Muzejní výstavy a návštěvníci se speciálními potřebami

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CESTA K CERTIFIKÁTU BEZ BARIÉR. Metodika 1 = ubytování a stravování.
Advertisements

Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Podnikání.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Děčín - město bez bariér (?). Komunitní plánování KOORDINAČNÍ SKUPINY Senioři OZP (Osoby ze zdravotním postižením) Rodiny v krizi Osoby v krizi.
Cestovní ruch dostupný všem. 1) Rekonstrukce/vybudování odpočívadel, center služeb pro turisty a hygienického zázemí pro pěší, cyklisty a handicapované.
VY_32_INOVACE_PŘČL.11 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 4. ročník Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Mladší školní věk.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Základy automatického řízení 1
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Inf Počítač a lidé s handicapem
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Techniky práce s mentálně postiženými
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Základní informace o poskytovateli
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Název projektu: Moderní škola
Problematika studentů se sluchovým postižením na VŠ
Pracovnělékařské služby
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Tlumočnické služby.
Poměr v základním tvaru.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Věcné učení Bezpečné chování ve škole, při hrách, výletech, koupání
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Digitální gramotnost Informatické myšlení
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Věcné učení První pomoc
Návykové látky Alkohol
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Science centrum a návštěvník se zrakovým handicapem
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Výroba velikonočního košíčku
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Muzejní výstavy a návštěvníci se speciálními potřebami Škola muzejní propedeutiky amg/olga ŠÁMALOVÁ

Bezbariérovost muzeí – odstranit fyzické i psychické bariéry Nejen fyzické bariéry brání návštěvníkům se SP vstupu do muzea, ale je i nutno mnohdy překonat předsudky – bariéry v nás. Integrace návštěvníků se SP jako jedné z cílových návštěvnických skupin muzea : - proškolením personálu – od kustodů po odborné pracovníky ( kustodi – pracovníci 1. linie, lektoři, atd.) - vytvořením speciálních výstav, programů dle míry a druhu postižení - spolupráce s organizacemi sdružujícími NSP (zájmové organizace, školy, svazy)

Návštěvníci s tělesným postižením - rozdílnost postižení sebou nese různá omezení pohybu a soběstačnosti: - návštěvník na vozíku – vozíčkář – mechanický x elektrický vozík (rozdíl v rozměrech a váze) špatně chodící Malého vzrůstu Amputace končetin Svalová onemocnění Pravidla se mohou vztahovat na další skupiny návštěvníků: seniory, těhotné ženy, návštěvníky s kočárky (s dětmi do 3 let)

Bezbariérovost prostředí 1. přístupnost k samotnému objektu muzea – parkoviště s vyhrazenými místy, dostupnost MHD (např.vhodnost x nevhodnost umístění autobus.zastávky), označení vchodu pro vozíčkáře piktogramy 2. pohyb po muzeu: – bezbariérové WC (univerzální klíč) - výtah – samoobslužný min.rozměry š.dveří 80 cm, vnitřní rozměry š 100 cm x hl.125 cm - plošiny - nájezdy – výška prahů max.2 cm, šířka pevných ramp min. 110 cm - průjezdnost – šířka dveří min. 80 cm Orientační systém - piktogramy - Zajistit pokud možno co nejsamostatnější pohyb vozíčkářů po objektu, ale při náležitě proškoleném personálu (obsluha plošin – kustodi, všichni z muzea ví, kde jsou bezbariérová WC a kde je vstup pro vozíčkáře do muzea apod.)

Bezbariérovost muzeí Při tvorbě výstav a nových expozic nutno brát na zřetel potřeby pro pohyb tělesně postižených – i při existenci norem (průchodnost 80 cm) Elektrické vozíky jsou rozložitější a nebude stačit průjezdnost 80 cm, potřeba většího manévrovacího prostoru Lidé špatně chodící a malého vzrůstu – odpočinkové zóny v muzeu a ve výstavách, přenosné židle – viz fota Přátelská místa - http://www.pratelskamista.cz/ proškolení zaměstnanců s certifikátem Projekt Přes bariéry - http://www.presbariery.cz/cz/ - definice základních požadavků bezbariérovosti

Bezbariérovost Přenosné židle Amsterdamská muzea

Bezbariérost muzeí V ČR muzea většinou v historických budovách, kde stavba výtahu je z památkářského a ekonomického hlediska nemožná – budování technických náhrad – plošiny, schodolezy atd. Výstavy: - min 80 cm průchodnost - výška a umístění exponátů, textů a popisek, sluchátek a dalších ovládacích prvků Pozor na skleněné a jiné reflexní plochy Pohyb v exteriéru – písčité a štěrkové cesty – problém

