBENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ (součin) = lomený výraz, jehož čitatel je součin čitatelů a jmenovatel součin jmenovatelů násobených lomených výrazů. Pro libovolné výrazy V1, V2, V3, V4 a pro všechny hodnoty proměnných, pro něž V2 ≠ 0 , V4 ≠ 0, platí: Pozn.: Při násobení jednotlivé výrazy neroznásobujeme, naopak, snažíme se je vhodně rozložit a podle možností i krátit.

3.2 Lomené výrazy UMOCŇOVÁNÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ = umocnění čitatele i jmenovatele. Pro libovolné výrazy V1, V2 (V2 ≠ 0) a pro libovolné k ϵ N platí:

3.2 Lomené výrazy DĚLENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ pokud dělíme lomeným výrazem, znamená to, že násobíme jeho převrácenou hodnotou. Pro libovolné výrazy V1, V2, V3, V4 a pro všechny hodnoty proměnných, pro něž V2 ≠ 0 , V3 ≠ 0, V4 ≠ 0, platí:

3.2 Lomené výrazy ZJEDNODUŠENÍ SLOŽENÉHO LOMENÉHO VÝRAZU Pro libovolné výrazy V1, V2, V3, V4 a pro všechny hodnoty proměnných, pro něž V2 ≠ 0 , V3 ≠ 0, V4 ≠ 0, platí:

3.2 Lomené výrazy ÚPRAVY IRACIONÁLNÍCH LOMENÝCH VÝRAZŮ - při těchto úpravách využíváme vzorce pro počítání s mocninami, odmocninami, mnohočleny i vzorce pro operace s lomenými výrazy. Příklad:

4 Aplikace Vyjádření neznámé ze vzorce Př.1: Ze vzorce pro objem rotačního kužele vyjádřete poloměr jeho podstavy:

Literatura Delventhal, K., M., Kissner, A., Kulick, M. Kompendium matematiky. Praha: Euromedia Group k. s., 2003. Bušek, I. a kol. Základní poznatky z matematiky. Matematika pro gymnázia, Praha: Prometheus, 1992. Odvárko, O. a kol. Funkce. Matematika pro gymnázia, Praha: Prometheus, 1996. Polák, J. Přehled středoškolské matematiky. Praha: Prometheus, 1998.