Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika Ročník: 6. Datum.
Maturitní otázka č. 21 Kristýna Kaňovská 4. A.
Rozbor neuměleckého textu
Odborný styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
Jak napsat odbornou práci?
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Dujková Michaela, 4.B Juřinová Nikola, 4.A. Stanovené cíle prezentace Upřesňující informace Shromáždění podkladů Stanovení hlavních bodů Grafické zpracování.
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Funkční styly Marcela Jurková.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základy práce v textovém editoru Autor: Jaroslav.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Stylistika Marcela Jurková.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Typografická a estetická pravidla úpravy dokumentů
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika Ročník: 6. Datum.
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.3 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor - odstavec Typ: DUM - kombinovaný.
HTML – TABULKY. - uzavírá celou strukturu tabulky atributy tabulky:  align - obtékání tabulky ostatním textem – right, left, center  cellpadding – vnitřní.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Styl řečnický Marcela Jurková.
Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_32_INOVACE_TE_1 Název školy: Základní škola Velké Opatovice, okres Blansko Název programu: Operační program Vzdělávání.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika Ročník: 6. Datum.
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Mgr. Kateřina Pelikánová
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_221.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Digitální učební materiál
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Odstavec a jeho formát Autor: Mgr. Jiří Maršík
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Jméno Příjmení, další jména Ústav konstruování
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Transkript prezentace:

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM  Drahomír Havlíček Název DUM  Členění textu Kód DUM VY_32_INOVACE_ 1.2.5 Datum vytvoření  1. 3. 2013 Předmět  Český jazyk a literatura Tematická oblast  Základní vlastnosti textu Výstup ŠVP  Žák aplikuje získané poznatky při tvorbě vlastních textů. Anotace DUM  Členění textu jako jedna ze základních vlastností každého textu. Principy a druhy členění textu. Metodický popis  Prezentace určená do hodin stylistiky. Výklad členění textu, východisko pro tvorbu vlastních žákovských textů. Hodnocení Prezentace se osvědčila. Žáci dokázali na konci vyjmenovat zásady vertikálního a horizontálního členění textu. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Členění textu

Horizontální a vertikální členění horizontální členění = lineární členění na začátek, střední a závěrečnou část, členění na odstavce a kapitoly vertikální členění = nelineární členění textu odrážející hierarchii jednotlivých informací a vazby mezi nimi na ploše celého textu

Členění textu delší text – mluvený i psaný nutno členit důvod: lepší srozumitelnost pro adresáta, příjemce (čtenáře i posluchače)

Členění psaného textu Horizontální členění = dělení na odstavce (= vnitřní členění) odstavec: z hlediska formálního jasně vymezená a ohraničená část textu b) z hlediska obsahového myšlenkově a významově uzavřený celek

Grafické označení odstavce odsazení od levého okraje (klávesnice Tab, nebo pět mezer) zarovnání doleva, vynechávání řádků mezi odstavci (běžné zejména při psaní na počítači)

Členění psaného textu Horizontální členění = dělení na úvod, stať a závěr (= vnější členění) Členění obsahově závažných textů: předmluva (v umělecké literatuře prolog), úvod, stať, shrnutí, závěr, doslov (v umělecké literatuře epilog)

Administrativní styl úvodní a závěrečná část formalizovány jasně daná pravidla pro vertikální a horizontální členění textu administrativního stylu

Publicistický styl úvodní části zvýrazněny zásadní úlohu titulek – funkce získávací → titulek zvýrazněn → zvýrazněn i podtitulek = stručné vyjádření obsahu často použity i mezititulky

Členění psaného textu Horizontální členění v rozsáhlejších dílech členění na kapitoly, podkapitoly, díly knihy

Členění psaného textu Vertikální členění odlišnost podle typu textu např. velikost, typ a barva písma zvýraznění tabulky grafy, obrázky, fotografie nejpropracovanější vertikální členění odborné texty

Členění mluveného textu Horizontální členění i mluvené projevy členěné na začátek, střední část a konec tyto části zdůrazněny speciálními výrazy (např. nejprve, nejdříve, v úvodu, v této části, ve druhé části, na závěr…) horizontální členění dáno i zvukovými prostředky – pauzy podobnou funkci jako odstavce, intonace vymezení výpovědi

Členění mluveného textu Vertikální členění zvukové prostředky – změny důrazu, tempa či síly a výšky hlasu neverbální prostředky – mimika, gestikulace, fyzický kontakt

Řečnický styl propracovaná struktura horizontálního i vertikálního členění textu

Seznam použitých zdrojů: MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj! z českého jazyka: rozšířené vydání doplněné o praktickou část. 3., dopl. vyd. Brno: Didaktis, c2007, 168 s. Odmaturuj!. ISBN 978-80-7358-082-7. ČECHOVÁ, Marie. Stylistika současné češtiny: rozšířené vydání doplněné o praktickou část. Vyd. 1. Praha: ISV, 1997, 282 p. Odmaturuj!. ISBN 80-858-6621-8. ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: Institut sociálních vztahů, 1996, 380, [4] s. Jazykověda. ISBN 80-858-6612-9.