EU peníze středním školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
Advertisements

Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výpočty z chemických rovnic
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Výpočet procentového složení sloučenin
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Složení roztoků Chemické výpočty
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
III. SLOŽENÍ VÍCESLOŽKOVÝCH SOUSTAV
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Chemické výpočty III.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_58.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu a procvičení stechiometrických.
Chemické výpočty II.
1) Napište chemické názvy sloučenin nebo iontů:
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
Vyčíslování chemických rovnic
Molární hmotnost, molární objem
LÁTKOVÉ MNOŽSTVÍ Vypočítejte látkové množství oxidu uhelnatého, ve kterém je 9, molekul tohoto plynu. Řešení: - pro výpočet použijeme vztah n.
Látkové množství Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0109.
Výpočet procentového složení sloučenin Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – chemické prvky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic II Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s postupy při řešení příkladů na výpočty z chemických.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název vzdělávacího materiálu: Termochemie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.
Název vzdělávacího materiálu: Rovnováhy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Chemické výpočty Řešení příkladů
Avogadrův zákon.
EU peníze středním školám
EU peníze středním školám
Výpočty z chemických rovnic
EU peníze středním školám
10. Test z anorganické chemie Obecná a anorganická chemie
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výpočty z chemických rovnic
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
EU peníze středním školám
Vlivy na rychlost chemických reakcí
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_20_Výpočty z rovnic.
Agrochemie – 7. cvičení.
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výpočty z chemických rovnic Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/14 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Anorganická a obecná chemie   Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: 1. 4. 2014 Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: 1. - 4. (kvinta – oktáva) ročník gymnázia Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Téma: Výukový materiál – Výpočty z rovnic Metodika/anotace: Powerpointová prezentace slouží jako výukový materiál pro třídu kvinty a jako opakování k maturitě z chemie. Jejím úkolem je objasnit způsob výpočtu množství vyjádřeného hmotností či objemem dílčích členů reakce potřebných pro uskutečnění děje. Časový rozvrh: 30 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Výpočty z chemické reakce

Základní princip často se stává, že se dostaneme do situace, kdy je třeba zjistit, kolik potřebuje určité látky, chceme-li připravit produkt o známém množství význam pro laboratorní účely, pro výroby průmyslu chemického, farmakologického, kosmetického, potravinářského a dalších odvětví běžného života pro výpočet je třeba ovládat výpočty látkového množství, vyjadřování koncentrací a vyčíslování redoxních i jiných chemických reakcí postup výpočtu bude nejlepší demonstrovat na konkrétních příkladech:

Příklad 1 Vypočítejte, kolik g mědi bude potřeba na zreagování všech 35 ml koncentrované kyseliny dusičné. základem výpočtu z chemických rovnic je samozřejmě znalost reakce jako takové – je tedy třeba zaznamenat celý reakční děj: Cu + HNO3 → Cu(NO3)2 + NO2 + H2O jelikož nám jde o přesné vyjádření poměrů reagujících a vznikajících látek, je nutné reakci vyčíslit: Cu + 4HNO3 → Cu(NO3)2 + 2NO2 + 2H2O máme tak informaci o látkových poměrech – ty odpovídají: 1 : 4 : 1 : 2 : 2 nyní je potřeba získat ze známého množství (m, V), v našem případě objemu kyseliny, její látkové množství. Přestože je koncentrovaná, není její hmotnostní procento 100%, ale pouze 68%. Musíme si tedy spočítat její skutečné množství. K tomu je zapotřebí znát také hustotu 68% kyseliny, a ta odpovídá 1,41 g.dm-3. VʘHNO3 = 35 cm3 MHNO3 = 63 g . mol-1 ρʘHNO3 = 1,41 g.cm-3 m = V . ρ m ʘHNO3 = 35 . 1,41 = 49,35 g Hmotnost 100% kyseliny odpovídá: mHNO3 = mʘ . wHNO3 = 49,35 . 0,68 = 33,56 g nHNO3 = mHNO3 MHNO3 = 33,56 63 = 0,53 mol

Příklad 1 Vypočítejte, kolik g mědi bude potřeba na zreagování všech 35 ml koncentrované kyseliny dusičné. nyní známe látkové množství kyseliny a ze známých poměrů z rovnice jsme tedy schopni spočítat látkové množství všech členů reakce – nás však zají má poměr kyseliny vůči mědi: 1Cu : 4HNO3 : 1 : 2 : 2 1Cu ……….. 4HNO3 x mol ……. 0,53 mol x = 0,53 4 = 0,133 mol z látkového množství mědi jsme schopni již jednoduše spočítat její hmotnost. MCu = 63,55 g . mol-1 mCu = nCu . MCu = 0,133 . 63,55 = 8,45 g Hmotnost mědi potřebné ke zreagování veškeré kyseliny je 8,45 g.

Příklad 2 Vypočítejte, kolik dm3 oxidu uhličitého bude potřeba na přípravu 25 g vápence? Jakou hmotnost bude mít navážka hašeného vápna, obsahuje-li 24% hlušiny? opět je třeba zaznamenat celý reakční děj: Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O následně musíme, je-li to nutné, reakci vyčíslit. V tomto případě jsou již ale poměry vyrovnané: 1 : 1 : 1 : 1 nyní spočítáme látkové množství. Známe hmotnost vápence a také jeho molární hmotnost: mCaCO3 = 25 g MCaCO3 = 100,1 g . mol-1 nCaCO3 = mCaCO3 MCaCO3 = 25 100,1 = 0,25 mol nCaCO3 : nCO2 : nCa(OH)2 = 1 : 1 : 1 = 0,25 mol

Příklad 2 Vypočítejte, kolik dm3 oxidu uhličitého bude potřeba na přípravu 25 g vápence? Jakou hmotnost bude mít navážka hašeného vápna, obsahuje-li 24% hlušiny? objem oxidu uhličitého spočítáme velmi snadno, jelikož se jedná o plyn. Můžeme tudíž použít molární objem plynu: Vn = 22,41 dm3.mol-1 VCO2 = Vn . n = 22,41 . 0,25 = 5,6 dm3 nyní si spočítáme hmotnost hašeného vápna: MCa(OH)2 = 74,1 g . mol-1 mCa(OH)2 = nCa(OH)2 . MCa(OH)2 = 0,25 . 74,1 = 18,53 g tato hmotnost ale odpovídá 100% hydroxidu, my však máme k dispozici pouze 76% surovinu. Musíme tedy spočítat, jaká bude celková hmotnost, tedy včetně nečistot: wCa(OH)2 = 0,76 mrudy = mCa(OH)2 wCa(OH)2 = 18,53 0,76 = 24,4 g Objem oxidu uhličitého potřebného pro přípravu 25 g vápence je 5,6 dm3, navážka hašeného vápna o 76% čistotě odpovídá 24,4 g.