Umění akce a umění za hranicemi galerie v období 60. – 80. let Jonáš Svoboda
Alan Kaprow „Happening je událost, která se jednoduše stala“, žádný strukturovaný začátek, prostředek, ani konec, žádná hierarchie mezi umělcem a divákem. Autor prvních happeningů a environmentů Jak tvořit happeningy - https://www.youtube.com/watch?v=8iCM-YIjyHE
Vito Acconci – Performance a průkopník ranného videoartu, obvykle s tělesným přesahem http://www.vdb.org/artists/vito-acconci - videoarchív Vita Acconciho
Marina Abramovič Ve své tvorbě často ošahává hranice života, ztvárňuje mezilidské vztahy, dává se v šanc. https://www.artsy.net/artist/marina-abramovic-1/works - archiv M.Abramovič
Fluxus – Mezinárodní hnutí výtvarníků, skladatelů a designerů fungující částečně na korespondenčním principu. Jedná se o jakýsi druh neodadaismu, pro umělce zde důležitý názor a postoj, nikoliv jeho fyzická reprezentace, prodatelnost či vystavitelnost. Často pracují s pomíjivými materiály, anebo nehmotně formou happeningu a performancí, hudby či vůně. Kombinací dadaismu, bauhausu a zen budhismu se vymezovali vůči establishmentu patrnému z běžného galerijního provozu.
Nam June Paik Otec videoartu, pracoval hlavně s televizemi, jako s médiem. http://www.ubu.com/film/paik.html - Nam June Paikův archív
Joseph Beuys Sociální sochařství, pracuje se setkáváním evropské, orientální či jiné kultury. Bohatý život coby umělec, aktivista a pedagog. Jak vysvětlíme obrazy mrtvému zajíci, plsť a tuk, performance s kojotem. http://ubu.com/film/beuys.html - Beuysův archív
Milan Knížák Od fyzických happeningů (výstava obrazů na zdi, pobývání na ulici) se přes různé hry (Usmívej se na všechny holky, kdo získá nazpět nejvíc úsměvů, vyhrává) přesouvá k tzv. procesům pro mysl a procesům pro tělo, kdy dává v textové formě pouze jakousi cestičku myšlenkového procesu. Dále pak tvořil tzv. destruovanou hudbu, kdy začal desky destruovat: škrábat, probodávat, lámat. Jejich přehráváním. (které ničilo gramofonové jehly i gramofony samotné) vznikla zcela nová hudba.
Zorka Ságlová Česká průkopnice landartu a environmentu. V úzkém kontaktu s undergroundovou scénou (sestra I.M.Jirouse). Objekty s úzkou návazností na její akce (v podstatě netradiční spojení akce a landartu), kontroverzní výstava Seno-sláma, série poct různým lidem, kladení plín u Sudoměře. http://www.emuzeum.cz/admin/files/09-stud-listy-Saglova-M.pdf - souhrn práce Z.Ságlové
Křižovnická škola čistého humoru beze vtipu volné sdružení výtvarníků, literátů a hudebníků, kteří se v tomto restauračním zařízení scházeli. Přitahováni banalitou každodennosti tak vznikla Křižovnická škola čistého humoru bez vtipu“. Tvorba skupiny spočívala v neuměleckosti založené na specifickém humoru jednotlivých členů, jenž byl zároveň nezbytným prostředkem pro vyrovnání se s politickou a společenskou situací komunistického Československa a postavením umělce této doby. Karel Nepraš, Jiří Valoch, I.M.Jirous http://www.dox.cz/cs/vystavy/ks-krizovnicka-skola-cisteho-humoru-bez-vtipu http://www.artlist.cz/skupiny/krizovnicka-skola-231/
Jan Mlčoch Performance a happening, jako možnost svobodné osobní výpovědi V nelehké době normalizace po 68. roce. http://www.artlist.cz/jan-mlcoch-3299/ - archív Jana Mlčocha
Petr Štembera Štemberova odvaha doplňovaná schopnostmi plynoucími z jógové praxe mu umožňovala realizovat i velmi náročné performance. Pracoval v nich často s procesuálními materiály, jako je kyselina, oheň, které do performance přinášely prvek náhody a nevypočitatelností. http://www.artlist.cz/petr-stembera-2655/ - Štemberův archív