VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Druhy vzdělávání dospělých: profesní, zájmové, občanské, rodinné. Vzdělávání pracovníků (podnikové vzdělávání), další vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Terénní sociální práce
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Personální práce ( kap. 14)
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Zdravá škola.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Komunitní a otevřená škola
Průřezová témata.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice. Proč znalostní ekonomika ? silná konkurence ekonomická krize efektivní výroba a prodej.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
PROJEKT „Integrace sociálně znevýhodněných občanů mikroregionu Prachaticko se zaměřením na začlenění klientů smíšeného Azylového domu v Husinci na trh.
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
aktuální problémy současného světa
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Vzdělávání zaměstnanců
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
FSpS MU Androdidaktika Mgr. Lucie Mlejnková. Literatura Hroník, F.: Rozvoj a vzdělávání zamestnancu. Praha, GRADA 2007 Koubek,J.: Řízení lidských zdroju.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Celoživotní vzdělávání
Didaktické metody Androdidaktika.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Didaktické formy.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová
Didaktické metody Androdidaktika.
Teorie a metodika výchovy seminář 1
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Kariérové poradenství a podnikavost
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Druhy vzdělávání dospělých: profesní, zájmové, občanské, rodinné. Vzdělávání pracovníků (podnikové vzdělávání), další vzdělávání. Specifika dalšího vzdělávání učitelů.

Druhy vzdělávání dospělých Profesní vzdělávání kvalifikační (druhá šance)‏ rekvalifikační specializační funkční Zájmové vzdělávání (volnočasové aktivity, aktivity osobního života a seberealizace, uspokojeni osobních potřeb)‏ Občanské vzdělávání (výchova k občanství)‏ Rodinné vzdělávání (zvyšování kvality rodiny)‏ Environmentální vzdělávání ( k péči a ochraně životního prostředí)‏

Profesní vzdělávání Kvalifikační vzdělávání: získávání kvalifikace udržování a obnovování kvalifikace(být v souladu s požadavky na výkon práce)‏ zvyšování kvalifikace(zdokonalování se nad rámec požadavků)‏ prohlubování kvalifikace (vyšší a lepší pracovní výkon)‏ zaškolení (k výkonu jednoduchého povolání)‏ zaučení(pro jednotlivou činnost v dělnických povoláních)‏ Kvalifikace=Souhrn požadovaných předpokladů pro vykonávání určitého povolání nebo pro sjednaný druh pracovní činnosti, a to s předepsaným stupněm složitosti, přesnosti a namáhavosti práce a ve vyžadované kvalitě. (Pedagogický slovník, 2001)‏

(Profesní vzdělávání)‏ Rekvalifikační vzdělávání: Specifická (cílená) rekvalifikace (pracovník se připravuje pro konkrétní pracovní místo)‏ Nespecifická rekvalifikace (u nezaměstnaných)‏ Motivační kurzy (pro pracovníky bez vyhraněného zájmu)‏ Doplňková prohlubovací rekvalifikace(např. získání řidičského průkazu)‏ Rekvalifikační stáže Rekvalifikace do zásoby(příprava na případné nové uplatnění)‏ Rekvalifikace=získání jiných profesních znalostí a schopností, jiného profesního myšlení, které umožní nové pracovní zařazení

Postoje dospělých k dalšímu (profesnímu) vzdělávání odmítání (nepotřebnost, zbytečnost DV)‏ povinnost (vyhovět stanovené povinnosti)‏ účelovost (získat certifikát, získat pozici)‏ vlastní zájem (potřeba prohloubení a rozšíření znalostí a dovedností, integrace vzdělávání do pracovní činnosti)‏

Zájmové vzdělávání Bílá kniha: souhrn výchovně vzdělávacích, poznávacích, rekreačních a dalších systematických i jednorázových činností a aktivit, směřujících k účelnému a efektivnímu naplnění volného času a umožňující získat vědomosti a dovednosti. Základní charakteristiky zájmového vzdělávání: zájem, volný čas, dobrovolnost, svoboda výběru,místní příslušnost, uspokojení potřeb, pestrost obsahu, neutilitárnost (není existenční nutností), otevřenost pro široký okruh lidí, aktivita Hlavní funkce: všeobecně vzdělávací,sociálně adaptační (zvládnutí sociálních rolí), kompenzační (překonání jednostrannosti), relaxační (působení umění), regenerační,profylaktická (proti nudě a monotonnosti), seberealizační, komunikativní (styk s lidmi), popularizační, inovační Osvěta: šíření kultury a zvyšování kulturnosti obyvatel všemi dostupnými prostředky-působení na široké vrstvy

Občanské vzdělávání Vztahuje se k naplnění role občana Podpora občanského jednání Směřuje k rozvoji aktivního, odpovědného a kompetentního občana Zahrnuje politické, právní, sociální a kulturní otázky, které se řeší na místní, regionální, národní, evropské a globální úrovni Příklady: seminář o právním jednání bytových družstev, přednáška o Evropské ústavě, školení k zákonu o obcích,pokyny k volbám,seminář o životním prostředí

Rodinné vzdělávání Angl. termín family life education Preventivní a vzdělávací aktivity vztažené ke zvyšování kvality života jednotlivce a rodiny Rozvíjení vztahů v rodině a v partnerských vztazích:vztah rodiny a společnosti, vnitřní rodinná dynamika (komunikace, kooperace, zvládání konfliktů), lidský růst a vývoj v průběhu životního cyklu,lidská sexualita, mezilidské vztahy,management rodinných zdrojů,rodičovské vzdělávání (výchova a zvládání rolí),rodinné právo, rodinná politika, etika

Formy vzdělávání dospělých Ucelený studijní program ukončený zkouškou, certifikací, dosažením stupně vzdělání. Organizovaný jako prezenční, kombinované nebo distanční vzdělávání. Kurz –tématicky zaměřený vzdělávací blok, spíše krátkodobý,může mít i cyklický charakter Školení-jednorázové, instruktivní, direktivní, poučující, zácvikový vzdělávací blok Přednáškový cyklus Jednotlivé přednášky Seminář, workshop Individuální výuka Specifické formy (např. poznávací zájezdy, komunitní kruh, přirozená transmise)‏

Specifika vzdělávání učitelů z praxe Problémy: přetížení učitelů a psychické vyčerpání nízké profesní sebevědomí vs vysoké osobní sebevědomí profesní rigidita konzervativní postoje, nepřístupnost k inovacím, kritičnost formální autorita (nadřízenost)‏ neochota vzdělávat se, demotivovanost kolektivní závislost, podřízenost projevení se před kolegy v rozporu s osamoceností ve třídě myšlení v horizontu školy, třídy, předmětu absence sebereflexe model chování vlastních žáků

Specifika vzdělávání učitelů z praxe Výhody (využitelné v dalším vzdělávání učitelů): potřeba sdělovat a sdílet potřeba být akceptován jako profese a jako osobnost (uznání, ocenění)‏ vyšší úroveň myšlenkových operací dovednost formulovat a verbalizovat chápání vzdělání jako hodnoty praktická zkušenost v profesi tvořivost smysl pro povinnost vysoká míra zodpovědnosti potřeba být řízen, instruován schopnost organizovat, vést lidi

KONEC