PhDr. Ondřej Andrys, MAE náměstek ústředního školního inspektora

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příprava krajů na programovací období Tisková konference , Praha.
Advertisements

Konference Asociace aktivních škol
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
PISA 2012 – oblast řešení problémů
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace z pohledu České školní inspekce
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Moravská asociace podnikatelek a manažerek PODPORA PODNIKÁNÍ JAKO MECHANISMU PRO SOCIÁLNÍ ZAČLENĚNÍ DOPORUČENÍ VZEŠLÁ Z MEZINÁRODNÍHO PARTNERSTVÍ TASE.
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Jiří Hradec. ŽP v Evropě i u nás Ještě v 90. letech všichni věděli, že základním zadáním je ochrana životního prostředí:  znečištění je zjevné -> zadání.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
InspIS ŠVP pro ZV, SV.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Využití výsledků PISA ve školách PhDr. Josef Basl, Ph.D., Mgr. Radek Blažek Oddělení zjišťování výsledků vzdělávání.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
vlastní hodnocení školy
Horizontální priority = oblasti, které musí zohledňovat každý projekt předkládaný k podpoře ze strukturálních fondů Evasco s.r.o. Rumunská 1 CZ
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Implementace EQAVET v ČR
PricewaterhouseCoopers Date NTS – národní tématické sítě Ing. Libor Witassek, MBA WorkshopNTS-B „Podpora drobného podnikání“ 19. listopadu 2007, Praha.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení
PREZENTUJÍCÍ Hodnocením ke zvyšování kvality vzdělávacích služeb středních škol v kraji Vysočina Mgr. Miroslav Pech.
Model kvalitní školy Mgr. Tomáš Zatloukal PhDr. Ondřej Andrys, MAE
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Školské systémy, vzdělanost a ekonomická výkonnost
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Rožnov pod Radhoštěm
Sledování dekubitů jako indikátoru kvality ošetřovatelské péče na národní úrovni Prezentace výstupů Praha,
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY LIBERECKÉHO KRAJE (projekt KAP LK) ÚVODNÍ KONFERENCE.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
PREZENTUJÍCÍ Rodinné audity Metodika opatření na podporu slaďování rodinného a pracovního života PhDr. Lada Nováková Mgr. Klára Čmolíková Cozlová.
1 Mezinárodní inspirace pro hodnocení výsledků vzdělávání: Celostátní testování žáků v Evropě Studie EURYDICE Český překlad:
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Individuální projekt systémový - OP VVV Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami.
Komplexní systém hodnocení
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Místní plán inkluze + OP VVV
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
Liberecký inspektorát ČŠI
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Komplexní systém hodnocení
Tisková konference
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Individuální projekty systémové – IPs
(příspěvek k implementaci MAP) Mgr. Petr Drábek
Mgr. Milan Rambousek ředitel Libereckého inspektorátu
Hlavní manažér SP Kvalita I
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Datová opora pro nastavení cyklu kvality
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
11. září 2018 Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II
Transkript prezentace:

Socioekonomické informace a jejich místo v hodnocení kvality vzdělávání PhDr. Ondřej Andrys, MAE náměstek ústředního školního inspektora Konference pro zástupce ředitele škol, Praha, 5. 11. 2015

absence měření socioekonomického zázemí žáků Socioekonomické informace a jejich místo v hodnocení kvality vzdělávání značný vliv socioekonomických charakteristik na úspěšnost žáků ve vzdělávání závislost výsledků žáků na socioekonomických charakteristikách prostředí navštěvované školy absence dat o výsledcích žáků pro účely monitorování vzdělávacího systému absence měření socioekonomického zázemí žáků malý důraz na zjišťování nerovností v systému

sekundární analýzy výsledků mezinárodních šetření Socioekonomické informace a jejich místo v hodnocení kvality vzdělávání limitované informace o vzdělávacím prostředí a podmínkách realizace výuky a učení absence informací na národní úrovni, částečné informace z mezinárodních šetření (především PISA, TIMSS a PIRLS), tzv. index socioekonomického statusu rodin částečná využitelnost údajů z mezinárodních šetření – inspirace pro realizaci typů analýz na datových souborech sekundární analýzy výsledků mezinárodních šetření

