Umění akce a umění za hranicemi galerie v období 60. – 80. let

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_DEK_52 B A U H A U S
Advertisements

Vlivy na spotřebitele.
Románská kultura.
Předmět a prameny pracovního práva
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Jako příklad uznávání neformálního vzdělávání Ing. Petra Nakládalová, ČNA Mládež YOUTHPASS.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
YOUTHPASS (Pas mládeže) Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro Vysílající a Hostitelské organizace)
Osvícenství.
Abstraktní expresionismus
YOUTHPASS Pas mládeže Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro dobrovolníky)
Toto přímé a živé umění dovoluje umělcům rozostřit hranice a dělící čáry mezi uměním a životem. Tento směr je útokem na smysly, který vzniká kombinací.
VY_52_INOVACE_DEK_60 Konceptuální umění Akční umění
Autor: Květa Stejskalová
PROLETÁŘSKÁ POEZIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Užité umění po 2. světové válce
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Devětsil Mgr. Lucie Rusová
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Volba povolání.
Poezie ve světové literatuře
Dadaismus byl mezinárodním stavem mysli nebo spíše životním stylem, než hnutím…
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
STÁTNÍ SVÁTEK 17. listopadu
Emil František Burian
KONCEPTUALISMUS Jiří Salajka.
FLUXUS DLOUHÝ PŘÍBĚH S MNOHA UZLY „Vysvobození zvuku“ –
KUBISMUS.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Jsem občanem Evropské unie
Ač byli původně umělci sdružení v hnutí Fluxus považováni za mezinárodní sdružení vtipálků, dnes se těší statutu radikálních vizionářů, kteří se snaží.
UMĚNÍ AKCE Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
NORBERT LICHÝ MATĚJ GREGOR TOMÁŠ KONVIČNÝ MICHAL ODSTČILÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLA HRABOVÁ.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Adopce na dálku. Mnozí z nás často mívají pocit, že pomoc jednoho nic nezmůže. Není tomu tak. Pomoc každého jednotlivce je důležitá.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
S POLEČNOST A PEČUJÍCÍ OSOBY Konference Podpora pečujících osob Jan Michalík, Petra Tomalová.
Občanská práva a povinnosti
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Mezinárodní den sester květen 2009
Marcel Duchamp.
50. a 60. léta – divadla malých forem
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Body-art Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Idea ve výtvarném umění
Občanská práva a povinnosti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
,,Opravdový umělec je úžasná svítící fontána.‘‘
ČESKÁ STÁTNÍ HYMNA ICT 2 –
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/17
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Obnovení demokracie v Československu
Kód: VY_32_INOVACE_8_17 Šablona: III/2
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Násilná osoba aneb co s ní
Videoart.
Umělá inteligence a autorské právo z pohledu práva na svobodu projevu
Česká meziválečná poezie
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Prvky edukačního procesu
Pedagog.
Transkript prezentace:

Umění akce a umění za hranicemi galerie v období 60. – 80. let Jonáš Svoboda

Alan Kaprow „Happening je událost, která se jednoduše stala“, žádný strukturovaný začátek, prostředek, ani konec, žádná hierarchie mezi umělcem a divákem. Autor prvních happeningů a environmentů Jak tvořit happeningy - https://www.youtube.com/watch?v=8iCM-YIjyHE

Vito Acconci – Performance a průkopník ranného videoartu, obvykle s tělesným přesahem http://www.vdb.org/artists/vito-acconci - videoarchív Vita Acconciho

Marina Abramovič Ve své tvorbě často ošahává hranice života, ztvárňuje mezilidské vztahy, dává se v šanc. https://www.artsy.net/artist/marina-abramovic-1/works - archiv M.Abramovič

Fluxus – Mezinárodní hnutí výtvarníků, skladatelů a designerů fungující částečně na korespondenčním principu. Jedná se o jakýsi druh neodadaismu, pro umělce zde důležitý názor a postoj, nikoliv jeho fyzická reprezentace, prodatelnost či vystavitelnost. Často pracují s pomíjivými materiály, anebo nehmotně formou happeningu a performancí, hudby či vůně. Kombinací dadaismu, bauhausu a zen budhismu se vymezovali vůči establishmentu patrnému z běžného galerijního provozu.

Nam June Paik Otec videoartu, pracoval hlavně s televizemi, jako s médiem. http://www.ubu.com/film/paik.html - Nam June Paikův archív

Joseph Beuys Sociální sochařství, pracuje se setkáváním evropské, orientální či jiné kultury. Bohatý život coby umělec, aktivista a pedagog. Jak vysvětlíme obrazy mrtvému zajíci, plsť a tuk, performance s kojotem. http://ubu.com/film/beuys.html - Beuysův archív

Milan Knížák Od fyzických happeningů (výstava obrazů na zdi, pobývání na ulici) se přes různé hry (Usmívej se na všechny holky, kdo získá nazpět nejvíc úsměvů, vyhrává) přesouvá k tzv. procesům pro mysl a procesům pro tělo, kdy dává v textové formě pouze jakousi cestičku myšlenkového procesu. Dále pak tvořil tzv. destruovanou hudbu, kdy začal desky destruovat: škrábat, probodávat, lámat. Jejich přehráváním. (které ničilo gramofonové jehly i gramofony samotné) vznikla zcela nová hudba.

Zorka Ságlová Česká průkopnice landartu a environmentu. V úzkém kontaktu s undergroundovou scénou (sestra I.M.Jirouse). Objekty s úzkou návazností na její akce (v podstatě netradiční spojení akce a landartu), kontroverzní výstava Seno-sláma, série poct různým lidem, kladení plín u Sudoměře. http://www.emuzeum.cz/admin/files/09-stud-listy-Saglova-M.pdf - souhrn práce Z.Ságlové

Křižovnická škola čistého humoru beze vtipu volné sdružení výtvarníků, literátů a hudebníků, kteří se v tomto restauračním zařízení scházeli. Přitahováni banalitou každodennosti tak vznikla Křižovnická škola čistého humoru bez vtipu“. Tvorba skupiny spočívala v neuměleckosti založené na specifickém humoru jednotlivých členů, jenž byl zároveň nezbytným prostředkem pro vyrovnání se s politickou a společenskou situací komunistického Československa a postavením umělce této doby. Karel Nepraš, Jiří Valoch, I.M.Jirous http://www.dox.cz/cs/vystavy/ks-krizovnicka-skola-cisteho-humoru-bez-vtipu http://www.artlist.cz/skupiny/krizovnicka-skola-231/

Jan Mlčoch Performance a happening, jako možnost svobodné osobní výpovědi V nelehké době normalizace po 68. roce. http://www.artlist.cz/jan-mlcoch-3299/ - archív Jana Mlčocha

Petr Štembera Štemberova odvaha doplňovaná schopnostmi plynoucími z jógové praxe mu umožňovala realizovat i velmi náročné performance. Pracoval v nich často s procesuálními materiály, jako je kyselina, oheň, které do performance přinášely prvek náhody a nevypočitatelností. http://www.artlist.cz/petr-stembera-2655/ - Štemberův archív