Bariéry v nás ? Jak komunikovat s návštěvníky: Kompenzační pomůcky: Neobracím se k asistentovi, ale hovořím přímo s návštěvníkem (např.vozíčkářem) Komunikace s návštěvníky se SP dle jejich postižení Nejlepší řešení jsou taková, která umožní co největší nezávislost a komfort užívání Ale ani návštěvník se SP se musí chovat dle pravidel a personál nemusí s ochotou zajít přes své hranice (např.výpomoc na WC) Vozítka, kola, asistenční psi – ošetřit v návštěvnickém řádu muzea pro volný vstup Anglický název pro návštěvníky se SP: - Disabled people, People with disabilities, People with special needs

Sluchově postižení návštěvníci Různé stupně postižení: 1. neslyšící – od narození x ztráta sluchu v průběhu života 2. nedoslýchaví – kompenzační pomůcky Neslyšící : - znakový jazyk – český znakový jazyk - odezírání – pro lidi, kteří ztratili sluch v průběhu života Komunita neslyšících spojena s kulturou neslyších – mají svůj vlastní jazyk (ČZJ), svou historii, akce, sportovní soutěže.. Tlumočníci/překladatelé do českého znakového jazyka Prelingviálně neslyšící : hluchota od narození, nebo před rozvinutím mluvy - jejich mateřština je ČZJ, češtinu se učí jako druhý cizí jazyk - proto písemná komunikace není vhodná (popisky a texty ve výstavě se nemohou brát pro tuto skupinu jako vhodný ekvivalent)

Sluchově postižení návštěvníci Postlingviálně neslyšící: - ztráta sluchu od 2 – 5 let a později 1. jazkykem je čeština – způsob komunikace – odezírání ze rtů + mluvený projev + písemný projev Pravidla pro komunikaci při odezírání: Dobře osvětlená tvář komunikujících Ten kdo komunikuje otočen k odezírajícím Vhodná vzdálenost Neskákat z tématu na téma a sdělit předem téma hovoru Zřetelná artikulace Mluvíme výstižně, zřetelně, krátké věty Nemluvíme příliš dlouho – velmi náročné pro odezírajícího na pozornost

Sluchově postižení návštěvníci Pravidla chování českých neslyšících: Dotyk – důležitý při příchodu do společnosti. Získání pozornosti – světelným signálem – zablikám světly, nebo dupáním. Nevhodné je dotýkání hlavy, rukou.. Lokální zvyky – např. dobrou chuť přejeme, až když je jídlo na stole a poklepáním pěsti do stolu apod. Nedoslýchaví: - mohou využívat kompenzačních pomůcek, viz výše Speciální programy pro neslyšící - muzejní pedagog spolu s tlumočníkem do ČZJ – uzpůsobit délku programu Spolupráce s různými organizacemi sdružujícími takto postižené: - např. Unie tlumočníků do znakového jazyka, školy pro neslyšící Komunikace s neslyšícími o akci - videonahrávka

Zrakově postižení návštěvníci Speciální přístup, kdy zrakový vjem musí být nahrazen jiným vjemem – sluchovým nebo hmatovým Poruchy vidění jsou různorodé: - návštěvníci se zbytky zraku – pozor na světelné podmínky - nevidomí – slepota od narození x v průběhu života získaná Haptické výstavy - hmatové modely/exponáty + popisky v Braillově písmu - umožnit těmto návštěvníkům se dotýkat vybraných exponátů – rukavice a umožnit si umýt ruce V MMP Slabikář návštěvníků památek

Zrakově postižení návštěvníci Zásady pro tvorbu expozice: - výběr vhodné expozice vztahující se k tématu dané instituce - Vhodné místo instalace - vhodné světelné podmínky – návštěvníci se zbytky zraku - bezbariérovost – bezbariérové WC, vhodná dostupnost objektu + pohyb po muzeu - komunikace s nevidomými – komunikovat s nimi, ne s asistentem, nutno uzpůsobit pokud se bude vada kombinovat s možnými dalšími vadami Komunikace a konzultace s organizacemi pro nevidomé Pozor na hlučnost prostředí – potřebují se soustředit na jeden zvuk

Zrakově postižení návštěvníci Při komentovaných prohlídkách by pracovník (lektor, či jiní odborní pracovníci) důraz na popis exponátu Zrakově postižení velmi často přichází s asistenty a vodícími psy Výstavy je dobré doplnit i možným čichovým vjemem Haptické výstavy: http://www.ghmp.cz/hapticka-vystava-mimoradny-doprovodny- program-k-vystave-jaroslava-horejce/ http://www.muzeumprahy.cz/397-slabikar-navstevniku-pamatek/