DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_252_TÉMA_Daň z přidané hodnoty Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Advertisements

Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Viktoriánská Anglie stol. Vláda královny Viktorie Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda Název: VY_52_INOVACE_1502_Indie Téma: Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_31_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 21 Číslo.
VY_32_INOVACE_Fi_III_12 Název Svrchovanost státu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_Z_3E_KOV_07_PODNEBI.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_19_SPRAVNI_PRAVO.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Vlastivěda, Francie a Velká Británie Autor: Mgr. Marta.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Informační a komunikační technologie Informatika Operační systémy
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Název školy: Základní škola T. G
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Evropská unie Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Evropa – jeden ze světadílů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Britské impérium.
VY_32_INOVACE_06_05_zeměpisná šířka a délka
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Libor Hrbek Název : VY_32_INOVACE_8A16Z6-8_ Velká Británie a.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Kolonialismus.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Viktoriánská Anglie II. Autor Mgr. Klára Jarošová Tematický okruh 19.století Ročník kvarta/ třetí ročník Datum tvorby 23.11.2013 Anotace Prezentace slouží jako doprovod k výkladu tématu, popř. opakování na interaktivní tabuli Metodický pokyn Prezentace je určena k doplnění výkladu o viktoriánské Anglii popř. opakování na interaktivní tabuli. Řešení úkolů je součástí prezentace. Doporučené paralelní využití atlasu světových dějin. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

VIKTORIÁNSKÁ ANGLIE II.

KOLONIE A ZÁVISLÁ ÚZEMÍ Británie je koloniální velmocí – impérium pokrývá téměř čtvrtinu zemského povrchu a o rozkládá se na všech obydlených světadílech Korunní kolonie – převaha původního barevného obyvatelstva, Británie jako mateřská země kontroluje veškerá politická a vojenská rozhodnutí, ale místní náčelníci bezprostředně spravují obyvatelstvo

dnešní Indie, Pákistán a Bangladéš nejdůležitější britská kolonie od r. 1876 samosprávným císařstvím – Viktorie se stává indickou císařovnou zdroj surovin, odbytiště zboží, zdroj pracovních příležitostí pro britské úředníky, vojáky a podnikatele Podle mapy popište námořní cestu k Indii: Gibraltar →Kypr →Suezskýn průplav →Perský záliv

Britská koloniální armáda proniká i do: Afghánistánu - odpor Ruska Barmy, Malajsie snaha o prolomení izolace Číny 3 opiové války (1840-1860) → 5 čínských přístavů otevřeno anglickému obchodu vybudován významný přístav na čínském území v místě bývalé rybářské osady, pod správou Británie až do roku 1997 – Jak se jmenuje? HONGKONG

AFRIKA od r.1875 kontrola nad Suezským průplavem → vliv nad územím Egypta a Súdánu Uganda, Keňa, Rhodesie, Somálsko, Bečuánsko, Britské Somálsko, Nigerie, Sierra Leone na jihu Afriky boje proti původním holandským přistěhovalcům – Búrům – búrské války (1899 – 1902) → zánik búrských republik Snaha vytvořit souvislý pás kolonií spojující sever Afriky s jihem – naráží na podobné zájmy další země – Které? FRANCIE

Součástí impéria jsou i samosprávné bílé osady, tzv. DOMINIA dnes samostatné státy, které jsou součástí společenství Commonwealth a formálně uznávají britskou královnu jako hlavu státu Hádejte, které to jsou. Austrálie Nový Zéland Kanada Jihoafrická unie

IRSKO nejstarší britská kolonie Od r. 1801 úplné spojení Velké Británie a Irska – zrušen irský parlament a samospráva ve 40. letech hladomor → 1 milion mrtvých → 1 milion obyvatel opustil zemi → Irové, katolíci, požadují možnost domácí správy – „Home rule“ → Británie z obavy o anglické protestantské přistěhovalce v Irsku odmítá konflikty přetrvávají až do 20.století

Zdroje: HLAVAČKA, Milan. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 175 s. ISBN 80-723-5172-9. KOHOUTKOVÁ, Helena a Martina KOMSOVÁ. Dějepis na dlani. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2005, 256 s. Na dlani. ISBN 80-734-6057-2.