Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501

2 Formy akčního umění VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501  Happening  Environment  Performance  Body art http://www.youtube.com/watch?v=37evNTnuEQ8 http://en.wikipedia.org/wiki/File:In_the_Infield..._by_Kienholz.jpg http://www.youtube.com/watch?v=L0mW9gPLLgQ

3 Vysvětlení pojmu  |Z německého Aktionskunst.  Má svůj vrchol v letech 1960-1970.  Umění odehrávající se v prostoru, na určitém místě, v čase, s konkrétním dějem.  Stojí na pomezí výtvarného umění, divadla, hudby.  Usiluje o spojení umění s životem, o zrušení pevných hranic.  Reaguje na konzumní život společnosti, její zaměření na materiálnost.  Klade důraz na stav ducha, vtahuje diváka do samotné akce; tím se mění jeho role z pasivního konzumenta na spolutvůrce. VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501

4 Samostatný úkol VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501  Vyhledej informace a odpověz na tyto otázky:  Podstata happeningu  Jeho vývoj  Představitelé  Akční umění v českých zemích

5 Happening - podstata  V překladu znamená událost, příhoda.  Poprvé byl pojem použit v roce 1958 Allanem Kaprowem.  Jedná se o sled událostí, které vyjadřují jednu myšlenku, je předváděn či vnímán ve více časech a místech.  Může se konat kdekoliv – na ulici, v kuchyně, ve škole.  Předvádí se podle předem daného scénáře.  Pracuje s náhodou, improvizací. VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501

6 Happening - předchůdci  Dadaismus, futurismus  M. Duchamp  V. Boudník – český Informel VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501

7 Happening - vývoj  Skupina Fluxus – vzniká v roce 1961 v New Yourku. Pořádají koncerty a mezinárodní festivaly.  „Smyslem toho všeho je obrana proti bezmezné hlouposti a zabedněnosti, které neustále sužují náš život.“  Využívají spontánnosti, hravosti, humoru.  Joseph Beuys, Wolf Vostell, Georg Brecht  http://www.ubu.com/sound/beuys.htmlhttp://www.ubu.com/sound/beuys.html  http://www.youtube.com/watch?v=e5UXAqpSJD k http://www.youtube.com/watch?v=e5UXAqpSJD k VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501

8 Happening vývoj  Skupina Aktual – vzniká v letech 1962 – 1963.  Vznikají akusticko-vizualistické demonstrace na principech příbuzných J. Cageho, „demonstrace pro všechny smysly“.  Milan Knžák, Jan Mach, Soňa  http://www.muzikus.cz/publicistika/Milan-Knizak-Chtel- jsem-v-Aktualu-mit-divoky-barevny-disharmonicky- zvuk~02~prosinec~2002 http://www.muzikus.cz/publicistika/Milan-Knizak-Chtel- jsem-v-Aktualu-mit-divoky-barevny-disharmonicky- zvuk~02~prosinec~2002  Křížovnická škola čistého humoru bez vtipu  Eugen Brikcius, Olaf Hanel VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501

9 Umělci VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501  John Cage  Joseph Beuys

10 Umělci VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501  Fotografie z happeningů: http://82.114.195.35:90/ProjektModerniUmeni/ 2.pol.20.stol/Um%C4%9Bn%C3%AD%20po %202.%20sv%C4%9Btov%C3%A9%20v%C3 %A1lce/Happening,%20USA,%20N%C4%9B mecko,%20%C4%8Cechy/

11 Joseph Beuys VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi  Motivy v jeho tvorbě – zajíc, kůň, jelen; používal vosk, med, tuk, plst.  Jak se nazývá umělecká technika balení různých věcí? Kdo jiný se této technice věnoval?  Empaketáž, Christo Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501

12 Vlastní tvůrčí činnost  Rozdělte se do tvůrčích skupin a vytvořte scénář k happeningu, jenž budete předvádět pro ostatní spolužáky ve škole. Záměrně neuvádějte název, nechte na divácích, ať vaše vystoupení pojmenují.  Nechte se volně inspirovat vašim studentským životem, zaměřte se na jeho stereotypy, předsudky ve škole převládající, zajeté koleje atd.  Každý, ať představuje postavu a maximálně ji vyhrotí v její existenci nebo k ní přistoupí s nadsázkou.  V panelové diskuzi rozeberte téma- status studenta versus učitel jako autorita. VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501

13 Umělecká parafráze VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi  Milan Knížák, Jak aktualizovat oděvy, 1964  „Kabátu se utrhne rukáv. Límec se natře ostrou brvou. Na spodní okraj kabátu se přišije třiceticentimetrové třásně. Na konci mohou být spletené copy.  Kabát se po délce rozstřihne. Každou polovinu nosíme zvlášť.  Nohavice kalhot se obtočí pečlivě namalovanými proužky pastelových barev.  Na levou polovinu zad černého saka se přichytí 4m vlečka z těžké látky.  Do svrchníku se na prsou vystřihne obdélník 20 x 30 cm. Širší strana rovnoběžná s rameny. Totéž na saku, košili, tričku. Na pokožku se otisknou velikonoční obtisky.  Svlečený oděv se sbalí do balíku a nosí se na zádech jako batoh.“  Vytvořte uměleckou parafrázi tohoto happeningu. Vše fotograficky zaznamenejte. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501

14 Zdroje citací AUTOR NEZNÁMÝ. wikipedia.org [online]. [cit. 2.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:TudorCageShiraz1971.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:TudorCageShiraz1971.jpg RAPPMANN, Rainer. wikipedia.org [online]. [cit. 2.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:BeuysAchberg78.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:BeuysAchberg78.jpg BEUYS, Joseph. wikipedia.org [online]. [cit. 2.12.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Beuys-Piano.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Beuys-Piano.jpg SLOWART. wikipedia.org [online]. [cit. 2.12.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:7thousand_oaks.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:7thousand_oaks.jpg  VÁVRA, Jiří. Od impresionismu k posmoderně. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2001, ISBN 80-7182-120-9.  GRAHAM-DIXON, Andrew. Umění. Praha: Knižní klub, 2010, ISBN 978-80-242-2663-7. VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/34.0501."

Podobné prezentace


Reklamy Google