Socioekonomické informace a jejich místo v hodnocení kvality vzdělávání mezinárodní šetření a jejich nastavení potřebám podrobného tuzemského monitoringu plně nevyhovují indikátory socioekonomického statusu PISA nejsou natolik přesné, aby měly dostatečnou vypovídací hodnotu (nutnost specifikace ve vztahu k aktuálním rozdílům v životním stylu různých vrstev české společnosti) PISA neposkytuje potřebné reprezentativní údaje na úrovni regionů a různých skupin žáků (etnické menšiny, žáci s odlišným mateřským jazykem apod.) absence longitudinálních dat umožňujících sledování žáků během průchodu vzdělávací soustavou

systém sběru dat o individuálních výsledcích žáků Socioekonomické informace a jejich místo v hodnocení kvality vzdělávání systém sběru dat o individuálních výsledcích žáků potřeba vyvinout indikace socioekonomického zázemí žáků v českých podmínkách a nutnost doplnit o tyto indikátory příslušné sběry dat sledování škol a žáků se slabšími výsledky pokud nebude vytvořen národní systém monitoringu dat o socioekonomickém zázemí žáků nebudou k dispozici dostatečné národní údaje vysvětlující mezinárodní zjištění o nerovnostech v českém vzdělávacím systému

nebude možné plně vypovídat o kvalitě vzdělávacího systému Socioekonomické informace a jejich místo v hodnocení kvality vzdělávání nebude možné plně vypovídat o kvalitě vzdělávacího systému nebudou k dispozici údaje o tom, jak si ve vzdělávacím systému vedou jednotlivé sociální skupiny (národnostní a etnické menšiny, absolventi ZŠP, žáci nedocházející do MŠ apod.) nebudou-li k dispozici údaje na regionální úrovni, nebude možné provádět analýzy o vývoji nerovností v jednotlivých krajích nebude možné plně sledovat dopad opatření vzdělávacích politik přijímaných na centrální úrovni schopnost systému reagovat na problémy ohrožených dětí a škol bude omezena nebude možné účinně překonávat bariéry a nerovnosti ve vzdělávání

Činnosti České školní inspekce Socioekonomické informace a jejich místo v hodnocení kvality vzdělávání Činnosti České školní inspekce zjišťování a analýza míry inkluzivity a spravedlivosti vzdělávacího systému inkluzivní problematiky jsou zjišťovány v rámci komplexní inspekční činnosti dle hodnoticích kritérií snaha o zohledňování socioekonomického kontextu (s vědomím absence relevantních nástrojů) hospitace komparace pohledů ředitele, pedagogů a žáků

Činnosti České školní inspekce Socioekonomické informace a jejich místo v hodnocení kvality vzdělávání Činnosti České školní inspekce zjišťování a analýza informací o podpoře žáků při vzdělávání (součást modelu tzv. kvalitní školy) škola vytváří každému žákovi a jeho rodině rovné příležitosti ke vzdělávání bez ohledu na jeho pohlaví, věk, etnickou příslušnost, kulturu, rodný jazyk, náboženství, rodinné zázemí, ekonomický status nebo speciální vzdělávací potřeby škola poskytuje účinnou podporu všem žákům s potřebou podpůrných opatření škola věnuje patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji žáků a dbá na to, aby žádný žák nebyl vyčleňován z kolektivu

IPs Komplexní systém hodnocení (OP VVV) Socioekonomické informace a jejich místo v hodnocení kvality vzdělávání IPs Komplexní systém hodnocení (OP VVV) nová metodika umožňující vyhodnocovat socioekonomické zázemí škol a spravedlivost vzdělávacího systému cílem je kontinuální sběr dat, publikování tematických zpráv a pravidelné vyhodnocování spravedlivosti systému vytvoření metodiky vyžaduje multidisciplinární přístup (vzdělávací politika, sociologie, demografie, sociální geografie, statistika apod.)

Socioekonomické informace a jejich místo v hodnocení kvality vzdělávání bude připraven systém sběru a vyhodnocování dat pro posouzení míry spravedlivosti vzdělávacího systému a socioekonomických podmínek vzdělávání jednotlivých škol indikátory na úrovni vzdělávacího systému budou připravovány ve spolupráci s dalšími správci sběru dat

postupné kroky mapování indikátorových systémů ve vybraných zemích Socioekonomické informace a jejich místo v hodnocení kvality vzdělávání postupné kroky mapování indikátorových systémů ve vybraných zemích diskuse o zkušenostech s implementací jednotlivých indikátorů a jejich přenositelnosti do českého prostředí mapování existujících datových zdrojů a ověřování jejich využitelnosti pro tvorbu indikátorů a identifikace oblastí, které nejsou datově pokryty na úrovni systému tvorba metodik, pilotáž, vyhodnocení, implementace

PhDr. Ondřej Andrys, MAE náměstek ústředního školního inspektora Fráni Šrámka 37, 150 21 Praha 5 Tel.: +420 251 023 309 ǀ Fax: +420 251 566 789 Email: ondrej.andrys@csicr.cz ǀ www.csicr.cz